Despre cazaturi

19 February 2009, alexosu

Una dintre primele lectii pe care le ia orice invatacel in materie de schi/snowboard este cum sa cada si cum sa se ridice. E normal, se va confrunta cu problema asta o perioada destul de lunga. Dupa care problema pare ca a disparut miraculos. Ori nu e deloc asa.

Teoretic, cu cat cresc nivelul schiorului/boarder-ului, viteza si dificultatea traselor si a partiilor abordate, creste si atentia si concentrarea. Nimeni nu isi doreste sa cada, evident, mai ales in conditii de viteza si teren greu. Totusi, shit happens, cum ar veni. Ce e de facut?

E foarte important ca intai si intai sa evaluezi situatia (teren, viteza, pozitie a corpului). Cred ca cel mai important e sa te gandesti la cauza initiala. Ce s-a intamplat de ai ajuns in situatia asta? Ai cateva fractiuni de secunda in care trebuie sa te hotarasti: redresezi sau cazi?

Ne intoarcem la primele lectii. De multe ori, indraznesc sa spun ca de cele mai multe ori, cel mai bine e sa cazi. Sa nu incerci neaparat o redresare miraculoasa, ci sa iti pregatesti caderea cat mai atent. Dap, sa o pregatesti. In general ne cam dam seama ca am comis-o si ca urmeaza o busitura, dar lucrurile nu se intampla instantaneu. Mai urmeaza o scurta perioada de alunecare in care lucrurile se pot rezolva, cumva (redresare sau cazatura). Ai cateva momente, scurte, dar le ai.

Partea cu redresarea e, in general, dificila. Nu voi intra aici in detalii, pentru ca difera foarte mult de la situtatie la situatie - ideea generala e ca trebuie sa recapeti pozitia corpului cu centrul de greutate pe mijlocul schiului si sa continui alunecarea. Cum? Greu. In plus se poate lasa cu intinderi de ligamente, sau chiar chestii mai grave.

Dar sa zicem ca ai luat decizia eroica: o sa cazi. Asta e, toata lumea si-o fura. Ce e de facut? Cum te pregatesti sa iesi cu bine din incercarea asta?

Mult inainte de cazatura:

  • ar fi bine sa ai ceva protectii. Macar o casca. Daca ai si o scoica pentru spate, cu atat mai bine. Orice ajuta. Avem un articol despre siguranta;
  • legaturile schiurilor trebuie reglate bine, de cineva care se pricepe la asta in asa fel incat sa sara numai cand trebuie;
  • claparii/boots-ii trebuie inchisi corect. In caz contrar poti sa te alegi cu niste accidentari absolut stupide;
  • prima tura, de obicei, e cea mai periculoasa. Asa ca ar fi bine sa te incalzesti cat mai bine inainte si sa dai o tura de recunoastere. Vezi starea zapezii, vezi ce mai e nou, acomodeaza-te din nou cu schiurile.

In timpul cazaturii:

  • pastreaza-ti calmul si concentrarea;
  • grupeaza-te. Ai grija de maini si de picioare. Mainile nu trebuie sa fie intre corp si sol; picioarele trebuie sa fie cat mai aproape de pozitia lor naturala. Dar trebuie sa incerci sa stai grupat tot timpul;
  • incearca sa cazi pe o parte, cu picioarele in fata. Asa poti sa te opresti mai usor si sa ai un oarecare control asupra alunecarii;
  • daca totusi ai ajuns in pozitii ciudate, fa tot ce poti sa ajungi in pozitia de mai sus;
  • pastreaza-ti calmul si concentrarea.

Dupa cazatura:

  • linisteste-te si vezi unde esti exact. Nu te grabi foarte tare sa te ridici;
  • controlul fizic - unde te doare, cat de tare, ce poti si ce nu poti sa misti;
  • daca ti se pare ca e ceva grav, mai bine cheama Salvamontul. Daca poti sa cobori pana jos, nu te grabi, coboara cat mai linistit si calm;
  • recupereaza-ti echipamentul (daca poti) si vezi in ce stare e. In special legaturile, canturile, clapele claparilor;
  • ar fi bine sa stai linistit vreo jumatate de ora si sa verifici din nou zonele dureroase. E foarte important capitolul asta. Foarte multe accidentari initial usoare se pot agrava din cauza continuarii activitatii. Chiar si mersul pe jos poate agrava o accidentare;
  • daca problemele continua, du-te la ortoped.
Evident ca cea mai buna metoda de a te feri de accidentari este sa NU cazi. Dar, cum ziceam, nu totul poate fi prevazut si calculat.
Cam asta ar fi. Sunt sfaturi si concluzii la care am ajuns din proprie experienta. Daca aveti alte tehnici de supravietuire, completam. Chiar va rog. Totusi, nu as vrea sa urmeze un sir interminabil de povesti despre cazaturi, nenorociri si oase rupte. Haideti sa pastram partea util-constructiva.
(c) foto IGotShot si Marius Donici
  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

26 Raspunsuri la “Despre cazaturi”

  1. me on 19 February 2009 12:01 pm

    de ce nu l-ai pus (articolul) la inceputl sezonului ca asa poate scapam si io de multe probleme. oricum va sfatuiesc sa cititi si sa aplicati ,succes!

  2. alexosu on 19 February 2009 12:04 pm

    Pentru ca prima cazatura serioasa a fost duminica trecuta, Am uitat de problema :).

  3. marius on 19 February 2009 12:21 pm

    am ortopedu in speeddial :) de ceva vreme

  4. alb_ca_zapada on 19 February 2009 12:40 pm

    bine am revenit in normalitate cu articolul asta.
    bravo alex!

  5. dinutzu on 19 February 2009 1:10 pm

    Daca-mi permiti Alex:
    daca va loviti tare la cap (chiar si cu casca) duceti-va la doctor chiar daca nu mai doare!! Exista leziuni in doi timpi si e naspa…

  6. trainspot on 19 February 2009 1:25 pm

    hmmm… nu cred ca alexosu era cel mai potrivit sa scrie despre capitloul cazaturi. nu de alta, dar nu prea stie defapt cum sta treaba. la aproape orice cazatura ramane cu cate o trauma. : ))))

  7. alexosu on 19 February 2009 1:30 pm

    Asta asa e, dar e vorba de alt sport. La care am renuntat intre timp. Daca ai ceva de spus pe tema asta, go ahead. Daca nu, vezi textul de sus, negru pe chenar galben.

  8. alb_ca_zapada on 19 February 2009 1:42 pm

    eu mi-s de parere ca redresatul nu-i pt nivelul nostru de amatori… de fapt cred ca formularea corecta ar fi “fiecare trebuie sa-si cunoasca propriile limite si din ce punct trupul personal nu se mai poate redresa”…. deci sa nu se inteleaga gresit ca mai bine te duci ca boul de-a berbeleacul, ci doar sa nu tragi nefiresc de tine.

    explicatia e simpla (la prima vedere): redresarea intr-o pozitie in care echilibrul a fost afectat necesita muschi, tendoane si pistoane… asa ca decit s-o faci pe viteazul (sint patit, va asigur) mai bine te pregatesti de impact

  9. mariusica on 19 February 2009 1:45 pm

    Pai aici era farmecul, discutii aprinse cu putina cearta romaneasca. Cazaturile, cred ca toti am picat sezonul acesta si o sa picam dar e bine sa o facem cat mai usurel. Problema vine cand te dai pe coclauri inclinate sau vai de abrupt, acolo e nasol sa pici. Baietii de pe derdelus vad ca au cepovva povesti

  10. mr.twister on 19 February 2009 2:30 pm

    deci albule, exista totusi sau nu acea oprire de urgenta (ca tehnica zic) in situatia in care sare un schiu si te pomenesti alunecand periculos pe celalalt? ar putea cineva s-o descrie?

    s-a vazut si in unul din clip-urile lui Ion Trandafir o redresare frumoasa, de pe un schi, in urma unei aterizari..

  11. alexosu on 19 February 2009 2:45 pm

    Aici nu vorbim de “redresari frumoase” a la Trandafir. Un schior obisnuit e pasibil de cel putin o intindere de ligament dupa asa ceva, presupunand ca ii si iese. Cel mai probabil e sa se aleaga cu ambele - intindere si cazatura.
    Din punctul meu de vedere oprirea de urgenta e simpla: ma pun pe o parte si gata. De preferat cu schiul pe exterior - mi se pare mai usor de cazut asa.

  12. alb_ca_zapada on 19 February 2009 6:03 pm

    din pct meu de vedere cele mai periculoase cazaturi sint cele in plat… si nu ma ref aici la landinguri.
    patania mea cu oprirea nu cred ca e treaba oamenilor de rind, poate sa-i iasa lu bode o oprire brusca la peste 60kmp intr-un schiu.

    ce-a facut nea trandafiru tine de multa transpiratie, muschi si tendoane de otel… redresarile de tipul ala sint destul de dese la freeriderii de top (ocazional le mai ies si amatorilor).

    ca idee generala, momentele de genul ala (si nu doar dupa dezechilibrare ci si inante, atunci cinte te afli intr-o zona in care simti ca te paste pierderea stabilitatii) trebuie abordate printr-o presiune mare pe cozi si o usoara mutare a centrului de greutate spre spate… atentie, doar mutarea centrului de greutate face mai mult rau daca nu e insotita de o incarcare mare pe coada.

    nu-s un teoretician, zic si eu din practica… daca gresesc nu va sfiiti sa ma corectati. poate chiar ion s-o faca :D

  13. icee on 19 February 2009 6:07 pm

    oarecum offtopic:

    stiu ca ma bag ca musca in lapte (schiul si eu suntem cam paraleli, cel putin in practica) … am vazut un tip pe la predeal care se dadea cu un singur schi/clapar/picior … am ramas cel putin masca. omul sa dadea mai bine decat cu 2 schiuri.
    asta referitor la momentul cand ramai cu un singur schi.

  14. alexosu on 19 February 2009 7:09 pm

    icee, schiatul intr-un picior e o treaba destul de complicata, dar fezabila pana la urma. Totusi, nu se compara cu pierderea unui schiu in plina viteza - chestie nu tocmai previzibila si pentru care nu esti pregatit.

  15. yyz on 19 February 2009 8:30 pm

    As spune ca mai periculoase sunt turele de la sfarsitul unei zile de ski cand intervine oboseala si skiorul este overconfident decat , primele ture cand skiorul nu este incalzit. Orice skior stie, si a simtit-o pe propria piele ca placerea de a skia apare cam dupa primele doua, trei ture. Asa ca, la inceput toti suntem mai temperati, nu stim care este starea partiei … suntem intr-o continua explorare.
    Superconfidenta ( sper ca nu am inventat un cuvant nou ), duce de cele mai multe ori la cele mai urate accidente. Parerea mea este ca un skior avansat va cadea mult mai rau decat un skior incepator, cu toate ” tehnicile ” lui de cadere sau redresare.
    Poate nu toti sunt familiarizati cu motoarele de racing dar mi-as permite sa fac o comparatie cu cazaturile de acolo. Cazaturile de acolo sunt de doua feluri low side si high side. Low side este cazatura in momentul in care esti cu motorul inclinat si pierzand aderenta motorul ajunge intr-o pozitie orizontala si tu aluneci cu el iesind in decor. ( la pascut ). De multe ori dupa aceasta cazatura riderul isi ridica motorul si continua cursa, nu este o cazatura foarte grava.
    High side este crancena ! Cazatura care se produce in aceleasi circumstante ca si low side dar din cauza ca roata din fata incepe sa vibreze ( wobbling ) riderul este aruncat peste motor in directia fortei centrifuge. Aceasta cazatura este groaznica si de multe ori se soldeaza cu accidentarea foarte grava a riderului.
    Lasand analogia cu motoarele si revenind la ski as putea spune ca low side ar fi cazatura cand ne lasam pe spate, pe cozile skiurilor si continuam alunecarea pe sezut. … atentie insa ! … incercati sa tineti skiurile in aer sa nu agate in zapada, altfel s-ar putea sa ajungeti in pozitii nedorite cu picioarele si sa va accidentati.
    High side ar fi cazatura pe fata care din pacate nu prea poti sa faci nimic, eventual sa aplici niste tehnici de judo sa poti atenua impactul cu solul.
    Cazaturile fac parte din viata unui skior asa ca tine de noi sa le prevenim sau sa le reducem numarul.
    Celor carora le place viteza si merg tare sa foloseasca partiile adecvate si sa fie cu ” ochii -n patru “, in special lateral . Pericolul din fata il vezi, anticipezi miscarile celui din fata ta, dar nu uitati real danger este in lateral.
    Cheers ! … si la cat mai putine incidente nedorite !

  16. alexosu on 19 February 2009 8:54 pm

    Sunt si nu sunt de acord. O cazatura low-side (pastrez terminologia ta) cauzata de pierderea aderentei e, in general, fara urmari grave.

    Totusi, daca schiurile te prind pe spate, ce numesti tu low-side se poate transforma foarte usor in high-side. Cozile vor agata, schiurile se vor incorda si in momentul eliberarii tensiunii incepe balamucul. Si posibilitatile sunt multe. De la o decolare haotica pana la coborarea cu spatele. In aer sau pe schiuri. Sunt nenumarate cazaturile din etapele de slalom din cauza ca schiorul ramane pe cozi.

    Cazaturile pe fata sunt periculoase pentru ca nu ai nici un control asupra alunecarii. De asta ziceam si in articol ca trebuie sa faci tot ce poti sa te intorci cu schiurile in vale. Si sa ai grija sa nu cazi cu mainile sub tine.

  17. Rider Toma on 19 February 2009 9:06 pm

    In 2005 pe cand eram la Whistler ,am participat la un workshop pentru antrenori care erau prezenti la Campionatele Mondiale.
    Doctorii specialisti ne-au spus ca cele mai periculoase accidente in schi si snowboard sunt la nivelul capului si in general contuziile.
    Contuziile sunt de mai multe feluri (de gradu 1 ,2 ,samd)

    Noutatea pentru mine a fost ca poti avea contuzie si fara sa te lovesti la cap.
    Loviturile in zona pieptului sau la spate pot cauza contuzii.

    In cazul in care sunteti amentit dupa o cazatura ,trebuie sa asteptati sa va reveniti ,se recomanda repauz de 2-3 zile si consultarea unui doctor.
    Leziuniile cerebrale grave se produc dupa ce ai suferit deja o comotie usoara.

    In concluzie …daca ai cazut si te-ai lovit in zona capului si crezi ca nu ai nimic si daca continui sa te dai si te lovesti din nou la cap, atunci ..citez ” Brain damage ”

    PS Nu sunt doctor ,doar va impartasesc ce am invatat in meseria mea de antrenor.

    In 2001 la Campionatele Mondiale din italia ,Mariano Lopez a suferit 2 accidentari la cap ,a intrat in coma si n-a mai practicant nicodata sportul de performanta. Dupa prima accidentare a continuat sa mearga si a cazut din nou.

    Statistic daca ai contuzie si te dai in continuare vei cadea cu siguranta.

  18. yyz on 19 February 2009 9:49 pm

    … da, Alex intradevar … ceea ce am incercat eu si prin analogia cu motoarele a fost ceva asa in general, pentru o mai usoara intelegere,existand o multime de nuante despre care s-ar putea vorbi mult si bine. Asa de exemplu o cazatura low side se poate transforma in high side si daca skiul agata zapada in momentul alunecarii . Cazaturi la viteza f mare se pot solda cu accidentari usoare sau chiar nimic si cazaturi pe plat sau din prostie se pot solda cu accidentari grave. Cateodata mai tine si de zeita Fortuna ! :-)))

    Contuziile la cap sunt cele mai grave, chiar daca pe moment esti Ok ele pot aparea in timp , sub forma de tulburari ale vederii, alzheimer, etc.
    De aceea este buna consultarea unui doctor dupa un asemenea incident, deoarece ce pare a fi o banala lovitura al cap in timp se poate agrava daca nu este consultat un specialist .

  19. yyz on 19 February 2009 10:01 pm

    Si ca tot veni vorba de contuzii la cap … mai tineti minte accidentul lui Ullrike Maier ? … a fost cel mai stupid accident in care un skior isi poate pierde viata. Daca nu ar fi fost borna aia acolo nu ar fi patit nimic … s-ar fi oprit in plasa de protectie. Poate ca organizatorii au tras unele invataminte din acest incident, dar este trist cand un om isi pierde viata dintr-o prostie.

  20. aghidusu on 19 February 2009 10:52 pm

    La sectiunea “Mult inainte de cazatura” cred ca ar trebui adaugat: nu te baga de unul singur ( fie acolo unde este peste nivelul tau, fie acolo pe unde mai trece cineva foarte rar).Macar sa stie cineva ce ai de gand sa faci si pe unde esti.
    O cazatura poate surveni oricand …
    La sectiunea “In timpul cazaturii” am o intrebare. Sa zicem ca tocmai urmeaza sa cazi cu capul la vale si pe spate: merita sa faci o rasucire ca sa cazi pe o parte?

  21. yyz on 19 February 2009 11:41 pm

    Practica si logica mea imi spune ca o cazatura cu capul la vale este incomparabila cu o cazatura cu picioarele la vale, ca sa ma exprim pe intelesul tau. In momentul in care esti cu picioarele la vale poti controla ( nu in totalitate ) alunecarea . Deci daca ajungi in prima postura fa tot posibilul sa ajungi cu picioarele la vale, asa cel putin vei incepe sa recastigi controlul si in momentul in care viteza nu mai prezinta un pericol chiar sa faci o cristiana din pozitia sezut pe o parte, sa te opresti.

  22. alb_ca_zapada on 19 February 2009 11:52 pm

    @aghidusu:
    eu unul mi-s de parere ca daca te aunca in cap nu mai ai timp de nimic… doar poate sa-ti revii… de obicei cazaturile in cap sint rapide si fara sanse de redresare ori alte inventii

    si btw de d-astea nasoale si stupide… acum 2 sapt in italia veneam din padure dupa un super run.(dat singur)… la sosire in vale lumina proasta, eu obosit si destul de epuizat fizic si psihic… o intrare in pirtie care se vedea bine, plus obisniutul taluz lasat de ratrack… dupa coborirea directa a ultimilor metri am trecut bine-mersi de cei 20-30 cm ai denivalarii ratrack-ului apoi relaxare… surpriza emisiunii si a flat-light-ului au fost cei inca cca 20 cm de denivelare ce au urmat denivelarii initiale… surpriza totala si viteza au proiectat schiorul tembel direct in cap pe pirtia betonata…

    cu greu m-am adunat iar ametala si pasarelele (aveam casca) s-au mentinut inca 2-3 ore… asa ca never say never :D… si da, STATI FLEXATI!

  23. Despre Comportament : derdelus.ro on 27 February 2009 8:21 pm

    [...] un post de-al lui Alexosu despre cum si ce sa faci la cazaturi am decis sa scriu mai mult decat un comment. Comportamentul in areale de ski are la baza decalogul [...]

  24. Vlad on 1 March 2009 1:45 am

    Scriu si eu de abia acum , dar cred ca subiectul merita tinut fresh si tot citit de amatorii de derdelus. Am si eu o sugestie si se adreseaza celor ce sunt in situatia in care au tras trinta deja: ai cazut, lasa-te moale. nu sta incordat. Maini, picioare, trunchi, toate relaxate pana te opresti. Treaba e asa: chiar in momentul cazaturii, evident esti incordat, din schiat efectiv - o data si din crisparea produsa de dezechilibrul de moment ce genereaza cazatura. Odata ce-ai ajuns sa faci cunostinta cu zapada/gheatza, incearca sa te relaxezi. Cu cat mai “carpa” cu atat mai bine pt tine si sanse mari sa nu patzesti nimic. Important apoi mai e un lucru. Sa stai linistit pana se termina lunecarea. Nu incercati sa va opriti pt ca oricum nu mai e mult si se termina. Stiu ca suna bizar cand folosesc cuvinte la relaxati sau linistiti dar chiar asa trebuie sa fiti. Sunt cate unii care, mai dau cu claparul (sau cantul) in zapada in timpul lunecarii. Ma numar si eu printre ei. Nu sfatuiesc sa o faceti pt ca nu e chiar ok. Daca sti “joaca” iti iese si te poti opri mai repede dar cei ce nu cunosc procedeul sa NU o faca doar asa, ca a scris unul pe net ca ar fi o jmecherie.

  25. alb_ca_zapada on 1 March 2009 8:42 am

    @vlad:
    ma simt nevoit sa nuantez putin
    -cirpa-cirpa dar nu foarte cirpa… adica usor relaxat dar nici chiar cirpa ;)… pe scurt, o pozitie normala, fara a fi nici incordat nici PREA relaxat
    -aia cu opritul este valabila in zone fara risc… adica undeva in mijlocul pirtiei… daca insa nenorocirea se intimpla undeva pe coclauri e ff bine sa te opresti.

    citeva chestii despre treaba asta:
    1. nu aluneca cu capul in jos… e cel mai periculos. incearca sa te intorci prin pivotare in jurul miinii
    2. daca aluneci pe spate (cu capul in sus) incearca sa te intorci pe burta. daca viteza este in crestere nu incerca sa bagi calciiul sau sa frinezi cu el… te poate arunca direct in cap manevra asta
    3. odata ajuns pe burta incearca un soi de pozitia pisicii… o presiune constanta cu minile si picioarele usor departate fata de corp (cumva seamana cu ridicarea intr-un soi de flotare)… presiunea nu trebuie sa fie brusca… mentine-o constanta pina in momentul opririi…

    stiu ca suna complicat si chiar si este… nu mereu reuseste, nu mereu ai timp de toate manevrele.. insa trebuie incercat.

    REPET, manevrele de mai sus sint in cazul alunecarii pe vai, culoare, etc. Nu este vb despre pirtii normale la cap si eventual intretinute (caci nu-i asa avem plase de protectie pe pirtii)

  26. Vlad on 1 March 2009 10:01 am

    @alb & all: da, corect. Eu fiind exclusiv un schior de partie, ma refer la cazaturile pe partia clasica.(sunt din ala nashpa cu skiuri de race si inalte) Figura cu bocancul sau ski-ul pus ferm in zapada e pentru o partie de gen “fatza mare” unde nu ai cum sa te opresti altfel. Dar inca o data NU va bagati daca nu stiti exact cum, pt ca asa cum zicea si Bogdan e periculos pt fizicul vostru. Despre off-piste s-a referit “alb” mai sus si bine a facut ca aprecizat difer

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.