Impresii de la ISPO

9 February 2011, by alb_ca_zapada

Despre ce este ISPO si ce reprezinta el, am mai scris aici pe derdelus. Si in urma cu un an si in urma cu doi.
Pe scurt, chestia asta este fucking huge. Si parca este tot mai huge de la un an la altul (tirgul se mareste prin includerea unor noi arii de produse si prin ofensiva producatorilor asiatici - care au zona lor dedicata in pavilioanele C).

Am sa incerc sa fiu concis si sa ma rezum la schiul nostru cel de toate zilele fara a divaga prea mult cu alte zone ale business-ului outdoor (la ISPO poti gasi zeci de mii de metri patrati de echipamente dedicate centrelor de inchrieri, producatori de software dedicati, agentii de publicitate specializate in snow-events, producatori de lipiciuri, fermoare, prese pentru fabricarea schiurilor, si tot asa, si tot asa).

Inainte sa ma apuc de scris la prezentul articol, am recitit impresiile de anul trecut. Spuneam acolo asa: “as putea pune pariu ca in 4-5 ani carverele “traditionale” de pirtie vor fi si ele undeva intr-un colt, o nisa oarecare, un segment acoperit sau nu de producatori.

Ce m-a frapat dupa primele ore de plimbare prin zona de schi si snowboard este modul in care arata si sint structurate noile colectii ale producatorilor traditionali. K2 aproape ca nu mai are schiuri care sa nu se incadreze in feelingul freeski, Salomon asemenea, Nordica asisderea, Head si Atomic mai au si ei citeva modele care arata traditionalist, iar la Voekl abia poti gasi 4-5 schiuri din gama Tiger. Pare cam SF si cu siguranta unii nu concepeau o astfel de evolutie (ma rog, involutie, daca asa vreti) acum 2-3 ani cind noi tot o tineam sus si tare cu “go fat or go home“… :)

De ce se intimpla toate astea? Explicatia sta poate in cuvintele unui domn de la Nordica cu care am stat de vorba pentru citeva minute. I-am spus ca ma mira o asa rapida expansiune a brandurilor traditionale catre zona de freeski. Mi-a replicat simplu si business-wise: “sure, we are expanding in the freeski area, there is the real mood of ski“.

In afara de filozofiile de mai sus ar mai fi de comentat/observat urmatoarele:

  1. Producatorii de schuri (fie ei branduri traditionale sau newschool) sint mult mai activi si mai vii decit cei din snowboarding. Rezulta ca trendul inceput in urma cu cca 2-3 ani (declinul snowbording-ului in favoarea freeski-ului) se confirma si prin gamele de produse mai mari si mai complete
  2. Brandurile traditionale din schi (Nordica, Voelkl, Stockli, K2, Salomon, Atomic) par mult mai determinate si mai inovative in materie de culori, tehnologii si geometrii decit brandurile newschool (cele care au facut freeskiul a fi ceea ce este astazi - 4FNT, Armada, Line, CoreUPT, Black Crows, Icelantic). Interesant sa vedem ce ne rezerva viitorul ;)
  3. In continuare Rossi si Dynastar au aerul prafuit cu care ne-au tot obisnuit.
  4. De remarcat claparii. 60-70% din gamele de la Atomic si Tecnica sint freeski-style. Nu mai vorbesc despre Salomon si Dalbelo unde procentul bate spre 100%.
  5. Salomon a scos o geometrie noua, V-shape, inspirata din placile de windsurf. Schiurile arata chiar spectaculos iar ei se lauda cam asa: “A powder ski that carves on piste, a piste ski that floats on powder“. Ramine de vazut, eu unul as testa asa ceva.
  6. Armada reinventeaza mai mult de jumatate din gama: apare un nou model tip rocker - flat tail, apare JJ-ul de fete, apar noi modele pentru pustii si pustoaicele de 12-16 ani, etc, etc
  7. La standul CoreUPT am pipait cel mai radical schi pe care l-am avut in mina ever: pro-modelul Guerlain Chicherit si ale sale dimensiuni fantastice - 150-141-146. Si p-asta l-as testa, desigur. (care vis probabil va de veni realitate, m-a asigurat insusi musiu)
  8. Am observat o multitudine de branduri in zona apparel si accesorii: plin de caciuli, de ochelari, casti, curele, ski-bags, saniute diverse. Asta inseamna ca lumea iese afara, se joaca la zapada… (ma rog, la ei unde slaninutza si conopida murata nu sint sporturi nationala)
  9. Last but not least, m-am batut pe umar cu Kaj Zackrisson. Era la standul propriului sau brand, Kask (caciuli, ceva underwear, accesorii). Parea foarte batrin, insa pe sub tricou i se intrezareau muschii bine antrenati. Se vede de la o posta ca omul este super-fit si tine inca la tavaleala.

Cam asta in mare de la fantasticul ISPO. Miine mai este inca o zi, voi reveni in caz ca este ceva demn de povestit. Ah, si in loc de incheiere, tin sa fac o precizare super importanta: curbura pronuntata se numeste ROCKER. Nu early nose, nici easy rise, nici alte inventii. Astea-s cel mult variatiuni de rocker in cel mai bun caz… ;)

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

5 Raspunsuri la “Impresii de la ISPO”

  1. john on 9 February 2011 7:03 am

    poate pui si ceva poze….

  2. Maximilian on 9 February 2011 9:49 am

    Hm! Nu ma pot abtine de la un exercitiu de imaginatie. Scenariu:

    Daca intr-adevar gamele tuturor marilor producatori (si nu numai ei) migreaza intru freshness catre filmul “freeskiing” (forme, latimi, rocker si tot tacamul), ce o sa se faca romanii, saracii de ei? De unde o sa mai isi cumpere schiurile alea superevazate de partie “care sunt cele mai bune”, evident, pentru partiile noastre impecabile din Romania (mi se sopteste in casca din studio ca Bradul ar fi de mare angajament). Si, ca tot vorbiram de necesitati, de unde o sa mai isi ia slick-urile alea esentiale pentru masinilie lor cu tunnnnnning, cu care se stie ca nu poti urca pana la Cota ca sa mananci si tu, ca omul, un mic? Deci, Fischer si Atomic, ce ne facem, fratilor? O sa ii concediati pe creativii aia ilustri care au creat si botezat minunatele schiuri alea cu nume de-aici pana-n Whistler, sau? Imi fac sincer griji ca o sa se creeze o piata neagra a schiurilor de race “special dezvoltate” pentru Romania si vandute pe sub tejghea doar initiatilor… Mi-e teama ca ne paste o masonerie a schiurilor, cum ar veni! ;)

    In alta ordine de idei, ma intreb cand o sa apara primii clapari care o sa arate ca niste tenesi sau niste Nike Dunks sau mai bine nu zic de doua ori, ca poate mi se apuca Nike poimaine de un team de clapari, avand in vedere ca s-au harnicit si la role odinioara. Hm-hm! De asemenea, imi doresc sa nu mai vad vreodata goggles de la firme care se ocupa in mod traditional de legaturi sau schiuri. Pentru ca arata ca dracu’-n concediu cu familia.

    Sa vina Apocalipsa aia odata!
    Mx

  3. alexosu on 9 February 2011 11:44 am

    @Maxi
    Cred ca schiurile alea se vor face in cotinuare, bine-merci, dar parca vad ca la fabrica Explosiv de la vecinii bulgari :). Ar fi tare un scenariu ca asta.
    Bun, acum intrebarea care se pune e urmatoarea: pe cand un schi rocker in Cupa Mondiala? :D
    Si inca una, daca tot ma las luat de val: pe cand un grab elegant la o saritoare ca cea de la Kitz? Ghedina a lansat o provocare, dar vad ca lumea nu s-a prins :) http://www.youtube.com/watch?v=LWDqF1fG89A

  4. duddd on 9 February 2011 12:29 pm

    Eu unu chiar m-as bucura sa intre Nike si cu hardwear pe piata. La ce bugete au nu prea au cum sa dea chix…
    Se mai zvoneste ca si POC concepe un model de clapari , dar pana acum n-au iesit cu nimic

  5. radubu on 12 February 2011 12:16 am

    am vazut vshape-ul la magazin la mall. e incredibil de lat la varf dar arata in general mai nasol ca twintipurile sau ca un rocker. si e scuuumpppp. pe vremuri teneighty era cool. asta nu e.

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




Spam protection by WP Captcha-Free