Sporturi extreme si sporturi alternative

10 July 2011, by alexosu

Eu am luat in serios intrebarea What is Extreme (plecand de aici). E o discutie de care m-am tot lovit cu diverse ocazii si se leaga de ce face un sport sa fie extrem, care sunt spoturile alea si cine le sunt practicantii.

O definitie destul de vehiculata e ca sportul extrem e acel gen de sport in care nu e loc de greseala, iar cand apare se penalizeaza grav. E si nu e asa. Pentru un incepator orice sport care presupune un oarecare regim de viteza, prin vointa proprie sau nu, e extrem. Orice forma de schi, mers pe bicicleta, role, skate, patinaj, sanius, ca sa nu mai zic de sporturile pe/in apa, iar condusul masinii in Bucuresti poate fi mai extrem decat toate.

Unele voci spun ca termenul “extrem” a inceput sa fie folosit intensiv si a fost impus de catre corporatii in anii ‘90 (vezi X-Games) si are mai multa legatura cu marketingul decat cu sportul. E mai putin important aspectul, pentru ca termenul a fost adoptat in cultura populara, a trecut pragul in mainstream. A ajuns atat de folosit incat a devenit lipsit de continut, daca l-a avut vreodata.

Revenind la definitie, as incerca o formulare mai exacta si mai detaliata. Un sport poate fi numit extrem atunci cand indeplineste mai multe criterii:

• odata inceputa inceputa actiunea, sa te opresti/intorci e cel putin la fel de dificil ca si sa continui. Asta mi se pare cea mai importanta trasatura;
  • presupune pregatire fizica, mentala, echipament specializat si cunosinte din domenii/sporturi conexe;
  • actiunea e pregatita inainte pentru a controla cat mai mult din elementele de risc, fara a le putea elimina pe toate insa;
  • are loc intr-un cadru natural. Singura exceptie ar fi cursele de masini;
  • actul in sine este complet inutil (ca orice sport, de altfel). Sa inoti intr-un lac inghetat ca sa salvezi pe cineva nu e sport extrem.

Aplicand aceste filtre, putine sporturi sunt cu adevarat extreme. In general orice actiune provoaca un val de adrenalina e catalogata ca sport extrem. Exista un alt termen, mult mai potrivit, si anume “sport altnerativ”, pentru ca vorbeste mai degraba despre aspectul cultural decat de cel sportiv.

Nu cred ca exista schi extrem in sine, ca sport, ci doar forme extreme de a practica schiul. Prima ar fi coborarea optimarilor sau a altor varfuri dificile. Daca asta e freeride, desi ma indoiesc, atunci freeride-ul e un sport extrem, desi nu e :). Speed skiing e o alta forma. Multe din coborarile din Cupa Mondiala sunt cat se poate de extreme. Si cam atat. Restul - forme alternative ale schiului.

Nu sunt practicant de sporturi extreme si nu cunosc decat unul care le practica ocazional. Ma refer la Bubulu, iar ocazia este celebra, de acum, coborare a Blidului Uriasilor.

Photo credits: JC (Dean Potter, free high-lining).

• TwitThis
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

20 Raspunsuri la “Sporturi extreme si sporturi alternative”

1. alb_ca_zapada on 11 July 2011 5:29 am

bine asaaa!!
    personal am insistat destul de mult pentru abandonarea termenului “extrem” atunci cind discutam despre schi, snowboarding, bike, kite, parapanta, etc, etc. m-am ultra saturat de atit de vehiculatul “practicanti ai sporturilor extreme”.
    si cum orice schimbare incepe cu tine insuti, haideti deci sa ni-l scoatem din vocabular (sau ma rog, sa il folosim corect). fiecare dintre noi. apoi ei, jurnalistii. apoi restul, poporul.

2. ion on 11 July 2011 1:46 pm

:) buna disctuia. tot timpul ma fastacesc cand ma intreaba cineva daca practic ski extrem. ii spun ca nu. el imi spune: “pai daca te dai off-piste, nu inseamna ca e extrem?”. eu: “nu si cum practic eu!” :).

3. Bubulu on 11 July 2011 2:32 pm

Coane, Bubulu ca ,,sport extrem,, a practicat alte discipline decat schiul…de exemplu ,,submarinu,, votca+bere+afinata+visinata+coacazata+tuica+horinca+gin+…+ce se mai gasea prin bar…dupa ce amestecai toate astea puneai si putina benzina, era buna aia mai nefiltrata cu cifra octanica mai mica ;)…
    Acum ca sa vorbim serios: Costila, Bucsoiu,Scorusul sau Comorile pe GHEATA sunt MULT,MULT…mai periculoase decat Blidul Uriasilor pe pudra.
    Tura de asta iarna, pe gheata cu Soso
    e MULT mai ,,sport extrem,,..da NU e ,,sport extrem,,. NU VREAU SA AJUNG SA PRACTIC SPORT EXTREM,imi place prea mult viata ;)…
    Altfel Bubulu ,,nu e singurul,, in 2000 cand am coborat Blidul prima oara, e drept era firn foarte bun, am facut-o cu Radu Savin.. deci ,,nu sunt singurul,, ;)
    Daca esti gupi, care vorba lui Trandafir ,, care nu stie sa se deie,, si valea Cerbului pe cel mai bun firn poate fi SPORT EXTREM…
    Altfel un sport extrem si acum fara gluma mi se pare maraton 7500, 100km cu 7500m diferenta de nivel, am fost la el in wekend, si m-a stors psihic mai mult decat 10 Costila pe gheata…;)…am urcat piciorul pietrei Arse, Caraimanu,Ialomita,Bucsoiu, Gaura, Strunga ca de coborat nici numai stiu cate: Carpul,Jepii Mari, Cerb, Ciubotea, Gutanu, Strunga-Padina etc…
    Daca ajungi sa ,, PRACTICI SPORT EXTREM,, s-ar putea ca la un moment dat sa se termine rau.
    Altfel daca esti antrenat si pregatit fizic dar foarte important si psihic anumite coborari mai deosebite o sa ti se para naturale, ca o plimbare pe munte normala, altfel daca esti varza fizic si psihic si valea Dorului poate sa fie ,, EXTREMA,,.

4. Cosmin on 11 July 2011 7:44 pm

acum totul e extrem deoarece a devenit un termen comercial, care prinde la public. Daca zici maselor de ski off-piste, big mountain, freeride sau backcountry nu are un impact la fel de mare ca si cand ai zice ski extrem. Asta e cel mai apropiat si simplu exemplu, asimilarea se poate face la orice sport. Extrem a dedenit un termen care are impact si care catalogheaza pe cei care au dus sportul respectiv mai departe. Din punctul meu de vedere nimic nu poate fi catalogat de extrem, iar cei care fac trickuri cu BMX-ul, skateboard sau rolele si se dau in half pipe sunt cel mai departe de extrem, doar au indemanare, si nimic mai mult.

5. alexosu on 12 July 2011 8:48 am

@Bubulu
    Cum a fost la Marathon7500? Pare super hardcore din ce vad pe site.
    In rest, multumesc pentru completari :).

@Cosmin
    Tocmai aia e faza cu extremul asta. E folosit cand nu e cazul si ma gandesc ca pe termen lung asta nu va aduce prea multe servicii. Daca e ca cineva sa rupa cercul asta viciat, de ce sa nu fim noi, oamenii care stim ca “extrem” nu e chiar extrem?

6. Bubulu on 12 July 2011 3:31 pm

Cum a fost la 7500 ?…un fel de examen de tip legiunea straina ;)…echipa noastra Leibstandarte (eu cu Catalin ) a iesit pe 17 din vreo 70..din care jumatate au abandonat. Eu personal am fost la propriul meu meci- vroiam sa vad daca ma tine genunchiul si aveam de castigat o legatura Duke ;). Ambele obiective le-am atins. Genunchiul tine foarte bine si m-am facut si cu o legatura duke la un pariu :). Altfel destul de frustrant… Geo prietena mea cu Aura au avut tot timpul cam 2 ore in fata noastra ;)…deci nu ne putem mandri cu nimic performant, bine acum am plecat la 7 ca la 6 cand s-a dat startul nu eram gata, am stat la bere-ciorbe-creier pane la Gura Diham etc…dar oricum nu aveam chef sa imi busesc genunchiul aiurea asa ca importat este ca am terminat si nu tocmai ultimi :)
    Oricum daca il duci pana la capat mi se pare chiar extrem iar daca mergi non stop 27-30 ore iar este o chestie tare. Deci uite ca se poate ca un maraton montan sa fie mai aproape de ,,extrem,, decat multe alte treburi care par extreme dar nu sunt chiar asa..
    Pe caldura de vineri-sambata multi au plecat acasa busiti rau, lesinati etc… deci de asta zic eu ca e mai extrem decat multe alte chestii.

7. eu on 15 July 2011 1:01 am

@cosmin:
    indeminare au si aia extremarii, au si aia din halfpipe, zic eu. nu asta face diferenta, zic tot eu…

8. barbosa on 15 July 2011 4:08 pm

cred ca depinde in ce moment, ce faza ,in care te gasesti vb de ceva extrem .concret acu 6-7 ani la primul Pripon facut in iunie aveam senzatia ca e extrem de extrem acum doar ce mai vad prin filmulete cred ca-i extrem iar 100% legat de ski vb maestrului de la noi ,,20-25 de oameni fac ski extrem in lume” !

9. barbosa on 15 July 2011 4:21 pm

si apropo de MARATHON 7500 -am participat cu sotia la faza cuminte =45 km !locul 46 din 90 la total si 21 la categoria ,, baietel+fetita” din 35 . timp 14 ore si 19 minute .Bubulu zice corect -cand bagi ca bezmeticul peste 10-12 ore pe o caldura sufocanta si la 2000 metri ,personal pt noi a afost mai extrem decat Damavand 5700 sau Elbrus5600 !dar sadisfactia e mare cand vezi ca ai trecut linia sosirii si esti cel mai gras si printre cei mai batrani din concurs !FELICITARI BUBULU , esti mare , meriti toata firma MARKER nu numai o legatura !

10. Petru on 19 July 2011 7:15 pm

in limba romana, exista un articol foarte bun - destul de recent scris - despre teoria riscului in alpinism.

Abordeaza problema din punctul de vedere al alpinismului si nu al schiului, dar lucrurile nu sunt chiar asa diferite.

Vedeti aici:

11. alexosu on 19 July 2011 9:26 pm

@Petru
    Multumesc pentru link. Buna lectura, desi un pic prea formala scrierea pentru gustul meu. Dar sunt de acord in mare cu ce spune Marian acolo, in special cu concluzia. Inca un blog de urmarit, thanx.

@Bubulu, Barbosa
    Bai, m-am mai gandit. Cu tot respectul pentru efortul imens pe care l-ati facut (si cu felicitarile si plecaciunile sincere), un marathon nu e un sport extrem, nici macar la mare altitudine. Pentru ca, in principiu, poti sa te opresti in orice moment in care nu mai faci fata distractiei. Din criteriile pe care le-am schitat eu, lipseste fix primul. Nu zic acum ca modelul propus e perfect, dar in lipsa altuia, il folosesc pe asta ;).
    Stiu ca efortul depus e foarte mare, alerg destul de mult in ultimul timp si ca sa fiu sincer mi se pare aproape imposibil sa alergi un marathon cu asa o diferenta de nivel. Oricum, mult peste puterile mele. Eu abia leg 10km intr-o ora, si asta pe semi-plat. Dar nu cred ca efort extrem e egal cu sport extrem.

12. Bubulu on 20 July 2011 6:29 pm

Evident ca 7500 nu e sport extrem ;), cum nici schiul pe munte nu e sport extrem daca il faci cu cap,nici căţăratul nu este sport extrem:). Altfel totul poate fi extrem: la maraton 7500 daca nu iti stii limita la efort si ii dai peste,infarctul este destul de probabil, baieti care aleargă in top au ceasuri care monitorizeaza pulsul si te atenţionează daca depăşeşti un anumit puls, la fel si la schi daca esti gupi poti muri pe valea cerbului pe cel mai bun firn. Altfel sa mergi acum printre fulgere pe furtuna din seara asta pe platou mi se pare cel mai pur sport extrem ;).

13. alb_ca_zapada on 20 July 2011 11:43 pm

bai, dar nu s-a gindit nimeni oare ca si mersul cu masina pe autostrada, dusurile fierbinti si cresterea copiilor pot fi sporturi extreme?? pe bune.

14. Bubulu on 21 July 2011 8:10 am

Corect;) daca faci duÅŸ cu apa la 80 de grade esti mai extrem decat toÅ£i schiori,căţăratori si maratonisti;) si daca dai si cu acid sulfuric dupa ras si supravietuiesti esti chiar extrem…
    Te vremuri la sprit in Busteni se juca un sport extrem ciamciuci ;) iti legăi …. Cu o cordelina subÅ£ire , sfoară o scoteai pe masa se amestecau sforile si începeai sa tragi de sfoară evident a lui vecinu , daca făceai o grimasă de durere erai eliminat . Erau baieti care cu pretul neperpetuari speciei rezistau pana aproape de necroza obiectului;)

15. Flavius on 22 July 2011 7:42 am

Pun ÅŸi eu aici anunÅ£ul, că e destul de la limită ce fac ÅŸi oamenii ăştia: după ce etapa de ieri a Turului FranÅ£ei s-a încheiat pe Col du Galibier, astăzi turul va trece prin La Grave. Pentru cine vrea să (re)vadă un loc frumos de schiat, uneori chiar periculos…
    P.S. Vf. La Meije e şi acum încărcat cu zăpadă.

16. lok on 25 July 2011 11:24 am

@bubulu: Se mai numeste si berebunca :)), si cea mai buna masa e cu gaura de umbrela la mijloc, pe unde se vor baga atele

17. Cosmin Andron on 25 July 2011 10:57 pm

Marketing — atata tot. Marketing.
    “extremul” nu e altceva decat impingerea limitelor in cadrul acceptat al unui sport.

18. alexosu on 26 July 2011 8:30 am

Esti foarte sigur ca e asa? Ce zici de sporturile noi gen http://www.youtube.com/watch?v=JHlOvhlKPvs

19. Cosmin Andron on 27 July 2011 9:19 pm

:) nu sunt - si nici nu vreau neaparat sa am dreptate.
    base si wingsuit sunt impingerea limitelor acceptate din parasutism respectiv base
    de ce marketing? la sfarsitul in anilor ‘70, in special in franta, o data cu dezvoltarea skiului “extrem” s-a inceput mediatizarea acerba.

Free-solo (escalada/alpinism) la standarde destul de ridicate se facea si inainte si nimeni nu se gandea ca este un sport “extrem” ci doar o forma de escalada/alpinism. Alpinsimul la randul sau nu a fost privit ca sport extrem.

Sporturile extreme de azi s-au inmultit fara numar - de la skateboard, bicicleta prin parcuri pana la kite-surfing… extrem e un eufemism, imi pare, pentru neconventional, care insa suna mai puternic.

e posibil sa ma insel - e doar o opinie de practican al catorva sporturi “extreme” opinie lipsita de un fundament stiintific :)

C

20. alexosu on 29 July 2011 11:46 am

In mare spunem amandoi acelasi lucru: termenul “extrem” e folosit in exces, de asta si zic ca e mai potrivit termenul “alternativ”.

Totusi, in privinta limitelor nu sunt de acord cu “cadru acceptat”. Acceptat de cine? De fiecare data cand apare o noua fortare, puristii se vor revolta, pustanii se vor bucura si sportul va face un pas inainte sau in lateral. Asa apar sporturi noi, pana la urma, prin impingerea limitelor altor sporturi. Nu e putin lucru.

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.