Avalung - ce, cum, in ce fel?

11 May 2010, by bubulu

Reluam putin povestea cu Avalung-ul de aici. Am facut mai multe teste si simulari pentru a intelege exact cum functioneaza treaba asta. De subliniat de la inceput: avalung-ul functioneaza numai impreuna cu transceiver, sonda, lopata, iar rolul sau este de a asigura oxigen victimei, astfel incat salvatorii sa dispuna de mai mult timp pentru cautare.

Cateva date prelimiare - apropo de timpul necesar unei salvari. Din simularile pe care le-am făcut cu transceiver-ul ingropat la adancimi de 0.5-1.5m, am stabilit ca in conditii normale, daca omul reactioneaza fara panica, se poate localiza victima intre 3 si 7 minute, si asta cu un singur transceiver. Pentru cineva antrenat si plecand de la o distanta de peste 80m, in afara zonei de bataie a aparatului, la o adancime de 1.5m, cu o singura lopată (metalica! foarte important) timpul de dezgropare poate ajunge la 15min.

Practic avem nevoie de 20 - 25 de minute sa scoatem la suprafata victima surprinsa de avalansa. Acest lucru este valabil in zapada cu densitate normala, compactata de avalansa, la o temperatura de -5 grade Celsius. De remarcat ca daca zapada este mai moale - lavine de primăvara, de exemplu - timpul necesar degajarii este semnificativ mai mare. Concluzia este că 20-25 de minute reprezinta un timp foarte mare pentru cineva ingropat in zapada, daca nu există pungă de aer, iar victina este ingropata cu fata in sus. Bun, si acum sa vedem ce am testat.

Despre Avalung

Avalungul este dispozitivul care rezolva problema respiratiei sub zapada, el extragand aer din zapada prin intermediului unei site paralepipedice. Pe langa asta, mai are si funcţia foarte importanta de a elimina dioxidul de carbon in spate, printr-un sistem de valve, rezolvand astfel problema intoxicarii cu dioxidul de carbon care se acumuleaza in jurul feţei. Se cunoaste din literatura de specialitate ca de multe ori moartea victimei survine mult mai repede datorita cresterii nivelului de dioxid de carbon in jurul fetei.

Testare

Am testat Avalungul in trei tipuri de zapada: pulver ( la -15 grade Celsius), zapada ( la -5 grade Celsius), firn moale - pulver imuiat ( la +5 grade Celsius).

Experimentul de care vorbim l-am făcut in muntii Baiului, la o adancime de ingropare in jurul fetei de 30-40cm, lasandu-mi un picior afara pentru a putea semnala celor de la suprafata ca sunt ok. Din 10 in 10 secunde miscam piciorul ca sa arat ca sunt bine; in cazul in care nu-l mai miscam nea Gigi, nea Radu si Raluca aveau ordin sa ma dezgroape urgent. Pentru ca testul sa respecte cat de cat conditiile unei avalanse reale, zapada a fost batuta bine cu picioarele si lopata dupa ce am fost ingropat.

Senzatia dupa primele secunde de ingropare este cumplita, desi stiam ca afara sunt 3 oameni cu lopetile pregatite sa ma scoata; ma cuprinsesera indoiala si panica, dar am realizat ca cu cat voi fi mai panicat, cu atat imi va fi mai greu.. E usor de spus, dar greu de făcut :).

Avalungul functioneaza la parametrii optimi dacă inspiram si expiram prelung fara graba; tot procesul respiratiei se face pe gura - atat inspiratia cat si expiratia, totul printr-un singur tub, delimitat de un sistem de valve. Desi adancimea de ingropare era de max 50cm, aproape ca nu percepeam nici un zgomot de afara, iar presiunea zapezii pe cutia toracica era neaşteptat de mare, mai ales in zapada umeda. Respiram ca pe vremea cand aveam astm, plamanul functionand la max. 60% din capacitatea normala.

Casca este foarte importanta atat din motive de securitate (protectie la lovituri), cat si datorita faptului ca odata ingropat, capul are o oaresce posibilitate de miscare iar greutatea zapezii nu e o problema, iar in cazul unei ingropari mai indelungate riscul hipotermiei scade simtitor. Deasemenea ochelarii de ski sunt importanti pentru a limita cat mai mult contactul zapezii cu fata.

Timpul de ingropare a fost de circa 20 de minute, incluzand ingroparea si dezgroparea. Aparatul a functionat perfect in toate cele trei conditii de zapada, am respirat normal, chiar destul de comod, dar numai dupa ce m-am liniştit. De remarcat ca dupa 20 de minute de stat nemiscat in zapada si avand 2 polare de 100, geaca Helly Hansen Verglass, casca, protectie intergrala de spate (7 piese), intrasem intr-o usoara stare de hipotermie. Afara erau 5-7 grade Celsius, fara vant, se putea sta lejer cu un polar foarte subtire, iar eu am tremurat de frig aproape o ora. Am limitat exerciţiul de ingropare la 20 de minute datorita faptului ca nu aveam nici un echipament medical de monitorizare a functiilor vitale (puls, tensiune, nivel dioxid de carbon etc.).

De remarcat inca o data ca Avalungul a funcţonat perfect neavand nici-o problema cu respiratia.

Concluzii

Pot afirma ca daca apucam sa introducem tubul in gura, sansele de supravietuire in avalansa cresc substanţial.

Binenţeles sunt absolut necesare si celelalte dispozitive de securitate: transceiver, lopata, sonda.

O remarca importanta: casca are o contributie importanta la marirea sanselor de supravietuire, atat datorita izolării termice, cat si datorita faptului presiunea zapezii nu ajunge la calota craniana. In plus capul poate fi miscat usor in casca si in caz de blocare a cailor respiratorii cu saliva sau sange, iar cei cativa cm de miscare ne pot ajuta decisiv sa scuipam fluidele si apoi sa continuam să respiram.

Avalungul se pune întodeauna peste haine, la exterior, si cu tubul de respirat scos din protecţie si aproape de nivelul fetei.

Există si un model de avalung inclus in rucsac, pe bretele.

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

33 Raspunsuri la “Avalung - ce, cum, in ce fel?”

  1. butch on 11 May 2010 12:28 pm

    numai sa ajungi sa il si poti pune in gura in situatii de panica. cam asta cred ca e marea problema cu avalangul. am citit si pe net de cazuri in care skieri sau boarderi nu au mai reusit sa-si puna tubul de respirat cand au fost surprinsi de avalansa. singura solutie ar fi sa te dai cu tubul cat mai aproape de gura, poate la acelasi nivel si in caz de panica sa-l bagi imediat, ca odata prins de avalansa nu cred ca mai ai cum sa-l folosesti. i-as da un 7 avalangului, mai mult as merge pe un ABS. pare a fi cel mai simplu si totodata cel mai sigur si daca te gandesti nici nu costa atat de mult. ajunge cam la acelasi pret cu echipamentul format din transceiver, sonda , lopata, avalung. deci de ce sa te mai ostenesti cu atat echipament, cu training, cu gasirea partenerilor portiviti? ai luat ABS-ul, iti mai iei si un gps sa nu te ratacesti pe munte doamne fereste si casca bineinteles si ii dai pe unde vrei si pe unde te tine. peace out

  2. alb_ca_zapada on 11 May 2010 1:23 pm

    butch, gresita rau abordarea ta.
    in primul rind probabil ca nu te duci singur nu? toti partenerii tai au sau vor avea airbag-uri (inca o data, ABS=xerox). hai sa ne gindim si la ei un pic.
    in al doilea rind, airbag-ul NU garanteaza ca nu vei fi ingropat. probabil ca cel mai ieftin si comoda tot amuleta norocoasa ramine :)

  3. alexosu on 11 May 2010 1:40 pm

    Mi se pare complet gresit sa dai +500 euro pe un ABS/Snowpulse, dar nu ~200 pe un kit transceiver+sonda+lopata. Eu as incepe cu astea 3, apoi mai vad ce e si cu celelalte.

  4. dinutzu on 11 May 2010 2:52 pm

    Problema e ca airbagul functioneaza DOAR atata timp cat avalansa curge!!
    A fost un caz de un tip care a ramas la suprafata dar la oprire i-a venit in cap zapada care inca curgea, iar el fiind static jos l-a ingropat cu tot cu airbag!!
    Asta e unul din motivele pt care eu ma dau cu ABS+Avalung cand e f dubios.
    Si bineinteles ca nu trebuie singur… in practica insa situatia ma obliga sa fac asta…

  5. barbosa on 11 May 2010 6:13 pm

    pana sa fiu tavalit am crezut ca 80% ca toate acestea sunt fite si arata doar ca ai banutul pe tine si vrei sa pari si extrem , dar nu este asa !!!
    fratilor, nu mai vb prostii , nu e nimic prea scump cand e vorba de viata ta ,tot ,, harnasamentul ” ajunge la 1000 de euro maxim= o inmormantare civilizata !
    Sunt altii mult mai experimentati si va pot spune mai multe ,pt mine e clar ca in vara asta voi incerca sa-mi iau si ABS si avalung (restul sunt in debara) ,dar in primul rand nu mergeti singuri si nu uitati ca ,, meciurile amicale” raman amicale iar cand e pe bune , reactionezi complet diferit .Eu in prima secunda am incercat sa o schiez ( deci cred ca nu te ia o avalansa chiar intr-o fractiune de secunda si nu poti nici macar sa bagi tubul in gura -astept comentarii de la cei ce au trait mai multe avalanse ) apoi am crezut ca e gata totul !Am inceput sa trag de brate sa incerc sa ,, curg cu avalansa odata in jos dar sa nu ma afund + ma gandeam cum sa-mi declansez pieps-ul -fals cel de afara il comuta pe ,,CAUTA” .In final am fost aruncat afara cu piciorul drept pana la genunchi si de la bust in sus ,in rest!Multumesc pt sfaturi !

  6. dinutzu on 11 May 2010 6:35 pm

    Tot ce pot sa raspund e urmatorul lucru:

    - cand e dubios, inainte sa ma dau la vale, fac de cateva ori gestul de a baga tubul in gura si de a-l tine cu dinti (si evident de a respira) = asta iti recreaza automatismul de a-l baga in gura daca e cazul!

    - cand am fost luat, repet de o MICA avalansa, anul trecut, primul gest a fost sa duc mana la manerul ABS-ului. Nu am tras imediat pt ca era un horn mic, dar daca se rupea toata fatza de sub horn il trageam, mana fiind deja pe maneta.

    La faza cu skiatul avalansei; parerea mea (dupa plimbarea cu 2 avalanse din care una maricica) a fost ca nu poti!!! Daca esti deja in curgere esti pe jos instant, pt ca-ti ia picioarele de sub tine. Doar baietii aia super tari care se dau drept toata fatza EVENTUAL reusesc, si nici aia tot timpul!

  7. snowtrip on 11 May 2010 10:19 pm

    De ce se vorbeste atat despre echipament pentru avalanse si deloc despre conditiile in care se formeaza avalanse? Cred ca oricine poate sa citeasca pe net cum functioneaza aceste dispozitive, dar pe net nu gasesti oameni cu experienta in schiat-ul/datul cu placa off-piste. Puteti crea impresia ca daca ai aceste dispozitive esti in relativa siguranta si poti sa te dai oricand in off-piste(reactia lui butch).
    As vrea sa aud mai multe despre conditiile in care se pot forma avalanse. Ar trebui sa recomandati oamenilor sa fie mai atenti pe prognoza meteo decat ce echipament sa aiba. Sa fie atenti la directia vantului din timpul unei furtuni de zapada(indica pantele care sunt incarcate cu zapada si astfel mai predispuse sa plece). Sa fie atenti la incalzirile bruste de zapada care pot slabi straturile si tot asa.
    Aceasta prezentare a avalungului este mai mult decat o descriere ce o gasesti pe net dar eu as pune accentul mai mult pe lucrurile care tin de experienta mersului in backcountry.

  8. alexosu on 11 May 2010 10:45 pm

    @snowtrip
    Ce zici tu e un subiect diferit, chiar daca foarte interesant. Lucrurile se completeaza, nu se exclud, evident. Ideea articolelor a plecat si de la faptul ca fiind echipamente destul de scumpe, in perioada de inter-sezon s-ar putea cumpara la preturi mai bune.
    Dupa cum poti vedea in meniu avem o rubrica dedicata avertizarilor nivo. In plus am anuntat de fiecare data cand a fost cazul pericolele de avalansa - citeste ultimele articole cu turele lui Bubulu.
    Mai e ceva: nu as vrea sa creada cineva ca daca stie din ce parte bate vantul nu va avea nevoie de echipamentele de siguranta. Cum spuneam, lucrurile se completeaza, nu se exclud.

  9. dinutzu on 12 May 2010 11:17 am

    Va propun o intrebare interesanta:

    Cu toate astea pe tine, ai tendinta sa risti mai mult bazandu-te ca te scapa airbagul sau avalungul, sau amandoua?

    E o intrebare pe care trebuie sa si-o puna sincer fiecare….

    Eu cand mi-am pus-o la inceput ziceam: nuuu, nu o sa-mi schimb deloc modul de calcul!!
    Ehhh, trebuie sa recunosc ca nu e asa. S-a modificat, nu f mult dar totusi s-a modificat. In ce sens?

    1- fortat si de lipsa de parteneri, ma dau singur destul de mult…. dar in cazul asta aplic aceleasi criterii ca inainte = daca e chiar si un pic dubios nu ma dau

    2- cand sunt cu parteneri de incredere (gen Bubulu etc) imi permit sa imping mai departe limita pe zone cu geografia terenului favorabila (fara stanci mari, vagauni etc).

    Stiu, o sa sara mai multi in capul meu acuma, dar vroiam doar sa pun pe tapet aceasta intrebare interesanta.

    PS nu sariti sa-mi ziceti ca nu e bine ce fac ca stiu deja, dar macar recunosc hahaha

  10. butch on 12 May 2010 11:37 am

    @snowtrip prietene m-am dat ani buni de zile prin backcountry fara aceste echipamente. am fost carat de mai multe ori de avalanse mai mici, mai mari, dar din fericire nic una nu m-a ingropat complet si ghici ce? nu port nici macar o casca sau o protectie de spate. dar poate nu sunt invicibil sau nici superman pe board si atunci ce echipament sa alegi? un kit complicat pe care toti cei din grupul tau trebuie sa-l posede si pe deasupra sa si stie cum sa-l foloseasca? sau un ghiozdan care se umfla si te mentine deasupra? pai hai sa vedem! transceiver + lopata + sonda = 59% sanse de supravituire( asta zic americanii). ghiozdan cu airbag = 98% sanse de supravietuire. pentru a elucida si mai mult misterul va rog sa accesati pe youtube un filmulet cu xavier de la rue( asta e un fel de campion de freeride zic ei) prins de avalansa sa vedeti exact ce-l salveaza pe el. 2 airbaguri si pe filmulet se poate vedea ce forta are acea avalansa si ca in cazul in care i-ar fi lipsit backpackul minune probabil nu s-ar mai fi aflat printre noi astazi pt ca imi este greu sa cred ca-l mai gasea cineva si cu mama transceiverului.

  11. butch on 12 May 2010 11:41 am

    aaa am uitat sa mentionez - 59 % in cazul in care transceiverele sunt folosite de profesionisti, procentul pt recreationalists e de doar 32 %

  12. dinutzu on 12 May 2010 11:49 am

    Am vazut video, dar vezi ce zice la sfarsit:
    citez “m-a gasit in timp ce eram sugrumat de curelusa castii si gura plina cu zapada si daca nu-l gasea repede probabil ca murea”

    Deci, daca era singurel nu stiu daca scapa….
    Mai degraba tine minte treaba cu semnele pe care le-au ignorat total :-)

  13. alexosu on 12 May 2010 12:05 pm

    Filmul e asta
    http://www.youtube.com/watch?v=A78lhZrPGLM

    @butch
    Chiar daca airbag-ul functioneaza si fara transceiver, tot e bine sa le ai pe ambele. Airbag-ul functioneaza doar daca esti in miscare, plus ca trebuie sa declansezi device-ul. Statisticile alea cu 98% suna foarte bine, dar e vorba de cazurile in care posesorul a apucat sa traga de chinga.
    Cred ca baza e transceiver+lopata+sonda. Restul vin peste.

  14. butch on 12 May 2010 12:13 pm

    dar probabil l-au gasit repede ca ramas la suprafata. nu zic ca viata nu i-a fost pusa in pericol dar airbagurile l-au ajutat sa si-o pastreze. intr-adevar se zice ca muntele ne vorbeste si doar cei intelepti citesc si inteleg semnele pe care ni le transmite, dar stim ca sa poti citi toate semnele este nevoie de timp, iar timpul este un lux de care nu prea dispui cand ti-ai luat si tu o saptamana doua vacanta si vrei s-o arzi la freeride smechereste. plus ca nu intotdeauna fetele mari si abrupte te pot surprinde, avalansele pot pleca si de fete pe care le desconsideri tocmai datorita inclinatiei lor modice. sunt pe net niste safety tips pe care le da Jeremy Jones. le recomand mai ales ca omu are o vorba : “live to ride another day”. cred ca vizionarea filmuletelor in mod comprehensiv ajuta mai mult decat toate kiturile la un loc. pentru ca el nu te invata doar cum sa le folosesti ci tocmai cum sa te feresti sa le folosesti ;)

  15. dinutzu on 12 May 2010 12:28 pm

    Asta clar!!! Toate aparatele astea (lopata inclusa) intra in actiune cand deja ai gresit!!! Dar cred ca e un pic ca la motociclisti; sunt doua tipuri, aia care au cazut si aia care vor cadea….
    Daca nu avea airbag sunt practic sigur ca nu scapa pt ca jos il astepta o viroaga unde pobabil ca il baga la 10m sub zapada, de nu-l scoteau nici cu excavatorul…
    Asta imi da ocazia sa pun alta teorie pe tapet; sunt unii avizati care zic asa:
    riscul (avalansei) se calculeaza in doua etape:
    1- riscul declansarii - toate semnele meteo/profil etc
    2- riscul consecintelor - topografia terenului = o mica avalansa te poate omora lejer daca te arunca peste Cerdac de ex…. sau chiar si daca te canalizeaza intr-o viroaga si te ingroapa f adanc. Pe o fata mare si relativ plata nu ti-ar fi facut nuimic datorita imprastierii.

  16. butch on 12 May 2010 12:54 pm

    adevar graiesc avizatii caci in general pasajele inguste sunt cele mai periculoase. practic daca s-a pornit esti victima sigura daca nu te numesti cumva spider man si te agati repede de niste stanci sau varfuri de brazi. pe o fata mare poti fugi din calea ei asa cum esti obisnuit sa fugi de slufful pe care tu-l declansezi la fiecare cantare.

  17. dinutzu on 12 May 2010 1:12 pm

    Observ o alta problema hahahahaha daaaa vorbesc prea mult poate?

    Treaba asta cu “fugitul” de avalansa.
    Cred ca trebuie f bine facuta diferenta intre evitatul unei avalanse pe care o vezi plecand mai sus sau in lateral si iesitul din avalansa cand esti pe fatza care tocmai a plecat.

    Aia cu evitatul: daca ai norocul sa o vezi destul de repede si sa ai si unde sa fugi cred ca e relativ ok…

    Aia cu “iesitul” din: mie imi pare cam SF sincer! Am avut de doua ori ocazia sa incerc (sper sa nu mai repet figura) si in ambele m-am trezit pe jos inainte sa-mi dau bine seama ca e avalansa…. Ce sa zic, poate nu sunt eu destul de bun skior, dar sincer mi-a luat picioarele de sub mine in asa stil, ca ma cam indoiesc ca as putea vreodata sa “ies” dintr-o avalansa pe skiuri.

    Si in filmul sus mentionat mai sus, prima avalansa (mica) a evitat-o relativ lejer pt ca a plecat practic dupa ce trecuse zona, in mare viteza ce-i drept!!, dar cand s-a rupt mai jos si el era in mijlocul curgerii…. salutare, dus a fost.

  18. butch on 12 May 2010 2:24 pm

    ideea e sa nu mentii o trasa dreapta si mereu sa te duci spre lateral catre locul unde stii ca zapada e sigura si nu va pleca. Jones o numeste Island of safety.

  19. dinutzu on 12 May 2010 4:01 pm

    Mda, teoria suna bine…. practica te omoara. :-(
    Daca stii personal pe vreunul care a iesit, ATENTIE a iesit!!, din curgerea avalansei skiing felicitari. Deci nu ca a evitat-o sa nu intre in curgere si a iesit din zona de curgere cand era inauntru… eu asta cred ca e fff putin probabil sa reusesti.

  20. Dan Nicolae on 12 May 2010 5:38 pm

    @dinutzu
    A iesit Kaj Zackrisson dintr-o avalansa, la Verbier, si inca una nasoala, cu doua componente.

    Filmul aici: http://www.youtube.com/watch?v=D1G4CpffYP0

    Asta nu inseamna ca as vrea vreodata sa fiu in vreo situatie ca asta. Am fost luat o singura data de o avalansa si in cateva fractiuni de secunda eram 20 de metri mai jos. Am avut insa prezenta de spirit sa apuc mustiucul Avalung-ului. Ma bagasem pe acolo desi stiam ca risc, pentru ca topografia terenului ajuta (si pentru ca stiam ca am Avalung - ca sa raspund unei intrebari de mai sus) dar si pentru ca eram cu prieteni in care aveam incredere.

  21. Dan Nicolae on 12 May 2010 5:44 pm

    Precizare pentru Butch - aveam si eu si prietenii mei echipamentul complet (transceiver, casca, lopata, sonda), cred ca sunt de baza si ca ABS/Snowpulse vine in completare, dupa ce le ai pe acestea. Butch - nu uita, tranceiver-ul este si pentru partenerii tai, nu doar pentru tine.

    La mine ABS/Sowpulse-ul (nu m-am hotarat inca) vine acum, pe vara, ca-i mai subtire la pret

  22. dinutzu on 12 May 2010 5:51 pm

    @Dan Nicolae
    Poate ca nu m-am exprimat clar; eu ziceam de cazul in care de ex esti in mijlocul unei placi care pleaca….
    In film avalansa vine de sus si ei fug de ea, dar zapada pe care skiaza NU se misca, ca sa zic asa…. eu ma refeream la “iesirea” din avalansa, adica sa skiezi prin zapada care curge la vale.
    Ma rog, nu vreau sa incarc degeaba discutia. Hai sa consideram iesitul din avalansa varianta existenta :-)

    Intrebare: ai fost ingropat? Daca da, la cat timp te-au scos? Intrebarea e pt ca e interesant de stiut cam care e senzatia ca sa stii cat de cat la ce sa te astepti, daca pot sa spun asa ceva… Merci.

  23. Dan Nicolae on 12 May 2010 6:01 pm

    Nu mi-au fost ingropate decat picioarele pana un pic peste genunchi, dar senzatia a fost super naspa, pentru ca desi zapada era un pulver inghetat, dupa ce a curs s-a intarit asa de tare ca nu putea sa misc deloc. Am dat la lopata ca sa ies de acolo. De atunci (si de cand am vazut un film in care purtatorul de camera pe casca e ingropat) ma avant mai putin, pentru ca morcovul a crescut cosiderabil. Cred ca atacul de panica e mai periculos decat lipsa oxigenului in cazurile in care victima e ingropata complet.

  24. Dragos on 12 May 2010 8:24 pm

    La “ieseala” de la Balea am stat langa un brasovean care a facut doua profile stratigrafice sa vada cum sta zapada. Mai vazusem pe video, dar de data asta am vazut live. Si asta mi se pare deosebit de important sa stii si sa faci. In rest, ce sa zic ? Anul asta m-am cam speriat si eu de ce-am auzit si vazut. Mi-am luat transceiver, sonda, lopata, Avalung, si urmeaza cat de curand si Snowpulse… Oricat de mica sansa iti da in plus, merita!

  25. Thenutz on 13 May 2010 12:34 pm

    Referitor la sistemele “airbag”, exista un nou jucator pe piata: BCA! Momentan are cateva minusuri comparativ cu ABS si SnowPulse, cel care ne priveste pe noi, momentan, fiind lipsa sistemului de atasare schiuri/board pentru urcare. La capitolul “+” este pretul imbatabil: 500$!! Dati un search si aruncati un ochi….am vazut ca s-a pornit un adevarat conflict intre companiile producatoare pe tema ca unul (SnowPulse) iti blocheaza vederea periferica si te imobilizeaza putin, etc….Cred ca este si marketing destul de mult si totul se va rezuma, cel putin pentru Romania, la cat de usor poti sa reincarci butelia si la fiabiltate

  26. Thenutz on 13 May 2010 12:41 pm

    Oricum, cele mai relevante sunt testele real-life…. Am inceput si eu sa cercetez piata “airbag’urilor”, dupa ce mi-am pus la punct kit-ul elementar de avalanche safety: lopata, sonda, transceiver. Ma intereseaza sa-mi iau si un Avalung. Toate cele bune!

  27. dinutzu on 13 May 2010 1:11 pm

    F bine!! Cu cat mai multi pe piata cu atat mai ieftine vor fi ;-)
    La intrebarea “care e cel mai bun” sincer ma cam indoiesc ca se poate raspunde… fiecare are avantaje si dezavantaje, mai mult sau mai putin subiective.
    Plus ca fiecare nou produs va aduce probabil imbunatatiri. De ex:
    In textul oficial BCA se zice ca utilizeaza o butelie mult mai mica si usoara decat ceilalti si in plus, reincarcabila!!!! la orice centru de SCUBA/Paintball. Asta apropo de accesibilitate la reincarcare e super bine.

    Promotional materials from this past spring:

    “The Float 30 is the first avalanche airbag that is both affordable and easily refillable. We use a small cylinder, single-chamber 150-liter airbag, and super-efficient venturi system to reduce cost and weight. The airbag itself not only helps prevent burial, but protects the head, neck and upper body from trauma. It also preserves the user’s peripheral vision and his or her ability to escape the avalanche before it picks up speed. The compressed air cylinder is refillable at paintball and SCUBA shops, and wherever compressed air is available.”

    Email correspondence:

    • “The Float 30 is lighter than ABS and Snowpulse because we have a cylinder that’s 40 percent smaller. We have accomplished this with a more efficient venturi (the basis of our patent application).”

    • “Another important point is that the Float 30 maintains your ability to escape the slide by maintaining your peripheral vision and freedom of movement. Priority one is to escape the avalanche. Also, preserving this option will make you less reluctant to pull the trigger (you won’t be “giving up” if you pull it).”

    • “The Float 30 and Snowpulse both use compressed air (3000 psi, same as SCUBA and paintball)

  28. dinutzu on 13 May 2010 1:17 pm

    Un avantaj al ABS-ului e ca poti varia volumul rucsacului de la 18L la 50L.
    Pretul in schimb :-((

  29. Dan Nicolae on 13 May 2010 4:38 pm

    Daca tot e un post in care schimbam informatii si oferim alternative, ceea ce este bine (ca nu stiam de BCA Float 30) o alta alternativa este un produs al W.A.R.I. - Weinel Avalanche Research Institute L.L.C. - se numeste Avi Vest - e o vesta nu un backpack, e cam 600 USD, detalii aici:
    http://www.avivest.com/index.php
    Butelia din pacate nu pare reincarcabila

  30. Dan Nicolae on 13 May 2010 4:44 pm

    Si un pic de istorie a sistemului in sine, intr-adevar cei de la ABS au fost primii, iar denumirea generala corecta este de AFD:

    Avalanche Flotation Devices (AFDs) have been around for a long time now, thanks to inventer Peter Aschauer from Germany. The first tests of an inflatable bag filled with gas floating to the surface of a moving avalanche were done in the 1980’s. Aschauer’s company, ABS Systems, has manufactured and sold AFDs for decades now, and it is a proven lifesaver. What happens to an AFD in an avalanche is called “inverse grading” by the snow scientists. The theory is that the inflated device sheds off the snow that is on top of it in a moving mass of snow, as the AFD is lighter and larger than the grains of snow that are trying to bury it.

  31. alexosu on 13 May 2010 5:28 pm

    Urmatorul articol e despre airbag-uri, clar. Mi-ati facut viata usoara, thanx. 2.0 frate…

  32. dinutzu on 14 May 2010 12:55 pm

    Acuma daca tot ne ocupam de cazul in care am intrat in cacat…. hai sa pun si un link despre o “noua” metoda de sapat in echipa. Probabil multi ati auzit de ea deja.

    http://www.cas-delemont.ch/documents/documents/v0049bi.pdf

    Au reusit sa sape la 2m in 15 min!!!!! Ceea ce e f repede!

  33. dinutzu on 14 May 2010 1:59 pm

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.