Sinaia – un domeniu schiabil sigur şi modern

17 March 2009, by alb_ca_zapada

Domni, domnite, rideri si riderite, stimat public, dragi autoritati, bai nene

Am trecut se pare la lucruri cit se poate de serioase. Publicam aici un document oficial, un document comun al organizatiilor mai jos enumerate, un document depus cu numar de inregistrare la registratura in atentia domnului Primar Vlad Oprea si a Comisiei pentru turism, ecologie şi protecţia mediului, servicii publice şi administraţie publică locală din cadrul Consiliului Local Sinaia.

Si asta nu este tot. El a fost deja comunicat presei, a fost preluat de citeva ziare din presa centrala, acum va fi adus spre cunostinta mediului online. In curind un document similar va fi depus la Ministerul Turismului iar raspunsurile vor fi si ele comunicate cit se poate de eficient. Tot in curind vom publica si lista pirtiilor oficial omologate ca sa ne minunam cu to(n)tii.

Acestea fiind spuse, nu va doresc decit rabdare. Si daca vreti si voi cu subsemnatul sa dati, o puteti face aici.

Apel şi Plan de Măsuri pentru Creşterea Siguranţei pe Pârtii

1. Premise

ÃŽn data de 22 februarie 2009, Mircea Mocanu de 24 ani din ConstanÅ£a a decedat într-o avalanşă declanÅŸată la cca 10 m de traseul cunoscut sub numele de “Drumul de Vară” din domeniul schiabil al staÅ£iunii Sinaia, domeniu aflat sub administrarea Consiliului Local Sinaia.

Traseul mai sus menţionat face legatura între staţia instalaţiilor de trasport pe cablu de la Cota 2000 şi staţiile de sosire ale aceloraşi instalaţii de la Cota 1400. El apare atât pe siteul Primăriei Sinaia cât şi pe hărţile instalate în staţiune ca fiind pârtie de dificultate medie. De asemenea, două indicatoare pe fond de culoare roşie sunt amplasate în zona staţiilor de telecabină şi telescaun de la Cota 2000.

ÃŽn afară de “Drumul de Vară”, în vecinătatea căruia s-a întâmplat nefericitul accident, pe arealul schiabil dintre Cota 2000 ÅŸi Cota 1400 mai sunt menÅ£ionate drept “pârtii” ÅŸi următoarele trasee care se află într-o ÅŸi mai precară stare din punct de vedere al siguranÅ£ei:

  • Carp
  • Papagal
  • Târle

Pe siteul Primăriei Sinaia mai sunt menţionate câteva trasee care nu doar că nu mai sunt în folosinţă de foarte mult timp, dar nici nu sunt marcate ca atare pe nici o hartă ori indicator:

  • VânturiÅŸ
  • Piramida
  • Dorului
  • FaÅ£a Dorului

Nici una dintre “pârtiile” mai sus menÅ£ionate nu respectă mare parte din normele de omologare stipulate de legile in vigoare. Mai mult, marea majoritate nu dispune de absolut niciun marcaj sau indicator.

În aceste condiţii, precizăm că exploatarea pârtiilor neomologate poate aduce deservicii majore imaginii staţiunii montane Sinaia şi poate atrage după sine răspunderea contravenţionălă şi chiar penală a administratorului. În acelaşi timp, nerespectarea normelor de omologare în cazul pârtiilor deja omologate poate duce la retragerea omologarii.

În zilele imediat următoare accidentului din data de 22 februarie 2009 a fost adusă în discuţie drept cauză a morţii tânărului Mircea Mocanu, alături de marcarea defectuasă a pârtiilor, şi neanunţarea de către Serviciul Public Local Salvamont a pericolului de avalanşă valabil pentru Munţii Bucegi şi menţionat ca atare de catre ANM în Buletinul Nivometeorologic emis cu doar o zi inaintea tragediei.

Serviciul Public Local Salvamont este în prima linie a luptei tot mai grele şi disproporţionate care se poartă pentru salvarea de vieţi pe munte. El este primul care se confruntă cu toate problemele care apar pe domeniul schiabil, sau în afara sa. Timpul de reacţie în cazuri critice, în special avalanşe, este mult sub speranţa de supravieţuire dată de statistici. În acelaşi timp, membrii echipelor Salvamont se confruntă adesea cu imposibilitatea de a transmite corect şi eficient mesajele de atitudine preventivă către turişti şi practicanţi ai sporturilor de iarnă.

Concret, in cazul accidentului din data de 22 februarie 2009, daca dotarea materiala si numarul de oameni ai Salvamontului erau conforme cu cerintele sporite de siguranta pe care un domeniu schiabil in dezvolatare le are, timpul de interventie era mult mai mic iar cautarile puteau fi finalizate chiar din noaptea respectiva.

2. Cadrul Legal

Cadrul legal care guvernează desfăşurarea activităţilor de schi de agrement şi siguranta turiştilor în zonele montante este reprezentat de următoarele acte normative:

  • Hotărârea Guvernului Nr. 263/2001 privind amenajarea, omologarea, întreÅ£inerea ÅŸi exploatarea pârtiilor ÅŸi traseelor de schi pentru agrement (cu modificările ÅŸi completările ulterioare);
  • Ordinul Ministrului Turismului Nr. 491/2001 pentru aprobarea Normelor privind omologarea, amenajarea, întreÅ£inerea ÅŸi exploatarea pârtiilor ÅŸi traseelor de schi pentru agrement;
  • Hotărârea Guvernului nr. 77 /2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane ÅŸi organizarea activităţii de salvare în munÅ£i (cu modificările ÅŸi completările ulterioare).

Conform HG 263/2001 şi OM 491/2001, pentru a fi declarată oficial pârtie, pentru a putea funcţiona legal şi a putea fi exploatată în consecinţă, o pârtie de schi trebuie să fie omologată de o comisie a Ministerului Turismului şi să îndeplinească standardele de sigurantă clar stipulate.
În aceste acte normative se specifică urmatoarele:

  • pârtiile ÅŸi traseele de schi pentru agrement pot fi utilizate numai după omologare;
  • asigurarea securităţii schiorilor pe pârtiile ÅŸi traseele de schi omologate constituie obligaÅ£ia administratorului acestora;
  • este interzisă exploatarea pârtiilor ÅŸi traseelor pentru schi care nu au fost omologate;
  • administratorul este obligat să instaleze indicatoare de semnalizare, balize ÅŸi mijloace de protecÅ£ie în locurile ÅŸi la obstacolele periculoase;
  • luarea măsurilor de interdicÅ£ie, totală sau parÅ£ială, a accesului în caz de ceaţă, viscol sau în cazul pericolului de declanÅŸare a avalanÅŸelor;
  • interzicerea utilizării pentru păşunat a pârtiilor ÅŸi a traseelor de schi;
  • obligativiteatea instalării unui post de prim-ajutor.

În ceea ce priveşte Serviciul Public Salvamont, HG 77/2003 mentionează activitatea de prevenţie pe care Salvamontul (atat serviciile judeţene, cât şi locale) trebuie să o exercite în mod activ. Cu toate că nu este stipulată clar în lege, afişarea vizibilă a riscului de avalanşă face parte din această activitate şi este o normă la nivel european.

În ceea ce priveşte Parcul National Bucegi, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 154/2008 interzice in mod expres accesul cu motociclete, ATV-uri sau sanii cu motor în ariile naturale protejate.

3. Propuneri pentru creşterea siguranţei pe pârtii

propunere domeniu schiabil SinaiaÎn vederea evitării unor situaţii tragice precum decesul lui Mircea Mocanu dar şi pentru creşterea standardelor de calitate a serviciilor turistice, propunem următoarele măsuri cu caracter general:

  1. Emiterea unei Hotărâri de Consiliu Local prin care Serviciul Salvamont să aibă obligaţia de a informa turiştii în caz de risc de avalanşă (conform estimărilor de risc emise de ANM) iar operatorii de trasport pe cablu să afişeze aceasta informare la loc vizibil;
  2. Armonizarea bugetului Serviciului Public Local Salvamont cu noile provocări aduse de numărul crescut de turişti şi practicanţi ai sporturilor de iarnă;
  3. Dotarea Serviciului Public Local Salvamont cu un emiţător de tip RECCO pentru localizarea rapidă şi eficientă a victimelor avalanşelor;
  4. Marcarea corespunzătoare şi omologarea cu respectarea tuturor normelor legale a pârtiei Drumul de Vară;
  5. Declasarea traseului Carp de la “pârtie” la “traseu de schi pentru agrement” ÅŸi marcarea lui cu balize în formă de romb montate pe stâlpi. Propunem acest lucru datorită următoarelor aspecte:
    1. Imposbilitatea tehnică de întreţinere conform standardelor (maşina de bătut zapada nu se poate deplasa în zonă);
    2. Pârtia este neuniformă în ceea ce priveşte gradul de înclinare a pantei;
    3. Protecţia turiştilor în zona Hornurilor este greu de realizat;
    4. Probleme majore în marcarea unor zone întinse pe care există un real pericol de rătăcire în caz de vreme nefavorabilă.
  6. Scoaterea oricăror menţiuni cu privire la aşa-zisele pârtii Papagal, Târle, Vânturiş, Piramida din toate materialele Primăriei Sinaia. Atenţionarea Serviciului Salvamont şi a Centrulului de Informare şi Promovare Turistică cu privire la această măsură;
  7. Declararea arealului cuprins între traseul de schi pentru agrement Carp ÅŸi pârtia Drumul de Vară (include toate variantele traseelor Târle, Papagal ÅŸamd) ca fiind zonă de schi în afara pârtiilor ÅŸi marcarea ei ca atare prin plăcuÅ£e tipărite pe fond galben. ÃŽn caz că se doreÅŸte menÅ£inerea traseelor Târle ÅŸi Papagal ca fiind “trasee de schi pentru agrement” este necesară marcarea lor corespunzătoare cu balize în formă de romb montate pe stâlpi metalici;
  8. Declararea zonei Zade ca fiind zonă de schi în afara pârtiilor şi marcarea ei ca atare prin plăcuţe tipărite pe fond galben;
  9. Instalarea unei protecţii sau zone tampon pe toată lungimea gardului de lemn montat longitudinal în Valea Dorului. Menţionam că modul lui de finisare şi realizare pune grav în pericol siguranţa schiorilor;
  10. Instalarea de indicatoare “Atentie pârtie de schi” în zona de sosire de la Cota 1400 pentru evitarea unor accidente ÅŸi ciocniri cu pietoni ÅŸi/sau sănii;
  11. Marcarea corespunzătoare a zonei de saniuş de la Cota 1400;
  12. Includerea atenţionărilor în limba engleză pe toată signalistica de pe domeniul schiabil;
  13. AfiÅŸarea vizibilă a “Decalogului Schiorului” în zone cu trafic intens: Cota 1400, Cota 2000, Valea Dorului;
  14. Infiinţarea unui Punct de Prim Ajutor la Cota 1400;
  15. Interzicerea cu desăvârşire şi aplicarea legii în cazul practicării săniuşului în zone neamenajate, a accesului maşinilor în zona de sosire a schiorilor de la Cota 1400 şi a accesului cu snowmobile şi ATV-uri pe pârtiile de schi şi în Parcul Naţional Bucegi;
  16. Includerea în proiectul “Dezvoltarea zonei turistice Sinaia-Perla CarpaÅ£ilor” elaborat de Primăria Sinaia a amenajării domeniului schiabil aflat în administrarea Consiliului Local Sinaia conform cu standardele internaÅ£ionale ÅŸi legile româneÅŸti;
  17. Aplicarea de sancţiuni în cazul nerespectării normelor şi legilor în vigoare.

În vederea unei mai bune percepţii a opiniei publice asupra pârtiei Drum de Vară precum şi în vederea obţinerii certificatului de omologare, propunem următoarele măsuri:

  1. Marcarea pârtiei Drum de Vara din 20 în 20 de metri începând de la staţia de telecabină Cota 2000 şi până la fosta cabană Vârful cu Dor (sau chiar până în zona accidentului din 22 februarie). Aceasta marcare este necesară pentru a evita pierderea traseului în condiţii de ceaţă (cunoscută fiind lipsa oricăror puncte de reper pe aceasta porţiune);
  2. Realizarea unei variante de acces marcate de la staÅ£ia de telescaun Cota 2000 până în pârtia “Drum de Vară”.
  3. Marcarea pârtiei Drum de Vară din 50 în 50 metri de la podul de trecere peste Firul Papagalului până la sosirea la Cota 1400;
  4. Instalarea unor panouri de avertizare cu privire la riscul de producere de avalanşe în zona accidentului din 22 februarie, a intersecţiei cu traseele Papagal şi Târle;
  5. Instalarea unei avertizări vizibile în zona intrării în vâlcelul din dreptul stâncii cunoscute sub numele de “Cetate” cu menÅ£iunea “AtenÅ£ie, accesul interzis, pericol de avalanşă” atât în limba română cât ÅŸi engleză;
  6. Intalarea de plasă pe partea dreaptă a drumului din zona cunoscută ca “Cetate” până după zona accidentului;
  7. Extinderea plasei de protecţie din zona Pietrei Turcului;
  8. Montarea unei atenţionări formată din beţe montate în X în zona podului peste Firul Papagalului pentru a evita accidentele în condiţii de ceaţă;
  9. Marcarea cu mesaje de atenţionare a intersecţiei Drum de Vară – Carp;
  10. Amenajarea şi lăţirea variantei ocolitoare prin dreapta în zona Cotei 1500 (înaintea staţiei meteo);
  11. Demontarea gardului de fier şi montarea unei plase de protecţie moderne în zona Cotei 1500 către stâlpul de telescaun;
  12. Montarea unei plase de protecţie în zona Cotei 1500 – Refugiu Salvamont.

4. Acţiuni viitoare

Organizaţiile semnatare, prin membrii săi şi prin voluntarii pe care îi pot mobiliza, îşi manifestă disponibilitatea de a ajuta la montarea elementelor de siguranţă mai sus menţionate sub supravegherea şi îndrumarea Serviciului Public Salvamont Sinaia.

În cazul în care vor fi solicitate, organizaţiile semnatare se arată interesate de participarea la consultări în scopul de a căuta împreună cu specialiştii Primăriei Sinaia şi a serviciilor din subordinea sa soluţii la problemele cu care se confruntă toti actorii implicaţi: turişti, practicanţi ai sporturilor de iarnă, membri Salvamont, etc.

Totodată, prin acţiunile din calendarul propriu, ele îşi manifestă dorinţa de a se implica activ în popularizarea în rândul turiştilor a conceptului de etică în schi, de respect faţă de munte şi a unor norme elementare de siguranţă personală.

Aceste măsuri, dacă vor fi puse în aplicare, vor avea drept efect atât o binevenită creştere a percepţiei pozitive cu privire la domeniul schiabil Sinaia dar şi un număr mai mare de turişti atât români cât şi străini. În definitiv este un mare pas înainte pe linia transformarii staţiunii montane Sinaia într-o adevarată Perla a Carpaţilor dar şi în vederea Festivalului Olimpic al Tineretului European din 2013.

Semneaza:

Asociatia pentru Promovarea Sporturilor de Iarna
Clubul Alpin Roman
Asociatia Carpatina Ardeleana a Turistilor SKV Sibiu, Sectiunea Brasov
Asociatia turistica sportiva civica si ecologista CLUBUL DE CICLOTURISM NAPOCA
Asociatia Montana Carpati
Club Montan Floare de Colt Brasov
Clubul Alpin Roman Sectiunea Timisoara
Asociatia Profesionala a Alpinistilor Utilitari din Romania
Asociatia ORICUM Pentru Educatie
ADU (Asociatia pentru Dezvoltare Urbana)

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

13 Raspunsuri la “Sinaia – un domeniu schiabil sigur ÅŸi modern”

  1. Mal on 17 March 2009 1:17 pm

    Minunat, absolut admirabil demersul!

  2. axit on 17 March 2009 1:36 pm

    Considerand ca acest demers va avea o finalizare cat mai aproape de ceea ce isi propune, lucru in care cred, aceasta este cea mai mare realizare a derdelus.ro de cand s-a infiintat, in opininia mea.
    FELICITARI!

  3. cristi on 17 March 2009 2:33 pm

    Site-ul petitie online e picat.
    Felicitari pentru demers

  4. icee on 17 March 2009 6:20 pm

    bravo! tocmai a inceput revolutia..

  5. Sorinescu on 17 March 2009 7:53 pm

    … mie nu-mi merge link-ul catre petitieonline.ro

  6. Luci on 18 March 2009 9:39 am

    Stiu ca nu e aici locul potrivit de discutie a subiectului pe care as dori sa-l abordez, dar are oarecare legatura cu legea legata de partii & schi. Am citit legile la care se face referire mai sus dar n-am gasit nimic legat de problema mea si anume: e undeva precizat ca se interzice accesul pe partie dupa ce se inchid instalatiile de transport pe cablu si intra ratracele in actiune?

    Am urcat ieri seara cu schiurile de tura in Postavaru si in Ruia m-a oprit un ratrac-ist si mi-a spus ca n-am voie sa urc ca “stric” partia la coborare iar daca nu ma intorc din drum cheama jandarmii sa ma amendeze. Fiind singur si ei doi n-am prea avut incotro si m-am intors de la jumatatea drumului :(
    Jandarmii in baza carui articol din lege m-ar fi amendat: distrugerea domeniului schiabil ?
    Astept comentarii sau eventual deschiderea unui subiect pe aceasta tema.

  7. alb_ca_zapada on 18 March 2009 9:59 am

    @luci:
    da, foarte interesanta problema ridicata de tine.

    in legile respective nu exista o astfel de prevedere. insa este posibil (nu pot baga mina in foc dar poate ne interesam) sa existe un regulament al domeniului schiabil sau o hotarire a consiliului local (sau poate un regulament adoptat si statuat de o hotarire de consiliu)…opinia mea personala este insa ca la ora actuala nu exista o astfel de reglementare

    acum, privind lucrurile si din perspectiva altor tari, pe acolo cam asta e situatia: dupa inchidera pirtiilor nu mai ai voie p-acolo… salvamontul sau ski patrolul sau angajatii pirtiilor dau o tura, verifica domeniu si ura si la gara… anul trecut in italia la alagna doi prieteni au luat amenda 40e pentru ca se dadeau dupa inchidere pe urma ratrakului

    cum spuneam, la noi ma indoiesc sa exista o astfel de regulament/hotarire… plus ca daca ar fi, ar trebui sa fie afisata vizibil la statiile de cablu…

  8. cosminII on 18 March 2009 10:52 am

    referitor la domeniul sigur si modern se mai poate discuta si de instalatiile de transport. scaunul din v dorului nu-mi inspira niciuna din ele … ca de altfel nici cabinele.

  9. barbosa on 18 March 2009 12:35 pm

    @cosmimll- scaunelul din v dorului e montat in 1976 si ,,modernizat” ( un pilon si 2 suruburi…)in 198si 1-2 ?
    Cabina este model 1936 si are piese ,,noi” din 197si ceva !
    Deci scoate din vocabular cuvantul modern ( e valabil doar in busteni daca te tine punga) !
    Iar sigur =siguranta, ce dracu doar suntem iubitori de adrenalina …..
    Serios acum ,din pacate mai luam si copiii cu noi nu numai soacrele si matusile Tamara ( sa dea coltu si sa ne ramana si noua ceva )

  10. Luci on 18 March 2009 2:39 pm

    @alb_ca_zapada:

    multumesc de raspuns. Cel putin in Poiana n-am vazut nici un panou pe care sa scrie accesul interzis pe domeniul schiabil dupa ora X. Singurul afis, e la statia de cabina/gondola pe care scrie ca partiiile se inchid la 30 min dupa oprirea sarmelor.

    In Austria am vazut niste panouri pe partie, pe care scria ca partia e inchisa intre orele 17-22 (parca) deoarece actioneza ratracele. Da nu imi aduc aminte sa fi scris de vreo amenda sau ca accesul e interzis.

    N-as vrea sa deviez in off topic, poate facem un nou subiect pe aceasta tema.

  11. cosminII on 18 March 2009 4:47 pm

    @barbosa
    am auzit ca telescaunu din v dorului functioneaza cu spare parts de la fostu telescaun din azuga!?

  12. yyz on 18 March 2009 6:40 pm

    @luci : cred ca totusi tine de politica fiecarui statiuni de ski.
    De exemplu in Ontario partia se inchide in momentul in care ratrack-ul intra sa o batatoreasca, iar daca treci pe sub panglica risti sa ramai fara pass sau biletul de ski. Safety first ! … acesta este cuvantul de ordine.
    De obicei partia este batatorita de doua ori in jurul orei 4 pm, de la 4 :30 pm incepe skiul de seara si la ora 22: 15 cand s-a terminat ziua de ski si luminile de pe partie sunt stinse.
    La Bromont in Quebec partia nu se inchide, iar ratrack-ul incadrat de snowmobile si atv-uri is vede de treaba printre skiorii de pe partie bineninteles cu luminile si bip-aitul de rigoare.

  13. me on 18 March 2009 8:33 pm

    la noi ratracurile sa duc pe patrie numai daca are chef ‘’sefu’ ” si daca se stie ca vin multi skiori ca daca nu, atunci n-are rost (nu renteaza ) . am fost intr-o sambata la sinaia si ninsese cu o seara inainte viscolit ,dar ratracul nu fusese folosit. rezultatul a fost gheata oglinda si deasupra zapada pufoasa,deci niste capcane naturale,sa le zic asa. bilantul- cel putin 3 accidentari detul de grave -doi adulti si un copil -la ora cand am coborat cu telecabina (ora14).

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




Spam protection by WP Captcha-Free