it’s happening again - Straja ucide si ea

10 March 2009, alb_ca_zapada

Cum ar veni adica vorba uriasului din Twin Peaks, serialul ce l-am urmarit cu sufletul la gura in anii grei post-mineriade. Acolo aveam un urias, un pitic, un brav agent FBI si ceva crime ciudate. Aici si acum avem cam tot aia. Numa’ agentul Cooper s-a cam ratacit prin ministere.

Anul asta a fost un an tragic pe pirtii si in apropierea lor. Pe linga deja obisnuitele capete sparte si oase rupte (de cam 10 ori peste media europeana) am avut sinistrul noroc sa contorizam si citiva morti (si atentie, mai avem vreo 2 luni de zapada).

Asadar, la nu mai mult de doua saptamini de la moartea lui Bobo in Sinaia, stirile incep sa curga despre doua vieti curmate in blinda si linistita statiune Straja. Nu o sa ne dam acum cu parerea despre nefericitul eveniment. Nu avem detalii, nu avem localizarea, dar o s-o facem, fiti siguri. Eu personal am fost de 2 ori in Straja si tot ce stiu este ca e o statiune din alte timpuri (trecute, bineinteles). Si mai stiu ceva: din nou mortul este vinovat. Nimeni, absolut nimeni, nu are nicio responsabilitate!.

In tara (si asta s-a spus de nenumarate ori) situatia e mult mai grava decit in mainstream-ul prahovean. Si cum poate era de asteptat, indolenta si nepasarea fac victime netinind seama de judet ori banii turistului. La anumite intruniri simandicoase si degeaba tinute am atras VEHEMENT atentia asupra faptului ca numarul de victime in offpiste va creste vertiginos in urmatorii ani. Le-am pus la dispozitie studiul facut de APSI (disponibil aici;despre subiect am scris aici) si degeaba l-am pus. S-au uitat la noi cu superioritatea aroganta a oamenilor oteliti la peste 2000m si asta a fost tot. Deh, “neshte snaubordisti”, nu?

  • schiorii/boarderii romani isi supraevalueaza nivelul tehnic
  • tot mai multi isi doresc aventuri de tip freeride/big mountain
  • pregatirea in domeniul avalanselor este precara

Tinind seama de datele astea, mesajul se contura clar si fara echivoc: avem o zona de alerta care NU TREBUIE ignorata. Cei obligati la actiuni de preventie (Salvamont, ANM, autoritati locale) ar trebui sa-si ia rolul mai in serios si sa faca si altceva decit sa asiste pasiv la contorizatul cadavrelor. Vorbim despre preventie, nu despre interzicere!! Pentru ca nimeni nu va putea interzice vreodata pasiunea unor oameni!

  • delimitarea clara a pirtiilor si a domeniilor schiabile
  • respectarea criteriilor de omologare
  • atentionari clare si vizible la iesirile de pe domeniul schiabil
  • afisarea la vedere a riscului de avalansa
  • actiuni de informare si educare coordonate atit de la nivel central (Ministerul Turismului, Ministerul Educatiei, Ministerul Mediului, ANM) dar si de la nivel local (Salvamont, primarii)
  • dotarea si finantarea Serviciilor Salvamont (in Romania nu exista nici macar un emitator de tip RECCO!!!)

Pina una alta insa iata ca dicutam iarasi de o viata curmata groaznic la virsta primelor iubiri: Predescu Alexandru, de 17 ani a murit intr-o avalansa in Statiunea Straja. Impreuna cu el a murit si un alt barbat de 45 de ani. Nu este drept, este PREA MULT! Alo, acolo sus se aude???!!!???

[Later Edit]
Sa fiu bine inteles, o spun cit se poate de raspicat: nu sustin ca Predescu Alexandru a murit din vina lipsei marcajelor pe pirtii (cu toate ca din avion la fel ai fi zis si despre tragedia din Sinaia). Spun insa la fel de raspicat ca si el si Mircea Mocanu sint doua victime ale aceleiasi boli generalizate: lipsa de preocupare a celor care administreaza schiul si turismul de iarna in tara asta

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

91 Raspunsuri la “it’s happening again - Straja ucide si ea”

  1. stefan on 10 March 2009 1:08 pm

    mda au scris ceva ziarele de ieri dar foarte putin.
    Din pacate este acelasi circ cu alti actori….

  2. Mihai Tanase on 10 March 2009 1:41 pm

    E sincer cred ca Politia ar trebui sa faca ceva. Sa bage straja asta la închisoare, ca sa nu mai ucida.

  3. alb_ca_zapada on 10 March 2009 1:52 pm

    mda… nimic nu ma intristeaza mai mult decit sa vad ca ceea ce incerc sa transmit nu transmit corect… deci ori eu nu ma exprim cum trebuie, ori unii nu inteleg ori au interesul sa nu inteleaga si sa se lege de metafore si alte chestii…

    in cazuri d-astea trebuie se pare sa revin:
    NU am spus ca nenorocirea din straja are aceleasi atribute celei din sinaia. nu am spus ca straja este de vina ori ca pirtiile nemarcate au ucis precum in sinaia. am vorbit despre PREVENTIE sub toate formele ei.

    pin’ la urma si la coada straja si sinaia sint doar 2 manifestari ale aceleiasi boli.

  4. stefan on 10 March 2009 2:02 pm

    in caz ca vorbeai cu mine acelasi circ alti actori se refera doar la vina mortului atat. Poate si la restul circului mediatic care oricum a fost mult mai mic decat in Sinaia.
    Poate ca ce s-a scris aici, poate ca rugamintile voastre sau noastre(cum vrei) spre diferite persoane publice au creat o anumita presiune asupra organelor dar mie mi s-a parut mult mai putin mediatizat subiectul decat Sinaia.
    Sper sa ma insel si astfel de cazuri sa nu fie ascunse sau marginalizate in presa zilnica deoarece din pacate nu a fost nici primul accident si nu va fi nici ultimul.

  5. mitza(tm) on 10 March 2009 2:53 pm

    din linkurile de mai jos
    http://hartimontane.ro/bin/poteci/trackprofile.php?lng=en&id=89
    http://hartimontane.ro/bin/poteci/showonmap.php?lng=en&param=VkZNVVRVfFZGTVVUVXxsam5vbWpwb298ZmRmZ2ZoaWRla3xkZGVraGs=
    se pare ca vf mutu e chiar deasupra sosirii celor doua teleskiuri din spate

    nu-mi pot da seama cum se poate sa se declansat avalansa pe panta aia foarte domoala, poate pe cealalta parte

    de pe vf straja hai ca mai zis ca ala e mai abrupt….

    cat de marcat partii in straja nu mai zis nimic
    si cum e carpul in siaia partie asa e si canalul din straja, doar la o scara muuult mai mica :)

  6. alex on 10 March 2009 2:56 pm

    Nu prea cred ca vorbea cu tine…
    Ai mei doi centi.

  7. Mihai Tanase on 10 March 2009 3:22 pm

    Preventia si informarea sunt doua lucruri diferite, care la randul lor pot fi cele puse la dispozitie si cele pe care ti le cauti. Ca cele puse la dispozitie sunt inexistente sau insuficiente, este o evidenta, ignorata de cei care o au sub responsabilitatea lor. Din nepasare spus politicos, din misarupism spus pe sleau. Accidentul de la Sinaia este exemplul cel mai flagrant. Dovada este graba cu care dupa tambalaul facut aici si putin prin presa, domeniul schiabil a fost marcat conform textelor in vigoare.

    Precum spune Bogdan mai sus, se stiu foarte putine lucruri despre evenimentul de la Straja. Pare cert ca totul s-a petrecut in afara domeniului schiabil ( balizat sau nu, nu asta este esential in acest caz) in urma unei avalanse. Declansata de schiori sau nu, iar nu se stie.

    Daca in cazul de la Sinaia nu i se poate imputa lui Bobo in niciun fel iesirea de pe domeniul schiabil NESEMNALIZAT, se pare ca in al doilea eveniment este vorba de o imprundenta contradictorie cu experienta presupusa a uneia dintre victime.

    Am avut pe messenger un schimb de idei si pareri cu Bogdan, din care reise ceea ce a scris mai sus, adica absenta de informare si pregatire a celor implicati. Observatie valabila pentru toti actorii, de fiecare parte a barierei. Fara nicio exceptie. Responsabilitatea situatiei care ne preocupa ( si care poate fi identic transpusa la oricare alt domeniu al vietii din România) este împartasita. Misarupsimul unora din spatele usilor capitonate este egalul dezinteresului celor care se lauda ca stiu tot, ca s-au informat pe internet si ca nu au nevoie de lectii.

  8. icee on 10 March 2009 3:49 pm

    mama ei de treaba. a nins putin mai mult pe munti si acu murim in avalanse, o data la 2 saptamani. mama ei de tara. alt circ, alti actori.
    ALO SE SESIZEAZA CINEVA? of doamne …

  9. Flipper S on 10 March 2009 3:54 pm

    sa ne sesizam pentru a ajunge la normalitate …. ca iarna nu-i ca vara

  10. ionel on 10 March 2009 4:20 pm

    -in primul rand Dumnezeu sa ii odihneasca in pace si condoleante familiilor…
    -din cate am inteles accidentul s-a intamplat pe versantul sudic…ca sa ajungi acolo tre sa o iei putin la picior…de unde te lasa teleskiul 5 sau 2 pana pe varful mutu…avand in vedere faptul ca a fost ceata….. probabil cei 2 se indreptau spre canal si cumva au ajuns pe partea sudica…nu inteleg cum altfel decat daca au urcat putin pe skiuri…sincer va spun dupa n iesiri la straja este greu sa ajungi pe skiuri in partea sudica pentru de unde te lasa teleskiul 2….panta nu prea iti ofera avantajul sa iesi in sud…te cam indreapta spre cana….este regreabil ce s-a intamplat….iar in privinta semnalizarii sunt de acord…lipseste cu desavarsire in straja…in ultimii ani au aparut buretii aceia in dreptul stalpilor de la teleskiuri atat…altceva nimic…
    -regretabil ce se intampla…sincer cred ca ar trebui creata o conditie de genul asta pentru a functiona teleskiurile…daca vizibilitatea scade sub 25 de m sa zicem sa nu mai functioneze….stiu este o utopie dar avand in vedere ce se intampla trebuie luate niste masuri….
    -montarea de garduri….semanlizarea partiiilor este din ce in ce mai necesara datorita afluxului foarte mare de turisti….
    -am ramas impresionat de o chestie…de ce la campionatele nationale de la sinaia s-a putu monta un gard in lungul partiei? dar in restul timpului nu se poate? avem o dovada ca exista garduri,se pot cumpara,se pot instala….::”dar inca o data administratorii demonstreaza neglijenta….”
    -cunosc straja destul de bine am skiat cam peste tot in acea zona…si imi pare rau de ce se intampla…versantii sudici sunt periculosi datorita pozitionarii fata de soare…in zilele insorite zapada se topeste…apoi ingheata…ninge si dupa aceea se intampla tragedii….
    -imi povestea un prieten care a avut ocazia sa exploreze cu placa muntii parang ca in anumite zone (nu pe sud) era powder de juma de metru….iar pe sud era “sticla” in aceeasi zi…
    -regretabil ce se intampla….nu imi vine sa cred…

  11. mitza(tm) on 10 March 2009 4:31 pm

    daca e cum zici (pe sud) e clar ca si astia s-au ratacit si nu au cautat adrenalina prin zona aia… daca cautau adrenalina mi se parea normal sa o caute de pe vf straja in jos spre canal
    trist
    d-zeu sa-i odihneasca

  12. Alpar on 10 March 2009 4:31 pm

    Foarte trist ca se intampla asemenea lucruri … dumnezeu sa-i odihneasca.

  13. Flipper S on 10 March 2009 5:45 pm

    din ce am auzit eu tragedia s-a petrecut pe partea sudica si din ce stiu eu pe skiuri se poate trece destul de usor si fara sa-ti dai sema spre partea sudica (acuma citeva saptamiini 2 prieteni de ai mei care cautau sa ajunga pe canal au ajuns in aceiasi parte sudica si au fost recuperati de catre salvanotistii din gorj )

  14. alb_ca_zapada on 10 March 2009 5:48 pm

    revenim in curind cu detalii “mai suplimentare”

  15. Anonymous on 10 March 2009 6:37 pm

    Necesitatea marcarii unui traseu care teoretic nu te lasa sa te abati de la el cu prea mare usurinta am observat-o si cand am “patzit” urmatoarea chestie:
    –> Sinaia - snowboard in picoare - ceatza de abia imi vedeam placa - (pe la inceputurile mele in Sinaia)
    - am vrut sa o iau prin caldare p’acolo ( in stanga Vaii Soarelui cum te uitzi catre vale)
    - nici nu mi-am pus problema ca voi ajunge pe Valea Soarelui pentru ca in ziua respectiva ( din cauza …. zapezi, terenului plat, priceperii mele) nu reusisem de nici un chip sa ajung pe Valea Soarelui …. Ei si pe ceatza aia, fara sa vad nimic, fara sa incerc, m-am trezit pe Valea Soarelui, cu urme de schiuri in toate directiile…. si a trebuit sa ma asez in fund sa ascult sunetul telescaunului pentru ca nu mai stiam unde sunt … cand s-a ridicat si ceatza umpic… ratasem curba la stanga catre cabana ( bine… nu cu mult)

    Si inca o treaba…. nu cunosc detalii despre intamplarea din Straja…. dar sa zicem ca baietii au cautat zapada neatinsa. In general, majoritatea celor care isi doresc sa incerce zapada powder, freeride, nebunie, in momentul in care vad un afish “mare cat casa ” cu riscul de avalansa , este foarte probabil sa se gandeasca de 2 ori inainte sa plece la vale in zone nerecomandate. Cel putzin eu cand am fost in Austria si stiam ca riscul este 3… mergeam ce e drept prin ceva zone offpiste… dar cu inima stransa… si cand a fost vorba sa se mearga intr-o zona foooarte mistoo .. nu mi-a trebuit :D ( alb stie ce am ratat)

    Si iarasi este important ca informatia prezentata pe afise sa inspire incredere… momentan daca in Sinaia mi se spune ca e risc 4 de avalansa ( spre 5 :)) ) …. ma voi duce linistita cam pe oriunde ca stiu ca bat campii si probabil voi incerca sa evaluez ochiometric ( si gresit :P ) riscul la care ma expun.

  16. saQe on 10 March 2009 6:37 pm

    io sunt aninima

  17. Gini on 10 March 2009 7:05 pm

    „Unul din cei doi schiori morţi este un tânăr de 17 ani, dat dispărut duminică. Cadavrul acestuia a fost găsit de salvamontişti la peste 1800 de metri altitudine, la mică distanţă de trupul neînsufleţit al unui bărbat din Timişoara.

    Se pare că cei doi, schiori foarte buni, au fost surprinşi de o avalanşă după ce se abătuseră de pe pârtie, pentru a schia pe un traseu interzis.

    Tânărul de 17 ani era căutat de salvamontiştii hunedoreni şi de cei gorjeni de peste 24 de ore, după ce aceştia fuseseră alertaţi de părinţii băiatului.”

    Asadar nu s-au ratacit din cauza vremii imposibile, ci au plecat de pe partie in ceata groasa si vant puternic, sa se dea pe un traseu interzis!!!

    De unde pana unde traseul ala interzis? in afara de panourile cu debarcarea obligatorie n-am vazut vreun panou de avertizare pe acolo!

    Mai trebuia sa zica ceva de cautarea adrenalinei si era IDENTIC cu relatarea cazului lui Bobo de la sinaia.

    Sigur, de data asta presupusa experienta a unuia dintre cei doi exclude orice culpa a administratorilor.
    Daca era incepator, l-a rapus lipsa experientei si dorinta de aventura, daca e experimentat, l-a tradat increderea, iar zona unde se intampla nenorocirea in mod sigur este invariabi interzisa si extrem de periculoasa.

    Intoxicare!

    Zona interzisa
    Orice om cu capul pe umeri si-ar fi dat seama ca pornind teleschiul 2 pe vremea aia, vei de de lucru salvamontului.

  18. Gini on 10 March 2009 7:32 pm

    Zona interzisa NU SE DEDUCE!!!
    Obligatoriu trebuie semnalizata!
    Iar iesirea de pe partie… care iesire, daca partia nu are nici un fel de marcaj?

    din greseala am postat din bucati

  19. Flipper S on 10 March 2009 7:39 pm

    @ Giani .. si daca era o cordelina la debarcare si daca totusi oamenii de la cablu sfatuiau sa nu se meraga ….
    hai sa asteptam detaliile suplimentare inainte sa sarim la concluzii.

  20. Gini on 10 March 2009 8:06 pm

    Pai cine trage concluzii? Raspandacii din presa, deja i-au facut vinovati pe cei doi schiori.

    Nu-s de ce am vaga banuiala ca chestia cu prevenirea nu e valabila doar pentru schiori. Ar cam trebui sa fie valabila si pentru cei care administreaza partiile.

  21. Mihai Tanase on 10 March 2009 8:50 pm
  22. ionel on 10 March 2009 8:53 pm

    @ gini…nu te supara…ai fost la straja? eu am fost…am skiat mult acea zona…o cunosc bine de tot…partiile si marginile lor…am skiat in zona “mult prea celebrului de acuma CANAL” de n ori….multa lume stie….cand iesi de pe 2 faci stanga si o iei in jos….ajungi la canal pe curba de nivel…cum am spus si mai sus…cam greu sa ajungi pe sud…
    -nu ii condamn pe cei doi (departe gandul…Dumnezeu sa ii odihneasca) dar din cauza vizibilitatii scazute si a unor imprejurari care nu depind de noi au ajuns pe sud…asta este problema…
    -lipsa acestor marcaje este o problema dar pun si eu o intrebare:cati dintre turistii care merg la munte se documenteaza in legatura cu partiile?…am vazut la cateva cabane din straja pe geam afisat un plan al “statiunii”…e drept,ca nu toata lumea sta bine cu orientarea.
    -la imbarcare la teleskiul 3 parca este o harta a partiilor…
    -problema este si a oamenilor…si eu sunt pompat uneori…imi vine sa merg si sa fac si sa dreg…dar primul aspect de care tin seama este vremea…si mai ales vizibilitatea…sincer va spun nu cred ca am coborat in spre canal pe ceata decat de cateva ori…
    -factorul uman are vina lui…este regretabil….inca o data o spun,nu meritam sa murim pentru ca mergem la munte…dar vreau sa cred,asa cum am crezut cu multi ani in urma ca vor aparea cartele pentru ski,nocturna,tunuri,snow-parkuri,partii batute….si altele…vor aparea si cele necesare semnalizarii corespunzatoare partiilor…si cred ca la straja o sa apara…regretabil…DUPA!!!
    -s-au pierdut de-a lungul anilor multe vieti…pe aceste partii…si in afara lor…dar sa nu uitam tara in care traim…imi pare rau de straja…

  23. alb_ca_zapada on 10 March 2009 9:23 pm

    bai domnilor, iar o ardem in prosteala si nu vedem “the big picture”.

    pb este asa: daca ar fi harti unde si cum trebuie, daca ar fi marcaje ale pirtiilor, ale zonelor periculoase si ale limitei domeniului schiabil, daca ar fi atentionari vizibile, inteligibiele si mai ales (bravo saqe) CREDIBILE ale riscului de avalansa, daca “factorii” si “organele” si-ar face treaba, NIMENI, dar absolut NIMENI nu ar mai comenta nimic… fiecare ar muri (sau nu) din propria-i neglijenta sau ghinion…

    pina atunci insa murim mai mult sau mai putin si din neglijenta LOR

  24. alb_ca_zapada on 10 March 2009 9:58 pm

    din informatiile pe care am reusit sa le stingem pina acum rezulta ca:
    - oamenii au urcat cu teleschiul in pofida avertismentele (verbale) ale lucratorilor de la instalatie (este rolul lor sa faca asta?)
    - instalaitia era in functiune, deci de ce n-ar fi urcat??????
    - nu era nicio atentionare afisata de salvamont
    - la debarcare era o sfoara care inchidea accesul catre canal
    - ei nu au luat-o (se pare, nu pot confirma pt ca nu cunosc zona) pe sub sfoara ci s-au indreptat catre versantul sudic
    - acolo nu este nicio avertizare cu privire la limita domeniului schiabil sau eventuale pericole
    - motivul pt care s-au indepartat de zona pirtiilor nu este si nici nu va fi cunoscut… se pare ca unii stiu insa mai bine ca erau in cautare de adrenalina (nici asta nu este imposibil, dar nu o poti spune fara a pune un semn de intrebare)

  25. ionel on 10 March 2009 10:22 pm

    teleskiul 2 se termina in fata unei stanci relativ mari…tre sa o ocolesti ca sa ajungi pe sud…adica este greu pe skiuri sa ajungi pe sud…eu asa cred…nu imi pot expilca cum s-a intamplat…

  26. john on 10 March 2009 11:25 pm

    Urat…Dumnezeu sa le odihneasca sufletele in pace….
    Este clar ca avem o proplema la nivel de tara si ca trebuie munca multa pana se educa schiorul de weekend si nu numai…ceva voci de la salvamont spuneau acum cateva zile: “….ce dreacu mah….parca avem munti ca Alpii si ne trebuie o organizatie nationala care sa se ocupe de avalanse, asa cum fac aia in Fanta…..cum am schiat atatia ani pe muntii astia fara sa murim asa ptem sa schiem si de acum incolo…”
    Ma gandesc ca la cata lume merge acum pe munte avem noroc, daca se poate spune asa, ca sunt doar cateva victime si nu zeci avand in vedere ca informatiile de specialitate cu privire la avalanse si elementele de siguranta pe partii sunt egale cu zero iar durerea de cot din partea astora de la salvamont si nu numai este mare ca sa se realizeze ceva concret….o sa mai treaca ani…prea multi si o sa tot contorizam victme….

  27. alb_ca_zapada on 10 March 2009 11:51 pm

    @john:
    just curious: care salvamont vb despre organizatia aia nationala?

  28. mitza(tm) on 11 March 2009 12:18 am

    da si eu zic ca e greu sa ajungi spre sud vrand sa mergi la canal, caci trebuie urcat o bucata abrupta de bolovan…
    nici eu nu imi explic cum au ajuns acolo… voluntar e cam stupid sa cobori fata aia stiind ca trebuie sa te intorci pe jos si plus ca din ce inteleg nu era vizibilitate….

  29. john on 11 March 2009 1:01 am

    @alb_ca_zapada
    aia din perla statiunilor din romania, mandria buceilor…mai conteaza?…crezi ca sambata daca au oprit “productia” o sa se rezolve ceva?…nu aveau nevoie de balamuc pe partii, televiziuni care sa arate cum este defapt acolo cum lipseste orice urma de marcaj…nu ca era risc de avalansa 555….

  30. Xtrem.RO on 11 March 2009 9:25 am

    Am scris si noi ieri despre moartea celor doi schiori la Straja. Am gasit informatii intr-o publicatie din Gorj care a facut si cateva video-uri cu actiunea de cautare. Cum scrieti si voi, fara educare si informare vor muri oameni in continuare: http://www.xtrem.ro/stiri/3057/video-foto-schiorii-morti-la-straja-pasionati-de-ski-extrem-au-murit-inghititi-de-o-avalansa.html

  31. Flipper S on 11 March 2009 9:28 am

    se poate trece catre sud pe skuri fara probleme. intradevar in fata teleskuilui 2 exista un “bolovan” care este chiar virful Mutu dar daca mergi spre est (stinga cum urci) spre intrarea in canal se poate sa te ratacesti si sa treci culmea si sa confunzi canalul cu alta vale (sunt destule persoane care au patit-o). http://skivirus.com/statiuni/straja/harta%20partii%20straja%202.jpg

    Nu stiu exact locul in care au fost gasiti, dar toate informatile mele spun ca ar fi pe partea sudica a muntelui si in acest caz imi e greu de crezut ca s-au dus acolo intentionat. Nu neg ca ar fi plecat in cautare de adrenalina dar odata plecati in partea sudica este cam greu sa te reintorci in statiune.

  32. Gini on 11 March 2009 9:54 am

    @ionel

    Am fost DUMINICA la straja.

    Cat despre sfoara, nu prea are rost sa vorbim despre asa o ineptie.

    Sfoara nu egal (diferit de) anunt!

    La debarcare era un sigur anunt si pe el scria debarcarea obligatorie! Iar pe harta, in stanga e trecuta PARTIA canal! Ce sfoara?

    Discutia despre modul cum au ajuns cei doi acolo si in ce masura sunt responsabili va fi bazata numai pe presupuneri. Stim sigur doar ca baiatul a venit cu parintii la schi, iar daca a ajuns in alta parte eu presupun ca s-a ratacit. Nu ca a plecat sa caute pulvar si aventura in zone interzise, pe ceata groasa si vant.

    Cine e responsabil?
    NU pot accepta variant ca mortul e singurul vinovat, pentru ca a sarit sfoara!
    Are o parte de vina, dar trebuie sa ne intrebam daca nu cumva accidentul asta putea fi prevenit. Sau daca pot fi prevenite altele.

    Eu daca as fi administratorul partiilor, n-as dormi linistit cu partiile nemarcate, as vrea sa stiu ca am zone sigure foarte bine delimitate de zonele nesigure. As baliza partiile pentru propria mea liniste.
    In felul asta nici salvamontistii nu ar mai trebui sa munceasca sa alerge aiurea ca sa caute rataciti. Daca pui marcaje, nu ai rataciti. Punct.
    Iar daca as vrea sa fac off piste, si pentru asta vad ca trebe sa trec DINCOLO de niste marcaje, daca mai e pus si un anunt legat de niscaiva pericole, probabil ca ma gandesc de trei ori inainte sa trec dincolo. Sau poate intreb un salvamontist inainte.

    Asta inseamna preventie.
    Nimeni nu vine pe partie la straja cu arva, lopata, acvalung, sonde, busola, harta, pistol cu rachete de semnalizare etc.
    Pe partie la straja vin oameni sa-si invete copii sa schieze, sa-i invete sa urce teleschiul si sa se dea pe partiile alea line.
    Sunt oamenii astia sau copii lor in siguranta?
    Duminica trecuta s-a dovedit ca nu.

  33. barbosa on 11 March 2009 11:16 am

    Ca bucurestean e greu sa fugi la Straja !De asta am fost o singura data ,anul trecut,si am stat 2 nopti si o zi de ski !Eram curios si aveam semnale ca e bine si frumos …si mai ieftin ! Am luat cele 6-7 variante de,, partii”la rand zambind cu nostalgie cand am vazut biletele de teleski de 3 lei bucata care se ardeau in galeata dupa rupere !Oameni buni ,care ati fost macar 1 DATA la STRAJA, ce sa faca un RIDER ,un aventurier ,undornic de adrenalina,un ,,off pist-ist”
    Tin minte ,cu placere, acel canal si varianta prin padure din stanga lui (off) in care am ajuns find ceata apoi,recunosc ,cand ceata nu mai era am continuat sa ma joc intre brazi dar de aici si pana sa=mi doresc adrenalina si sa revin acolo e cale lunga !!!
    Refuz sa cred ca acei 2 bieti oameni au cautat senzationalul !!!!
    HAi maxim sa cred asta daca aveau ski de tura si piei si incepusera sa urce in stanga, de la acel ultim teleski ce duce la canal,spre varf
    In ce priveste marcajele , SICTIR LA GREU celor ce incerca sa sugereze ca ar fi ceva indicatoare sau marcaje clare

  34. mitza(tm) on 11 March 2009 11:35 am

    interesat e pt toata lumea de acolo (vezi linkurile postate de Xtrem.ro) e foarte normal sa nu fie nici un marcaj de partie. Toti dau vina pe ceata… “daca nu ar fi fost ceata ar fi vazut partiile”. Bine zicea careva pe aici ca straja e din alte vremuri (de demult desigur)

  35. cristi on 11 March 2009 11:43 am
  36. Xtrem.RO on 11 March 2009 11:46 am

    Am vorbit dimineata aceasta cu cineva care stia mai multe informatii despre actiunea de cautare si cum au fost gasiti cei doi schiori. De asemenea, ne-a trimis niste imagini, doar pe unele am putut sa le publicam. Link catre articolul de azi si parerea noastra despre tragedia asta: http://www.xtrem.ro/stiri/3062/alex-tanarul-mort-la-straja-a-murit-cu-zile-a—galerie-foto-imagini-noi.html

  37. alb_ca_zapada on 11 March 2009 12:15 pm

    @xtrem.ro & cristi
    am citit articolul al carui link l-ai postat si as avea citeva comentarii:

    1. daca auzea “tavalugul” nu avea prea mult timp de reactie… nu stiu conformatia zonei, dar daca este vb despre tavalug, nu prea ai ce face

    2. in unele cazuri padurea nu e un refugiu… e un mormint sigur… te zdrobeste de copaci… exista avalanse care culca la pamint copaci uriasi

    3. deci aia cu castile nu prea tine… se incadreaza in aceeasi “sete” a presei dupa senzationalul oferit de tinerii teribilisti care asculat muzica in loc sa fie atenti

    4. aia cu piciorul smuls e cam sf… eu nu prea reusesc sa inteleg… si cind nu reusesc, am tendinta sa nu ma arunc in supozitii

    5. “Se pare ca el dorea sa ajunga la o partie care poarta numele de Canal – una neomologata si extrem de grea”… iarasi ne aruncam in afirmatii fara acoperire: de ce este “extrem de grea” daca ea este catalogata drept dificila?? nu era destul de senzational cuvintul “dificil”??… mai apoi, in contextul respectiv “neomologata” adauga o unda de teribilism actiunii baiatului… pai domnilor, celelalte pirtii sint omologate? de ce nu este omologata si este totusi figurata pe harti?
    adica nebunu se ducea pe o pirtie extrem de grea si neomologata pe deasupra… pai bine, ce dracu cauta pe acolo, ce, il minca in cur??… cam asta e sensul, got it?

    6. “Dupa moartea lui Mircea Mocanu - Bobo la Sinaia, primaria a inceput sa fie mai responsabila: au aparut jaloane…” NU, eronat!!! primaria a inceput sa musamalizeze, nu este deloc responsabila… daca era responsabila marca si carpul si tarlele si toate pirtiile pe care se lauda ca le are pe domeniul sau… ei bine, ei marcheaza in jurul locului accidentului si atit… ba mai mult, dl nae cojanu si primarul vlad oprea sustin in presa ca pirtiile au fost ok de ani de zile, sint marcate si balizate cf legii.

    asa ca fara suparare, decit sa scriem vrind sa facem bine pirtiilor si comunitatii si de fapt sa dam apa la moara impostorilor, mai bine s-o n-o facem…

    multam de intelegere

  38. barbosa on 11 March 2009 12:27 pm

    @all- daca ,,partia canal ” e extrem de grea inseamna ca Bubulu nu are curaj nici sa faca pipi vara pe Carp sau sa viseze ca va cobora in vis Papagalul !!!

  39. Mihai Tanase on 11 March 2009 12:40 pm

    Faceti niste afirmatii indraznete pe Xtrem.ro, ca sa nu spun grave!

    “…compania de telefonie iresponsabila… Daca identificarea mobilului se facea rapid, Alex ar fi avut o sansa…”

    Ce responsabilitate poate sa aiba compania în moartea cuiva ? Ce va face sa credeti ca se poate fi localizat cu o precize inferioara la 1 m un telefon mobil ?Singura posibilitate fiabila de a localiza pe cineva este DVA, cu conditia ca cel ingropat sa fie echipat. Ar mai fi solutia RECCO, dar aparatura de detectare este inexistenta in România.

    “…Cat de iresponsabil a fost baiatul? Aparent nu foarte. Mai intai, nu era data alerta de avalansa pentru Straja…”

    Avertizarile de risc de avalansa exista doar pentru zonele Fagarasi, Postavaru si Bucegi, doar in afara domeniilor schiabile pregatite. Si asta pentru ca singurele zone de colectare a datelor necesare acestor previziuni sunt Bales lac, Postavaru si Omu.

    “…Sursa noastra…ne-a povestit ca baiatul avea castile in urechi si din start acest lucru i-a fost fatal pentru ca nu a auzit acel uruit specific avalansei…”

    Pai daca asta nu se numeste iresponsabilitate, cum sa-i spui ?

    “…Am publicat relatarea pentru ca macar din moartea unor oameni ar trebui sa invatam ceva…”

    Pentru ca veni vorba de invatat, acum 2 ani de zile, am organizat la Bâlea o initiere gratuita la manipularea aparatelor de cautare a victimelor sub avalanse (DVA) deschisa tuturor sâmbata si profesionistilor duminica. Evenimentul a fost anuntat din timp pe liste si siteuri specializate.

    Întâmplarea face ca în acelasi timp se desfasura un “contest” de snowboarderi, carora le-am propus s le oferim gratuit, la toti participantii lor, câte un DVD despre aceste probleme.

    Sâmbata ne-am cam învârtiti ca-n cusca, pentru ca nimeni nu s-a obosit sa se apropie de cortul nostru. Seara, la Paltinul, de asemenea, o minoritate homeopatica dintre “contestatari” a asistat la proiectia acelui DVD.
    Duminica, singurii prezenti au fost salvamontistii din zona Brasov, Sibiu Arges, Târgu Mures. Si câtiva turisti razleti.

    Concluzia trista este ca instruirea nu atrage. Precum scris mai sus Bogdan :

    “…schiorii/boarderii romani isi supraevalueaza nivelul tehnic…pregatirea in domeniul avalanselor este precara…”

  40. Xtrem.RO on 11 March 2009 12:43 pm

    Cred ca nu are rost sa polemizam intre noi. Nu ne confundati cu cine stie ce publicatie care alearga dupa senzational, ca nu este chiar deloc cazul. In articol sunt exprimate niste opinii, bune sau rele, acceptabile sau nu. Ganditi-va apoi ca articolul are ca punct de plecare o sursa locala, cu opiniile sale, iar o parte din ele au fost integrate in textul nostru (de exemplu: purtatul castilor, apropierea de padure si posibila salvare). Singura chestiune cu care suntem de acord si pe care o corectam este exprimarea “extrem de dificila”, “Dificila” este suficient, foarte corect.

  41. Flipper S on 11 March 2009 1:06 pm

    @ Xtrem.ro In filmul pe care l-am postat marti cu el, Alex se da fix in zona unde a fost surprins de avalansa” despre care film este vorba ? (nu am reusit sa-l identific la voi pe site). L-au gasit pe partea sudica din ce stiu eu si pe site la voi nu am vazut nici un filmulet cu acea parte.

    @ Xtrem.ro -Canalul “extrem de grea” - sa avem pardon, Canalul, este un traseu mediu ca si dificultate si daca e sa vorbim de offpiste atunci un traseu usor ca si dificultate. In afara de intrarea in Canal care este o idee mai dificila si care de cele mai multe ori este ocolita pe varinta mai putin dificila nimic nu este greu si crede-ma ca am vazut si am fost cu oameni care erau in al doilea an de ski (skiori de wkend) care nu aveau mari plobleme cu Canalul.

  42. Flipper S on 11 March 2009 1:21 pm

    @ Xtream.ro - “opinii, bune sau rele, acceptabile sau nu” - nu e cam la fel in orice publicatie inclusiv in cele in care tot timpul mortul e de vina ? si ziarele care au prezentat cazul lui Bobo ca fiind in cautarea adrenalinei … au avut o opinie care a fost rea si inaceptabila.

    Privitor la avalansa, tot de pe surse din Straja, se spune ca nu ar fi fost o avalansa in adevaratul sens al cuvintului ci mai degraba au fost acoperiti de zapada din cauza viscolului foarte puternic.

  43. Xtrem.RO on 11 March 2009 1:38 pm

    @Flipper S: Am pus filmul cu embed la finalul articolului. Potrivit sursei, zona unde se da Alex este aceeasi unde a fost surprins de avalansa.
    Am modificat exprimarea cu privire la partia Canal, dar din descrierea primita ramane calificativul greu.
    Xtrem.RO nu este o publicatie propriu-zisa. Si cred ca ne aflam de aceeasi parte a baricadei, chiar daca sunt si diferente de opinie. Vezi si articolul despre protestul de la Sinaia ori chiar acesta de azi, pana la urma.

    @Mihai Tanase. As vrea sa discutam, daca este posibil, pentru ca dorim sa facem un material despre avalanse. Mai sunt niste luni de zapada, avem in continuare alerte de avalansa, asa incat ne-am dori sa discutam pe tema aceasta. Id-ul nostru de mess este xtrem_ro.

  44. alb_ca_zapada on 11 March 2009 1:48 pm

    @mihai tanase:
    instructia si informarea nu se face pentru noi, sa mai bifam o actiune in calendar si sa dormim linistiti “ca noi am incercat”… activitatile astea se fac pt EI, cei carora vrem sa le transmitem informatia… si atunci este normal ca mesajul sa fie adaptat si acordat pe frecventa receptorului… altfel va fi un dialog al surzilor precum cel din balea de acum 2 ani (la care faceai referire)

    asadar eu zic ca NU este vina auditoriului si a profesorului care nu reuseste sa se faca ascultat. e mult prea usor sa-i catalogam “bordishti iresponsabili” decit sa le explicam lucruri… e mai usor si comod sa ne punem miinile in sin sa zicem am facut totul (oare?) iar ei sint niste incostienti care mor pe piele lor.. unde ne este maturitatea, nu ar trebui sa fim mai intelepti si sa-i “ajutam”, sa-i ghidam, sa le fim mentori??

    uite exemplul trainingului de avalanse tinut la balea anul trecut la sf de noiembrie… tu stii ff bine cit m-am chinuit eu ca sa nu fie in perioada aia ci mai in sezon, sa aiba un format mai “neacademic” si mai apropiat de zona pustilor care se pregatesc sa moara… am spus-o si atunci, o spun si acum: zona de alerata este seg de virsta 16-25 de ani, copii care trec de la intermediari la avansati si care incep sa-si doreasca mai mult… n-ar fi pacat sa-i lasam in voia sortii?

    vb despre trainingul de la balea.. ce succes am avut? niciunul… dl sivardierre a vb foarte frumos, dar nu era pe formatul pustimii… drept urmare ne-am informat noi astia care de bine de rau mai stiam ceva si cei citiva venerabili alpinisti… cite vieti am salvat noi organizatorii in weekendul ala? oare ar fi venit si mircea mocanu si alexandru din gorj daca trainingul a vea un format mai “deschis”??… ma rog, discutie lunga si la fel de inutila.

  45. Mihai Tanase on 11 March 2009 1:50 pm

    Despre zapada si pericolele ei am scris o cartulie acum 2 ani. Extrase din ea sunt publicate în 3 capitole pe carpati.org.

    http://www.carpati.org/articol/zapada_-_formare_metamorfoza_pericole_partea_iii_/647/

    O noua editie completata va aparea la toamna 2009.

  46. Flipper S on 11 March 2009 1:53 pm

    @ Xtream.ro - nu acuz pe nimeni ca ar fi deoparte sau de alta a baricadei, doar am semnalat ce anume nu mi s-a parut ok in articolul vostru. Daca incercam sa prezentam un caz incercam sa-l prezentam cit mai aprope de adevar tocmai pentru a ne pastra credibilitatea.

    daca te referi la primul filmulet din cele 3 aflate la finalul articolului intitulat (VIDEO Alexandru Predescu) ar trebuii sa mai verifici odata cu sursa ta, imaginile din acel film sunt din Paring si nu din Straja.

  47. alb_ca_zapada on 11 March 2009 1:54 pm

    @xtrem.ro
    este adevarat ca sintem de aceeasi parte a baricadei… d-asta am si venit cu precizarile alea… asa, ca intre camarazi… multumesc ca mi-ati acceptat precizarile :)

  48. Xtrem.RO on 11 March 2009 2:11 pm

    @Mihai Tanase: din pacate, prea putina lume mai citeste. Un video cu explicatii despre cum sa te echipezi corect pe munte, ce sa faci daca esti surprins de avalansa si cu imagini ale unor oameni care au murit pe munte - cam asta se cauta astazi. Nu ne bucuram de aceasta realitate, dar ne adaptam la ea si, daca putem ajuta si noi, o vom face.
    @Flipper S. Multumim pentru precizare, vom verifica si modifica.
    @alb_ca_zapada. Multumim si noi.

  49. Mihai Tanase on 11 March 2009 2:18 pm

    Eu nu de cursul organizat de CAR scriam ci de cel organizat de mine si de Pieps în 19 si 20 mai 2007. Problema acestor cursuri este tocmai organizarea lor. Fiecare dintre cei implicati cu partea pedagogie nu sunt sau nu pot fi disponibili repede si usor. Oricare ar fi mijlocul de transport, masina sau avion, sunt in joc niste sume pe care trebuie sa le scoata cineva din buzunar.

    Se mai pune apoi, partea materiala, adica documentele si aparatura. In cazul meu, valiza de antrenament ( 4 emetoare plus telecomanda) nu-mi apartine, o iau cu imprumutul caci costa peste 3000 de euro. Mai am si cele 5 DVA plus sondele, toate astea ocupa loc, sunt greu de transportat, etc, etc.

    Este vorba de o dubla investitie, timp si bani.
    Cine tine seama de ea ? Când pui la dispozitie ceva gratuit si esti ignorat, ce concluzie tragi ? Vrei sa-ti fac o descriere a unor comportamente vazute la Paltinu ? Ma fac ca uit ca circulau alte substante decat tutunul si alcolul printre tinerii snowboarderi. Cand ti se de mura-n gura, mai ca primesti una in gura : ce vrei tu sa ma inveti pe mine ?

    La Busteni discutasem de placheta aia de avertizare si informare, care din pacate nu s-a putut realiza. Din lipsa de bani. Pe zi ce trece, constatam cu totii ca ceea ce nu lipseste este dezinteresul.

  50. alb_ca_zapada on 11 March 2009 4:13 pm

    @tanase:
    se vede treaba ca chiar si noi doi sintem pe lungimi de unda diferite… ce pretentii sa mai avem de la oameni mai multi cu aspiratii si educatii diferite.

    asadar, eu in comentariul meu atingeam si problema trainingului organizat de tine cu PIEPS si cel al CAR-ului unde am incercat si noi sa ne implicam

    in contextul asta nu e vb despre gratis si mura in gura… pe copiii aia nu-i intereseaza cit costa, daca e gratis or la niaba alte timpenii… tu ca “dascal” esti OBLIGAT sa le captezi atentia… nu poti s-o faci, inseamna ca nu iti transmiti mesajul… stiu, e frustrant uneori dar asa e viata si asta este lumea (si de azi si de ieri).

    uite, entitatea canadiana care se ocupa de avalanse a scos un film anul trecut (fall line parca ii zice) in care rideri pe gustul pustimii (tanner hall este doar un exemplu) le explica cum sta treaba cu avalansele astea… evident ca targetul vizat altfel vibreaza daca vine unul pe care il considera zeu si ii vb pe limba lui… intelegi acum care-i spilul?

    cam asta si noi… degeaba tinem prelegeri academice cu lectori aduci din strainatate, degeaba strimbam din nas ca “astia micii fumeaza prostii” daca nu stim sa le impartasim experienta noastra… n-o sa rezolvam in veci nimic cu atitudinea asta de vaga si eterna superioritate… ba mai mult, o sa aud mereu comentarii semi-satisfacute de genul “a murit unul d-ala de-al vostru”.

  51. Maximilian on 11 March 2009 4:17 pm

    Notez de la bun inceput ca ma fluier in el de political corectness.

    @site-ul lui Peste Oceanic, taiat cubulete:

    “Din pacate, prea putina lume mai citeste.” <- Asta este cea mai ieftina si suparatoare apologie a mediocritatii pe care am auzit-o in ultima vreme. Ca tot veni vorba de sublima-ne mediocritate, asa-zisul vostru portal este o mostra perfecta intru aceasta. Daca ati avea numai un strop din elementarul simt al ridicolului, poate v-ati da seama singuri de asta si nu ne-am deda aici la discutii nesfarsite si inutile, izvorate din jurnalism online de mana a saptea. Odata ce te apuci sa tastezi de zor “ca sa informezi oamenii”, ai automat o raspundere pentru ceea ce scrii, ce surse folosesti si cum anume le prelucrezi. Bloggerii si generatorii de content online indoielic nu sunt prin definitie “jurnalisti”; pana la statia aia mai sunt cateva paini de mancat. Pana la urma insa, numele ala penal spune absolut totul despre continut… ;)

    @ domnul Mihai Tanase:

    Imi aduceti aminte de vorba “…si iadul e pavat cu bune intentii!” Informatia si educatia e limpede ca nu va lipsesc. Daca discursul dumneavoastra ar fi insa mai prietenos si mai “pe target”, asa cum bine semnala Bogdan mai sus, cred ca ati avea sanse mult mai multe de succes in randul celor pe care doriti (nu ma indoiesc o clipa de asta) sa-i educati. Cu alte cuvinte, cred ca sunteti ineficient, iar asta ma intristeaza. Sau altfel:

    “La Radio Erevan, un ascultator ne intreaba:
    - S-ar putea instaura comunismul in Elvetia?
    Radio Erevan raspunde:
    - Da. Dar ar fi pacat…”

    Gasesc ca erijarea in rolul dascalului insuficient apreciat de invatacei (”Tinerii din ziua de azi, ts-ts-ts!) este cat se poate de gresita, mai ales atunci cand scopul (declarat) este salvarea de vieti omenesti. Orgoliul singur nu salveaza vieti, sa ma scuzati! Cred ca Bogdan are mare dreptate in cele pe care le spune mai sus. Daca oamenii care fac respectivele intruniri si seminarii pe teme de siguranta montana ar sti SA COMUNICE mai bine cu ceea ce le este in definitiv publicul-tinta, si daca ar sti sa comunice in primul rand, atunci nu am mai purta discutiile de fata si poate ca pana si atentia mainstream-ului s-ar indrepta catre aceste probleme si potentiale rezolvari ale lor. Traim in epoca PR-ului, iar asta ne defineste intr-o buna masura vietile, chit ca ne place, chit ca nu. Personal sunt satul pana peste cap de toti “Oamenii De Munte” (a se folosi doar ca atare!) echipati pana in dinti cu toate gadget-urile specifice, care cunosc personal toate pietrele din Masivul [numele muntelui tau preferat aici, cu majuscula], dar cu care nu poti vorbi de fel, pentru ca sunt prea buni pentru noi, restul muritorilor de pe lumea asta si, in caz ca nu stiati, tot ei au pus coada la pruna si au inventat painea feliata. Fuck that! Desi nu cred ca traiesc intr-o pestera si ma consider destul de la curent cu majoritatea lucrurilor din domeniu, habar nu am avut despre ultimul camp tematic din Bulea (sic!) si m-am ofticat sincer ca nu am ajuns acolo, fiindca socotesc ca tine de raspunderea mea fata de mine, inainte de orice altceva, sa-mi insusesc informatiile necesare despre capriciile muntilor si ce mai rezulta de aici. Desi nu ma dau dublonii afara din casa, as fi fost dispus sa sacrific suma cuvenita (dupa cate am inteles ulterior) acestei intruniri si sunt 100% convins ca nu sunt singurul dintre cei de varsta mea, tineri “din target”.

    Less Talk, More Rock,
    Mx

  52. Maximilian on 11 March 2009 4:18 pm

    Se pare ca scriam in contratimp cu Bogdan…

  53. alb_ca_zapada on 11 March 2009 4:28 pm

    eh, unde-s multi, puterea creste… :))

  54. Mihai Tanase on 11 March 2009 4:58 pm

    Maximilian, ai sa-mi spui ceva ? Cauta un alt loc decât acesta.

  55. Flipper S on 11 March 2009 5:12 pm

    @Mihai Tanase m-ai confuzat, eu dupa ce am citit ce a zis Max am trait cu impresia ca omul a zis ce a avut de zis. Acuma tu il intrebi daca are sa-ti zica ceva … hmm, eu ma duc sa beau o bere ca poate imi revin.

  56. ionel on 11 March 2009 5:40 pm

    1. harta aia de pe skivirus este gresita…daca ar fii sa ne luam dupa ea am putea skia pana pe varful straja…think again!!!
    2. pentru detectivi…este o poza pe google earth care arata varful mutu si unde se termina teleskiul 2…si cum arata zona spre canal…si unde “este saua” spre gorj coordonatele pozei sunt 45.18.25,83 N si 23.15.11,94 E….numele pozei VF MUTU(1737) by Locota Francisc….se pot vedea in poza stalpii de la teleskiul 5 (dreapta) si mai spre stanga sub primul cioc de stanca se termina teleskiul 2…spre partia canal se ajunge cam pe diagonala pozei in spre data de pe poza(pentru cei interesati)
    3.corect tre” sa avem semnalizare dar hai sa va mai intreb eu ceva?
    si la drumuri avem semnalizare! nu?dar cati o respecta? daca avem semnalizare nu mai iasa lumea de pe partie? sa fim seriosi!!!oamenii trebuie sa fie constienti de ceea ce fac!!!
    -sa vorbim despre canal? cum se zicea si mai sus…nu poate fii numita partie! nu este amenajata in nici un fel…fata de anii trecuti au mai curatat din braduti…doar atata…
    -merg la straja de multi ani…nu asta ii relevant….dar,cand teleskiul 2 a mers am fost prezent acolo…si de fiecare data stiti ce vad? oameni care nu pot urca cu el!!! atentie;nu pot urca cu teleskiul…este vinovat administratorul? si acestia coboara “in plug” pe canal si prin padure…oamenii acestia sunt inconstienti si nu sunt putini…prefera acest teleski 2 pentru ca iti ofera o varianta mai lunga de coborare pe langa teleskiul 5 si mai apoi prin padure….din ce am vazut baiatul skia bine,domnul in varsta am citit ca avea ceva expeditii prin nepal…deci nu poate fii vorba despre oameni fara experienta…mai ales ca domnul cunostea muntele se pare…deci numa cei doi stiu ce s-a intamplat…
    -ma doare sa vad ce se intampla la straja…lumea este prost informata in legatura cu acest accident!!! nefericitul eveniment a avut loc “pe o alta fata a muntelui ” fata de cea care sunt partiile…acea fata,pe care eu sustin in continuare ca este greu sa ajungi pe skiuri…
    -nesansa,vreme nefavorabila,ceata si nesemnalizarea traseelor fac victime…HORROR.

  57. Flipper S on 11 March 2009 6:01 pm

    @ ionel
    - intradevar harta nu e foarte exacta dar nu e nici gresita (nu stiu daca gogle earth permite o mai mare apropriere in zona respectiva)
    - aici nu punem in discutie cine resecta si cine nu respecta semnalizarile, si punem in discutie lipsa lor. Bogdan cred ca a precizat foarte bine atita timp cit aceste semnalizari nu exista ” murim mai mult sau mai putin si din neglijenta LOR”
    - incepatori inconstieni sau supra-auto-evaluati gasesti peste tot nu numai la straja si intradevar intr-o zi se poat vedea destule cazuri de skiori in care deabia se pot tine pe teleski (eu am pus acesta situatie pe dorinta unor de a progresa si pe faptul ca teleskiurile 1 si 2 sunt cele mai ptin aglomerate din statiune)
    - din ce stiu eu au urcat cu teleskiul 2 unul dupa altul si apoi au fost gasiti cam la 1km de Virful Mutu pe partea sudica (cea fara pirtii) si dupa cum am mai spus mi-e greu sa cred ca au pelcat acolo intentionat deoarce odata ajuns jos este foarte foarte greu de urcat inspre statiune (fara coltari si in clapari cu skiuri in spate as putea sa ma hazardez sa spun ca este imposibil), de aceea cred in continuare ca interntionau sa merga spre canal sau spre padurea de linga canal si s-au pierdut.
    - despre trecerea pe skiuri nu pot spune foarte multe, cu placa nu poti trece trebuie sa o dai jos din picioare dar cu skiurile stiu 2 colegi care au patit-o si au spus ca nu si-au dat jos schiurile (si ei cautau canalaul si au ajuns in gorj, sigura diferenta e ca ei veneau de la teleskiul 5 si nu de la 2 )

  58. ionel on 11 March 2009 6:10 pm

    no offence…dar pe harta aia…teleskiul 5 incepe unde de fapt se termina !!! si teleskiul 2 se termina pe varful straja…teleskiul 1 incepe la intrarea in canal..si crede-ma,stiu sa analizez o harta…activez in domeniu lor ;)

  59. Flipper S on 11 March 2009 6:59 pm

    @ all - se prea poate ca @ionel sa aibe dreptate - intradevar dupa ce se termina T2 si T5 nu se mai vede nici un munte. scuze de inducere in eroare !

  60. Florin on 11 March 2009 7:58 pm

    Povestea mea suna cam asa: duminica dimineata, impreuna cu doi prieteni am fost printre primii care am urcat cu teleschiul 2. Cand am sosit acolo, inca nu erau date jos protectiile de pe portile de imbarcare. Am asteptat cateva minute, pana a coborat angajatul de la teleschi (care urcase sa verifice linia, inainte de a da drumul turistilor). Acesta ne-a spus sa nu urcam, deoarece pe partia 5 este viscol foarte puternic si vizibilitate aproape zero, asa ca el a fost nevoit sa coboare pe sub teleschi. Am urcat totusi, iar la debarcare am gasit doi schiori in partea stanga. I-am depasit si am incercat sa coboram spre intrarea in canal, la marginea padurii. Probabil din cauza cetii si a impresiei date de vantul care sufla foarte puternic din nord, adica dinspre vale, am ajuns la canal la stalpul indicator (locul unde incepe propriuzis canalul, la jumatatea distantei dintre padure si creasta-sa), adica semnificativ mai sus decat ne asteptam. Ne-am regrupat, iar cei doi ne-au ajuns si ei din urma. Am coborat inaintea lor, imi amintesc ca i-am vazut cazand la intrarea in canal (era un pulver greu, batut de viscol, in bancuri, cu grosime de la 10 cm la peste un metru, dificil de schiat, mai ales din cauza vizibilitatii proaste, am cazut si noi mai jos de cateva ori), iar apoi nu ne-au mai ajuns din urma si nu i-am mai vazut. Nu pot sa zic decat ca regret foarte mult cele intamplate, mai ales ca am fost acolo si poate ca am schiat alaturi de ei.
    In continuare, vreau sa spun ca imbunatatirea marcajelor si a sistemelor de avertizare este necesara, va avea efecte, insa ea nu garanteaza nimic. Sunt aproape convins ca cei doi ar fi cautat acea zona (partia canal) si daca ar fi existat marcaje, panouri de avertizare, etc. si ca accidentul s-a produs din cauza insuficientei pregatiri a celor doi, in raport cu vremea si zapada. Inclin sa cred ca a fost un accident prezenta lor pe versantul sudic - vezi cele spuse mai sus, nu are sens sa schiezi in pustiu, de unde este foarte greu sa te intorci, nemaivorbind de conditiile meteo. Apoi pe versantul sudic viscolul a depus o cantitate impresionanta de zapada ninsa peste noapte (20, 30 cm) purtat de pe partia 5 si de pe fata dintre teleschiul 2 si canal, adica riscul de avalansa era mare. Probabil au incercat sa intre inspre canal si au mers pe curba de nivel pana in sa, de unde au coborat din gresala spre sud sau au cazut cu vreo cornisa. Nu inteleg cum de nu si-au dat seama de directie, fiindca vantul era clar dinspre nord, era greu sa te ratacesti si sa mergi in sens opus.
    Mai vreau sa spun ca trebuie cautat acel sistem care sa-i avertizeze in mod real pe cei implicati asupra pericolelor si a mijloacelor de reducere a riscurilor, de la monitorul de la care invata sa schieze, la cel care inchiriaza schiuri, la statiile de amplificare de pe partie, etc. Salvamontul nu poate vorbi cu fiecare schior in parte. Poate ar trebui sa scrie si pe schiuri si clapari la fel ca pe cea mai banala carabiniera, in esenta, “daca nu ma folosesti cum trebuie, poti sa mori”.

  61. dada on 12 March 2009 1:18 pm

    Imi pare nespus de rau pentru ce i s-a intamplat , dar daca e cum spuneti ca partiile nu sunt semnaliyate atunci nu e bine.
    Am fost de revelion la Azuga si am vazut partiile de acolo. Chiar mi-au placut , erau amenajate, nu aveai voie pe partie decat cu skiurile, erau super. Daca cineva intra pe partie era avertiyat la megafon sa iasa afara ………………….
    Fiului meu ii place sa skieze foarte mult si la Azuga ne-a fentat in loc sa stea la rand pe partia cu dificultate mica ( are 12 ani) s-a strecurat si s-a dus pe partia de profesionisti. Atunci prietenii nostri au zis ~ uitati-l pe Roby~ eu nu l-am vazut ca totul s-a petrecut repede, dar ceilalati au spus ca din cauza unei portiuni cu gheata fiul meu a zburat vre-o 3 m in sus s-a rostogolit, skiurile i-au zburat din picioare . S-a Oprit la vre-o 100 de m si apoi am vazut cum niste skiori alergau spre el. Norocul a fost de partea noastra , nu a patit nimic, nici o zgarietura .

  62. mariusica on 12 March 2009 2:05 pm

    Megafonul sau circul din Azuga. Si in Azuga sunt probleme mari: intrarea pe partia Cazacu se face pe curba de nivel. Daca pici de acolo e naspa rau, cararea are maxim 1 m si sub tine e padurea si panta maricica. Nu stiu daca se duce zapada dar nu e ok sa pici cu capul intr-un copacel, te doare si iti sparge capul. Partia Cazacu imi place mult dar e plina de pietre si stanci. Partia Cazacu de teleschi ( Cazacu Mica) e mica rau si e un GIGI fost primar care tipa la tot ce vede el ca nu merge dupa bunul plac. Era sa uit :) nu lasa decat schiorii pe PARTIA LUI ( cel mai tare admin de partia din tara, mi se pare o idiotenie totala dar na….el e mare sef pe plantatia lui).

  63. yyz on 12 March 2009 3:27 pm

    @mariusica … nu am mai fost de multa vreme in Azuga, asa ca ca nu as vrea sa vorbesc in necunostinta de cauza.
    Dupa cum am observat toata lumea se plange de prezenta pantofarilor, paltonarilor pe partie, … daca cineva interzice accesul acestora pe partie, pentru siguranta lor si pentru siguranta celorlalti … ce vezi rau in asta ?
    Te deranjeaza modul in care o face ?
    Am mai vazut un alt articol despre Baile Homorod, in care o domnita se plangea de inflexibilitatea administratorului de cabana, partii.
    Sincer, nu vad nimic rau in toate restrictiile astea, atat timp cat sunt niste reguli care trebuiesc respectate de toti, fara exceptii.
    Poate o sa zici ca noi am devenit niste ” robotei ” care nu mai gandesc si se ghideaza dupa anumite reguli, dar daca fiecare s-ar lua dupa legile scrise sau nescrise din tara din care provine … unde s-ar ajunge ?
    Cheers !

  64. mariusica on 12 March 2009 4:48 pm

    @ yyz

    OK, ai dreptate e bine sa ai reguli dar ti se pare normal sa interzici accessul placilor pe partie? Eu sunt cu schiurile si nu cred ca o sa ma dau cu placa dar daca vad unul care se da fain cu placa ma uit la el si cam atat :)), ma rog…..nu mi se pare normal sa tragi o linie si sa dai afara pe unul ca are placa in mana.

  65. Mal on 12 March 2009 9:02 pm

    @yyz: acel post despre Homorod de pe nu stiu ce forum tenebros e o opinie exprimata(singulara) ce contine jumatati de adevar. Pe patronul respectiv si angajatii lui ii respect pentru ca tin la siguranta schiorilor si placarilor chiar daca o fac intr-un mod mai rigid. Intamplator colind de vreo 7 ani la schi zona muntilor vulcanici ai Harghitei - Harghita Bai, Homorod, Harghita Madarasi, Toplita, Izvorul Muresului si pot sa spun foarte precis ca acel post e departe de adevar. Partia in cauza considerata medie, lunga de 400 m, cu o inclinatie constanta de 18 grade e bine intretinuta cu 2 tunuri de zapada ce merg ceas si partia e batuta de doua ori pe zi, program pana la 9 seara cu nocturna, 55 ron abonamentul pe zi. Configuratia partiei este asa: e mult mai abrupta in partea de jos decat in treimea superioara si oprirea e destul de brusca, nu exista o zona de alunecare acceptabila, de refugiu considerabila. Atitudinea administratorilor e justificata intrucat; 1)sunt foarte multi “cunoscatori”, care in plina viteza opresc exact in picioarele celor care stau la coada la teleschi, astfel incat impun ca multimea de la coada sa stea ordonata si cat mai departe de zona de alunecare, tocmai pentru a-i feri de accidente care se intampla si asa -destui sunt luati pe sus; 2). Nu permit accesul celor in bocanci sau echipati necorespunzator pe partie trebuie sa ai schiuri sau placa in picioare altfel nu te lasa nici la coada; 3) Partia se termina in imediata apropiere a drumului national Miercurea Ciuc Odorheiul Secuiesc, se vede din drum si are o deschidere larga, astfel ca afluenta de gura casca/pantofari samd este foarte mare de unde si tendinta constanta a acestora de a intra pe partie;4) In restaurantele din apropiere nu se poate intra in clapari si cu schiuri ca in orice tara civilizata, exista rasteluri afara pentru scanduri, iar claparii ti-i dai jos si intri in bocanci la masa; Prin urmare, sunt reguli de bun simt, chiar daca exprimarea este mai rigida.

  66. yyz on 12 March 2009 10:48 pm

    @mariusica : da, mi se pare o solutie dusa la extrem cu interzicerea placilor pe partie, dar din toata afacerea asta administratorii vor fi cei care vor iesi in pierdere. Pana acum cativa ani pot sa zic ca skiul era pe cale de disparitie, tineretul optand pentru un sport mai ” cool “, snowboardul. Skiul a fost revigorat de introducerea fat ski, freeride si freestyle. … cel putin asa e pe aici .

    @mal : nu cred pana nu vad poze ! :))
    In mod logic fiind patron , administrator, etc. este in favoarea ta sa atragi clientela cu ospitalitate, o vorba buna, un zambet pe buze.
    Exprimarea rigida de care pomeni cred ca fost aleasa ca ultima solutie, dar daca cu vorba buna nu s-a ajuns la nici un rezultat … s-a apelat la solutii extreme.
    Aici, solutia pentru cei care nu respecta legile, sunt amenzile usturatoare.
    Amenda ti se inmaneaza cu acelasi zambet pe buze urmat de invariabilul ” Have a good day ! “

  67. Adrian on 13 March 2009 10:50 am

    @Mal: 4) LOL .. in ce tara civilizata nu se poate intra in clapari in restaurante? Sa inteleg ca toata lumea umbla cu bocancii in spate si in fata restaurantului se schimba, eventual face si un dus, apoi la iesire isi pune din nou claparii?? In ce tara civilizata ai vazut tu asa ceva … au contraire in tarile civilizate in statiunile de ski intri cu claparii in absolut toate restaurantele, magazinele, toaletele si ce mai vrei tu din apropierea partiei si nu numai .. chiar si in supermarketuri se intra cu claparii …

  68. Adrian on 13 March 2009 10:52 am

    Iar treaba cu placile .. desi nici mie cultural vorbind nu-mi plac placasii nu mi-as pune niciodata problema sa fie discriminatii … parca e dintr-un film prost cu ski din anii 80 daca le stiti …

  69. Mal on 13 March 2009 11:12 am

    @adrian: Cred ca tu confunzi apres-skiurile cu niscaiva clapari. Nu face confuzie intre restaurantul de partie situat la 2000 m, unde ai fast food si o zbughesti pe partie, dar esti pe partie si statiunea de schi in sine. Ai vazut cumva la Innsbruck, Zell am See samd oameni care intra cu claparii in picioare in restaurantele din statiune? Ar fi bine totusi daca tot nu crezi sa te uiti si aici: http://www.overstock.com/vacation-clothing-buying-guide.html

  70. Maximilian on 13 March 2009 11:25 am

    Daca nu ne uitam in ograda lui Warren Miller ori la sublimul Roger Moore (hai, ca e martie!) in “For Your Eyes Only”, cred ca, oricum, toate filmele cu schi ale anilor ‘80 sunt bune de dat pe [nume de canal TV care are in capitalul social si niste sarme care suie fraieri in varf de derdelus ucigas], la re-re-re-re-re-reluare, impreuna cu Lethal Weapon sau seria-cult a iubitorului de zapada (sic!) Vandamescu. Parca unuia din ele ii zicea Mort Sangeros III si era filmat la Mamaia la cota de Sahia Film, in regia unui barbos iscusit si sub productia unui celebru model de Apaca, dar nu mai sunt asa sigur…

    Nici mie nu-mi plac luntrasii aia, sau cum naiba le zice; tocmai de aia m-am dat azi dupa gard, pe S, cu capacul de buda. “Adrenalina, frate!” Senzatie senzationala, sa moara veata mea! Ce atatea schiure si placaje din alea; ei comedie ca asta…

    Moarte sau glorie!
    Mx

  71. Adrian on 13 March 2009 4:20 pm

    @mal: nu le confund … daca tot vorbim de austria, majoritatea restaurantelor “apres ski” cu muzica din aia specifica austriaca “de ski” sunt pline de oameni cu clapari … de asemenea magazinele. De ex in isghl supermarketul billa din centru are langa un rack pt skiuri … si un anunt ca nu raspund daca cazi in cap alunecand pe clapari :) Deci poti sa intri cu claparii …
    Oricum tu vorbeai de restaurante de langa partie, deci eu presupun ca sunt pe o raza de 400 - 500 m daca nu mai putin de capatul ei …

  72. Flipper S on 13 March 2009 5:16 pm

    Daca analizam transcedental si atent am putea sa realizam ca din cauza unui Pier de origine necunoscuta dar care se credea francez emigrat in austria si care nu a stiut sa-si impacteteze botoseii si a intrat mioritc cu claparii in restaurant s-a produs o miscare de indignare care s-a trasmis si s-a amplificat si astfel mutu a plecat la vale ca i-au ajuns 30 de ani de stat si s-a gindit sa mai ia cu el si 2 turisti rataciti.

  73. Mal on 13 March 2009 6:14 pm

    @Flipper S: :)) Obsesiv compulsiva analiza ta! :)) Vai de mioara noastra!

  74. Horatiu on 16 March 2009 9:36 am

    Uite acum am citit si eu toate astea, revenit din concediu. Am petrecut doua we la Straja, unul inainte si unul dupa accident. Problema cu balizarea intrarii pe canal ramane, doar ca au inchis partia. In plus, m-am certat un pic cu cei de la cablu care ne-au spus ca daca nu ne dam pe partiile 3 si 5 si continuam sa coboram prin padure nu ne mai urca. Ma rog, nu conteaza asa mult, am mai scris mai mult la alt articol.

    Lucrul despre care in schimb nu s-a spus este ca, atat tragedia din Straja, cat si cea din Sinaia, puteau fi evitate daca se respectau doua din regulile elementare ale schiului off-piste:

    1. nu se merge singur (asta e o regula generala pe munte). Intotdeauna trebuie sa existe un contact vizual sau macar auditiv intre membrii echipei. Chiar daca nu e nu stiu ce pericol, la schi se mai cade, mai poti sa iti rupi ceva, sa dai cu capul de un copac, si ramai acolo ca prostu’, eventual daca nu ai semnal la telefon mori de hipotermie.

    2. indiferent de conditii, pe off-piste se schiaza pe rand, in timp ce unul schiaza ceilalti urmaresc cu privirea, in caz de ceva. Acuma nu e cazul de facut asa chiar oriunde, dar unde exista un minim de risc de orice, e o regula. Nu se stie si nu o sa se stie vreodata daca cei doi au mers impreuna, probabil ca nu au avut nici o legatura si a fost o coincidenta.

  75. mitza(tm) on 16 March 2009 9:52 am

    mai imi sa rad… de parca ar fi nu stiu ce big mountain la straja si canalul ala ar fi un culoar mega extrem
    cand colo sunt doar niste amarate dealuri si inclinatia canalului e sub 20 de grade :)

  76. cristi on 16 March 2009 10:05 am

    @Horatiu

    Din categoria : sa ne dam cu parerea sa ne aflam in teaba.
    Ce off-piste? Au murit pe domeniul schiabil, iar cel din sinaia la 20 de m de partie, pentru ca s-a ratacit din cauza lipsei marcajelor.

  77. Horatiu on 16 March 2009 10:13 am

    Nu e vorba de canal, baiatul ala, dupa cum se vede si pe filmul cu el, nu era incepator, desi avea 17 ani. Mai mult ca sigur nu mergea sa se dea pe canal, ci pe undeva pe langa canal, prin padure. In padure poti oricand sa iei un copac in brate, Pe zapada nebatuta poti oricand sa pici sa iti rupi ceva. In principiu, in afara cazului in care te duci pe o partie clara, aglomerata (sa nu zic supravegheata) unde orice accident ar fi usor de observat, NU TE DUCI SINGUR. Baiatul a murit la suprafata zapezii din cauza ranilor. Daca era cu cineva si AVEAU TRUSA DE PRIM AJUTOR (alta chestie obligatorie), probabil putea sa-l salveze si sa cheme ajutoare care, in maxim 10-20 minute, ar fi ajuns. Daca Bobo la Sinaia nu ar fi coborat singur cineva l-ar fi vazut cand a pierdut traseul. Citeste multa lume pe aici si e bine sa gaseasca niste sfaturi utile. Pentru cei care schiaza off-piste, aducerea partiilor la standarde nu o sa-i salveze, doar educatia personala poate sa faca numarul de accidente sa scada. Aici in mod clar este vorba de un schior off-piste care nu avea nici o intentie sa se dea pe partie, chiar daca a ajuns altundeva decat se astepta. Vorbim de Straja, nu de marii peretzi. Imi pare rau, dar daca la Sinaia e discutabil, aici mi se pare clar ca mortul e de vina. Daca era vorba de cineva care nu era “freerider” era altceva.

  78. alb_ca_zapada on 16 March 2009 10:38 am

    @horatiu:
    sa mor de nu te iubesc ff tare, dar nu ma pot abtine sa nu te atentionez cind dai cu mucii in fasole.
    asadar:
    1. n-are rost sa ne dam freerideri, sa facem pe oamenii duri de munte, sa spunem afectati ca “muntele nu iarta”
    2. nu toti avem experienta ta!! si pe pirtie nu scrie nicaieri sa ne dam cu tranceiver si avalung
    3. bobo a murit la 10 m de pirrtia drumul de vara… am coborit ieri p-acolo cu fi-mea de 5 ani (schiaza de 2 saptamini)… pirtiile erau inchise si era afisat pericol de avalansa
    4. nimeni nu poate “estima” si spune cu exactitate ce a fost in capul oamenilor alora… noi putem doar incerca sa facem in asa fel incit sa oferim celor vii toate informatiile pentru a lua o decizie in cunostinta de cauza
    5. care regula a pirtiei sau a schiului spune ca o pirtie rosie nu trebuie coborita singura???? la naiba Horatiu, Bobo cobora pe drumul de vara!!
    6. daca ai ceva constructiv de comunicat, daca stii cum putem reduce riscul de accidente (grave sau mortale) pe PIRTIILE (pirtiile, da?… domenii schiabile) din Romania, astept cu interes propunerile tale… Tocmai pregatim un document pentru Min Turismului.

    gata, nu mai discut subiectul simt deja gust de matraguna

  79. Flipper S on 16 March 2009 11:20 am

    @ Horatiu sa citesti si sa intelegi nu e tot acelasi lucru nu ?

    1. Desppre Sinaia, nu cred ca mai are rost sa repet ce s-a tot spus Bobo s-a ratacit de pe o pirtie si a murit aiurea.
    2. Despre Straja, cei doi mergeau spre Canal sau spre padurea de linga Canal (trasee de ski care erau semnalizate ca si inchise ) si s-au ratacit din cauza cetii si a vintului care i-a impins pe partea sudica a muntelui.

    Daca ai fost in Straja ai fi putut sa vorbesti cu salvamontul in loc sa te certi cu ei si poate ai fi aflat de ce erau asa speriati, poate ai fi aflat ca pina si cei care bat pirtia cu ratracurile s-au pierdut si au ajuns in parta sudica (de pe 5), ai fi aflat ca cei doi au fost gasiti destul de rau (coloana fracturata la unul si piciod dislocat la altul ) ai fi aflat ca relieful de pe partea sudica este foarte asemanator cu intrarea spre canal … ai fi aflat multe.

  80. Horatiu on 16 March 2009 11:53 am

    1. Bine mai, cum ziceti, personal partea cu partiile ma intereseaza fix 0, pentru ca la starea jalnica in care sunt partiile la noi nu am nici un chef sa ma mai dau pe ele, decat la modul relaxant, o tura doua, dupa o zi de schi pe langa ele. Personal ma folosesc de instalatiile de cablu doar ca sa am un acces mai facil in off-piste.

    2. Mi se pare foarte util de precizat pentru cei care se dau in afara partiilor, chiar daca asta inseamna la 10 m mai in stanga sau in dreapta, ca acolo e off-piste si nu au ce cauta singuri. Mi se pare ceva foarte util de comunicat, mai ales ca Derdelus a adunat o “clientela” mai mult orientata off decat on-piste. Ar fi bine ca din toate tragediile astea sa traga invataminte si schiorii nu numai administratorii partiilor.

    3. Eu personal nu ma dau mare “freerider” ca mai am mult pana sa pot sa imi atasez un apelativ de genul asta (si poate nu vreau), prefer sa zic ca schiez off-piste si atat. Dar baiatul ala se dadea freerider negru pe alb, si chiar se vedea din filme ca stia cate ceva. Iar eu ca si schior off-piste, daca o sa patesc ceva vreodata, indiferent ca voi gresi drumul, ma voi baga in ceva periculos sau poate chiar voi avea ghinion, NU DORESC SA FIE ALTCINEVA FACUT RASPUNZATOR. Stiu ce pot sa patesc facand asta, asa ca imi asum intreaga vina. Eventual imi asum si vina fata de cineva pe care l-am convins eu sa mearga undeva si a patit ceva. Asta mi se pare ca ar trebui sa fie atitudinea oricui. Asta nu scuza responsabilii ca nu au marcat traseul, iar daca era vorba de un simplu schior ratacit ca si la Sinaia era cu totul alta situatie.

  81. alb_ca_zapada on 16 March 2009 12:07 pm

    draga horatiu, mortii nu au nume… asa ca pe mine nu ma intereseaza daca mori tu ori altul… daca mori linga pirtie si pirtia nu a fost marcata, domnii aia au o mare-mare problema. hai sa mai vedem si nuante de gri, nu doar alb si negru.

    am schiat pe sute-mii de coclauri, am coborita la vale prin caucaz, elbrus si mont blanc, m-am dat cu oameni d-aia mari despre care citim doar, dar nu ma dau totusi asa otelit… sint pe pirtie, urc cu o instalatie dintr-un domeniu schiabil, sint precum toti ceilalti… incepator, copil ori mare om de off-piste, nu are importanta… sintem “in trafic” cu totii.

  82. Horatiu on 16 March 2009 12:23 pm

    Da, asa e. Eu de cand am legat prima data doua curbe, si asta a fost la Straja, am auzit de canal ca si o zona off-piste foarte tare unde o sa ma dau cand o sa stiu sa schiez foarte bine. Cum a ajuns ea partie rosie nu stiu, cert e ca la ora actuala, cand te dai jos din teleschi, exista un mic panou verde cu o reclama la o firma de GSM cu o sageata in stanga pe care scrie “Partia Canal”. Da, chiar exista, si acu’ doua saptamani cand stateam eu frumos acolo pe marginea canalului a venit un idiot lipsit de orice control care n-avea clar ce sa caute acolo, s-a imprastiat si s-a oprit in mine. Mi-a indoit un bat BD la 90 de grade, dar sincer ma bucur ca nu mi-a rupt dracu’ picioarele.

    Daca in urma campaniilor acestea in locul unor astfel de panouri idioate care trimit lumea sa-si rupa gatul (nici macar nu se specifica macar ca ar fi o partie dificila) ar aparea altele pe care sa scrie “Zona in afara partiilor. Pericol de accidente! Intrarea se face pe propria raspundere!” ar fi o foarte mare realizare. Dar deocamdata rezultatul este ca angajatii de la cablu ne-au amenintat ca daca ne mai vad ca ne dam prin padure sau pe altundeva in afara de partia amenajata nu ne mai lasa sa urcam pe teleschi. Nici asta nu mi se pare normal de loc. Ma bucur ca nu s-a intamplat asa ceva in Sinaia si ca acolo s-a inteles cat de cat o parte din idee.

  83. alb_ca_zapada on 16 March 2009 1:00 pm

    hai horatiu ca iar vb pe linga… cum adica nu te lasa sa urci in teleschi? tu nu-ti cunosti drepturile de consumator? atunci iarta-ma, iti meriti soarta.

    ce s-a inteles nene la Sinaia?? hai ca iar ma ia de cap si simt gustul ala de matraguna.. ia de citeste aici si spune-mi tu mie ce “s-a inteles”??… of cum dracu sa facem sa priceapa poporu??

    uite ce sta scris intr-un document depus la primaria sinaia semnat de 8 asociatii si cluburi montane (o sa-l publicam si aici pe derdelus):

    7. Declararea arealului cuprins între traseul de schi pentru agrement Carp şi pârtia Drumul de Vară (include toate variantele traseelor Târle, Papagal şamd) ca fiind zonă de schi în afara pârtiilor şi marcarea ei ca atare prin plăcuţe tipărite pe fond galben. În caz că se doreşte menţinerea traseelor Târle şi Papagal ca fiind “trasee de schi pentru agrement” este necesară marcarea lor corespunzătoare cu balize în formă de romb montate pe stâlpi metalici;

  84. Flipper S on 16 March 2009 1:37 pm

    @ Horatiu - mai nene tu nu intelegi ca una se scrie si una este in realitate si tocmai asta e problema. Desi Canalul e trecuta ca pirtie in realitatea nu este omologata (sau cel putin astea sunt zvonurile din Straja).

    Pai mai Horatiu, daca esti asa bun cunoscator de offpiste din Straja presupun ca stii si zonele de off piste de prin Paring sau de prin Rinca ca sunt aproape, ia fa mataluta o comparatie intr Paringul Mic si Canal si mai zi apoi de Canal ca e foarte tare ca traseu offpiste, iar la faza cu precizat pentru cei ce se dau in afara pirtiilor, perfect de acord, pe cine-l tin cunostintele ar fi bine sa faca un articol sau o serie de articole si sa le publice si nu sa-si dea cu opinia intr-un comentariu.

    @ Alb - la sinaia s-a inteles un lucru, ca unii fac scandal si ca altii tre sa se izoleze de scandal astfel incit declaram totul inchis, sacrificam credibilitatea oricarui anunt de pericol de avalansa, … adica cu alte cuvinte decit sa facem ceva si sa ne asumam gresala mai bine aruncam pisica in gradina skiorului.

  85. Horatiu on 16 March 2009 1:51 pm

    N-am zis ca e Canal un traseu tare de off-piste, am zis ca asa stiam acum 10 ani cand incercam sa fac plugul corect prin Straja. Nici nu ma gandeam sa ma duc pe acolo. Ei bine, acum daca te duci pe Canal jumatate fac plugul pe acolo.

  86. ionel on 16 March 2009 10:18 pm

    mie sincer imi vine sa rad…ironic bineinteles…de ce? pai sa fim seriosi…ai de ales…cand mergi la ski…mergi cu sleapta pe partie sau iesi in afara ei…unde afara? la 5-10-15 m lana nu? sau mai departe? sunt curios si eu….in alte locuri mai civilizate scrie ca la prost…aici zona de freeride…20 m latime? nu cred…ai un munte…care respecta niste reguli : panta,orientare dupa soare etc…acolo mergi sa te dai bolovanule…la noi la romanica nu se exista asa ceva…in concluzie o faci pe barbia ta? pai cumva da…pentru ca nu se asigura nici unde acest gen de conditii…eu sincer as baga mana in foc si as spune ca 1 din 1000 de oameni poate citi “ce zice zapada”…cum sunt asezate straturile,cat de stabile sunt,vechime…si restu…reguli esentiale cred daca vrei sa o arzi la freeride…
    -eu am fost in retezat cu ani in urma sa ma dau(un fel de freeride) si nu stiam nimic…nici acum nu stiu foarte multe…dar am intrebat..pe cabanier care era si salvamontist cred….”nene pot sa merg sa ma dau acolo” el imi spune…mergi…ii stabila zapada…nu pleaca…am mers m-am dat…si nu o data…de mai multe ori…
    -este regretabil ce se intampla…de la an la an din ce in ce mai multi oameni merg la munte…ATENTIE

  87. bogdan on 17 March 2009 7:20 pm

    Lectia principala pe care eu o trag din cele doua accidente (sinaia e chiar socant ca s-a intamplat atat de aproape de drum) Straja oarecum la fel de socant - este ca se poate intampla ORIUNDE si oricui. Oriunde in afara partiei - si aici nu are rost sa vorbim de cum trebuie sa fie o partie (securizata, batatorita etc).
    Problema cea mai mare e lipsa educatiei, a constientizarii riscurilor din ‘off piste’ sau ‘freeride’ de catre noi toti. Eu primul recunosc ca pana nu era sa moara un prieten intr-o avalansa, nu mi-am (ne-am) luat pieps-uri sonde lopeti si ne-am antrenat si am citit despre zapada, riscuri etc. E pacat ca trebuie sa moara oameni dragi din jur ca sa constientizam riscul asta. Daca s-a intamplat la sinaia langa drumul de vara se poate intampla oriunde off piste. Am vazut o placa cazuta chiar in Dorului si am ramas masca… Cine ar fi zis ca se poate…?
    Chiar si pe partie se mai intampla sa cada o fata si sa fie victime - s-a intamplat deja, vorbim de munte, natura care sunt cateodata imprevizibile. Nu incerc sa minimizez rolul autoritatilor dar in lipsa acuta a ifrastructurii (marcaje, atentionari etc) de care s-a vorbit si e clara - trebuie sa ne pazim unii pe altii si sa fim gata sa ii salvam pe cei cu care ne dam si sa ne dam safe. Avalanche safety, ABS etc - dati un google cititi, cititi povesti cum unii au scapat, cum unii au murit, in ce conditii etc si echipati-va, formati-va, mergeti la cursurile lui Mihai Tanase care incearca sa faca ceva din pacate nu toti sunt interesati si nu vor sa auda de asta. Pacat.
    Si eu am prieteni carora le povestesc cu lux de amanunte cum era sa murim intr-o avalansa, unu dintre noi a fost chiar luat vreo 3-400 de m in jos, am crezut ca acolo il lasam (n-aveam nici pieps nici lopeti nimic… dar din fericire l-am gasit afara doar cu un picior rupt - povestesc povestesc si f greu constientizeaza. E pacat ca trebuie sa moara oameni langa noi ca sa constientizam riscurile astea si sa ne antrenam, sa purtam pieps sau ARVA sau biper cum vrem sa-l numim. E singura sansa de salvare intr-o avalansa. La sinaia, in paring, pe vai, oriunde ne dam off piste. Si asta nu inseamna ca suntem feriti de pericol dar macar asa avem 1 sansa daca se intampla sa fii ingropat in zapada.
    Ma dadeam cu un amic francez un fel de ‘brasovean’ de-al lor, prin sinaia (usual balarii - tarle papagal etc) si il intreb daca are pieps (se dadea f bine, era de la munte de fel, d-aia l-am intrebat) si imi zice ‘primul pieps l-am primit cadou de la tata cand aveam 6 ani’. N-am mai zis nimic, am realizat ca suntem f departe.
    concluzia - cititi si nu mai faceti freeride fara safety packs pieps sonda si lopata e un minim (sa nu imi ziceti ca sunt scumpe, 300-500 de euro nu e mult ca sa salvezi o viata) si RIDE SAFE!!!

    http://www.backcountryaccess.com/english/home/home.php
    http://www.backcountry.com/store/subcat/4/Avalanche-Safety.html
    http://www.beaconreviews.com/transceivers/

    PS poate Bogdan (Coman) poti face o sectiune pe site cu avalanche safety - linkuri, povesti etc poate ajuta cu ceva…

  88. alb_ca_zapada on 18 March 2009 12:05 am

    @bogdan:
    da, pot face o sectiune cu avalanse… am facut si pina acum diverse, o s-o facem si p-asta… eu si colegii astia de derdelus.
    intrebarea mea ramine insa: de ce sa facem noi atita si altii deloc?

    si bogdan, nu uita, data viitioare cind te duci in azuga/sinaia ia-ti avalungul si kit-ul DVA… si sa-mi zici de unde iau si eu un avalung pt o fetita de 5 ani si un ham de tranceiver s-o incapa si pe ea… nu de alta, dar am vazut ca se descurca minunat pe drumu de vara.

    in numele tuturor, al celor inca vii si al viitorilor morti, iti multumim pentru intelegerea fenomenului pe care il tot explicam din greu aici.

  89. alb_ca_zapada on 18 March 2009 12:23 am

    @bogdan again:
    si-ti mai zic daca vrei ca tot m-am enervat:
    - am incercat sa facem ceva comun cu CAR si alti “actori din piata”… n-a iesit nimic
    - am incercat sa facem niste anumite cursuri ceva mai atractive pt pustime… nu ne-am priceput indeajuns
    - am luat domeniul avalansa.info si am incercat sa facem un parteneriat cu ANM-ul ca sa punem acolo toata informatia disponibila… nu s-a putut.
    - am facut un studiu si un chestionar… am dat impartit rezultatele “factorilor” si am atras atentia asupra zonei de alarma constituita de pustimea care progreseaza si-si doreste senzatii
    - incercam acum sa tragem un semnal de alarma referitor la pirtii… schiul NU ESTE un sport extrem… este un sport de agrement… te duci pe pirtie e ca si cum ai iesi cu copilul in parc cu rolele …sa ma rog, asa ar trebui sa fie

    cred ca am incercat destule, o sa mai incercam… ce este foarte dureros insa nu sint refuzurile din partea autoritatilor ci neintelegerea problemei in rindul comunitatii… iti spun cit se poate de sincer ca am obosit sa raspund unor astfel de luari de pozitie… stiu ca sint p-aici destul de multi oameni duri, tipi oteliti la peste 2000m pe platoul bucegilor, freerideri adevarati cu cunostinte multe… dar marcarea pirtiilor nu lor li se adreseaza… asa ca hai sa ne folosim cunostintele despre munte acolo unde e cazul… si cine se simte puternic si cu avalungul in banduliera poate traversa in baiului… sinaia, straja, etc sint pina una-alta domenii schiabile sub incidenta unor legi.

  90. bogdan on 18 March 2009 11:23 am

    n-am vrut sa te enervez… cu site-ul era o idee, actiuni stiu ca se incearca dar lipseste receptivitatea din toate partile.
    ar trebui ‘pustimea’ cum zici sa realizeze ca daca a murit un om langa drumu de vara intr-o avalansa se poate intampla si lor in momentu in care ies din partie… zic oricand ca e complicat sa incepi polemica pai numai cand e zapada asa si pe dincolo, numai daca inclinatia etc ca atunci or sa zica ah pai asta se intampla doar pe vai unde noi nu merge ceea ce e fals - vezi cele 2 accidente. E pacat ca trebuie sa moara cineva ca sa iti zici ca e o chestie serioasa
    io am dau cu biper in sinaia intrebarea e cati din ‘rideri’ se dau cu biper ? pe papagal tarle pelisor etc..?
    eu ma chinui sa le explic unor amici cu ani buni de munte si cu pretentii de freerideri sa isi ia kitu si sa se dea cu el, sa se antreneze etc, ca eu am vazut avalansa cu ochii mei si era sa murim etc si mi-e foarte greu sa reusesc cred ca pe unde se dau ei e ’safe’ asa ca inteleg cum ‘pustimea’ e asa putin receptiva…

  91. bogdan on 18 March 2009 11:28 am

    pt fetita cum sa inteleaga ea pericolul la 5 ani si eventual in caz de accident sa prinda avalungul..? biper e destul pt varsta ei cred

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.