HAHNENKAMMRENNEN

21 January 2011, by powdersolo

E numele celebrei curse de coborare de la Kitzbuehel, un fost oras minier, cu multa istorie in spate, ce dateaza din perioada medievala. Asezat in inima Alpilor austrieci, in landul Tirol, este, dupa unii, cea mai cunoscuta statiune de ski din lume si cu siguranta una din cele mai aglomerate. Luxul se gaseste aici in abundenta: vip-uri, hoteluri, masini, restaurante, magazine, spa-uri.

O data pe an, dupa mijlocul lunii ianuarie, consecutiv unei alte curse celebre din cadrul Cupei Mondiale(Lauberhornrennen-Wengen) are loc aici pe partia Streif cea mai dificila si spectaculoasa cursa din circuitul alb: Hahnenkamm DH (denumirea vine de la asemanarea muntelui (partiei) cu o creasta de cocoş).

Anul asta, cursa va avea loc pe 22 ianuarie (sambata adica) si va fi transmisa pe Eurosport de la ora 12.30. Astazi (vineri, 21.01) avem proba de SG si duminica un slalom. Totusi, cursa cea mai asteptata este, de departe, coborarea de sambata.

Putina istorie:

  • Prima cursa pe partia Streif a avut loc in anul 1931 sub de denuirea de Hahnenkammrennen (Hahnenkamm Race).
  • Intre 1938 si 1945, cursa este intrerupta din cauza celui de-al doilea razboi mondial.
  • Din 1953, cursele se desfasoara undeva la mijlocul lunii ianuarie.
  • Din 1959, cursele sunt transmise la tv de televiziunea austriaca.
  • In 1967 cursa Hahnenkamm este inclusa in circuitul cupei mondiale.
  • In 1993 din cauza mai multor anulari ale cursei din lipsa zapezii (1964, 1989, 1993) sunt instalate tunuri pentru producerea zapezii artificiale.
  • In 1995 se introduce proba de SG (slalom super-urias) care devine o prezenta constanta abia incepand cu anul 2000.
  • In 1997 este stabilit recordul absolut al cursei de coborare de pe Streif de catre Fritz Stroebl cu un timp nebatut pana in prezent: 1.51.58
  • In 2003 si in 2006 startul a fost coborat din cauza cetii
  • In 2007 cursele au fost anulate din cauza lipsei zapezii. Nici macar tunurile de zapada nu au putut remedia problema.
  • In 2010, din cauza serioaselor accidente ce au avut loc de-a lungul timpului, portiunea finala a cursei, Zielsprung, a fost mult modificata in scopul sigurantei sportivilor.

Hahnenkammrenen Downhill (DH) - fisa tehnica

  • Partie Streif
  • Start 1665 m
  • Finish 805 m
  • Difernta de nivel 860 m
  • Lungime 3312m
  • Maxim/minim grad inclinatie 85%/2% adica 41 grade/1,1 grade

Sectiunile cursei:

  • Startschuss - se acumuleaza viteza foarte mare de la inceput
  • Mausefalle - salt si compresie (sarituri de peste 80m lungime)
  • Karusell - S turns
  • Steilhang – viraj 90 grade dreapta/ intrare tehnica in portiunea de plat
  • Brueckenschuss & Gschoess – portiunile de plat
  • Alte Schneise
  • Seidlalmsprung – saltul de la Seidlalm
  • Laerchenschuss - inca o portiune de viteza
  • Hausberg – saritura si viraj strâns
  • Querfahrt – traverseu stanga pe o portiune inghetata
  • Zielschuss compresie si salt la viteze ce depasesc 140 km/h
  • Rasmusleitn (Ziel) – linia de sosire

Facts sau “stiati ca”:

  • lungimea totala a cursei este 3312 m
  • inclinatia maxima este de 41 grade (Mausefalle) iar cea minima de 1 grad
  • inclinatia medie a partiei este de 15.1 grade
  • cei 860 m difernta de nivel au fost coborati de catre Fritz Strobl in 1997 cu o viteza medie de 106.9 km/h in 1.51.58
  • portiunea Mausefalle este martora unor sarituri de peste 80 m lungime (viteza cu care se intra in aceasta portiune este undeva in jurul valorii de 100 km/h). Lungimea e comparabila cu cea de la trambulinele mici de la probele de sarituri.
  • viteza maxima se atinge in portiunea finala, spre start, unde pana in 2010 exista o saritoare creata artificial si are valori de peste 140 km/h
  • cel mai celebru finish ii aprtine lui Kristian Ghedina care, la peste 140 km/ h executa un ‘spread’ si… castiga cursa
  • intalnirea anuala de la Kitzbuehel in cadrul cupei mondial de ski mai are inca 2 probe pe langa cea de downhill si anume proba de SG si proba de slalom special (Ganslern)
  • instalatia de transport pe cablu ce deserveste partia Streif are inscriptionat pe fiecare gondolã numele castigatorului unei curse Hahnenkamm
  • la aceasta competitie se inregistreaza numarul maxim de spectatori din Cupa Mondiala (record 100.000 spectatori !!!!!!!!!!!!!!)
  • in fiecare an sunt prezente mii de vip-uri din toate domeniile (modã, auto, ski, film, muzica, politica etc.)
  • cele mai cumplite accidente inregistrate vreodata la aceasta competitie apartin lui Scott McCartney (USA) si Daniel Albrecht (SUI). Din fericire ambii si-au revenit si concureaza in continuare in cupa mondiala.
  • din 1987 diferiti artisti plastici creaza cu ocazia competitiei afisele acestetia (se pot achizitiona de la faţa locului pentru 15 euro).

Recordurile competitiei:

19 Martie 1937 - SCHWABL Thaddeus (AUT / K.S.C.) - 03:53,10
08 Martie1947 - FEIX Karl (AUT / K.S.C.) - 03:36,00
13 Martie 1948 - MALL Edi (AUT) - 03:14,10
05 Februarie 1949 - SCHÖPF Egon (AUT) - 03:03,20
09 Februarie 1951 - PRAVDA Christian (AUT / K.S.C.)- 02:57,10
17 Ianuarie 1953 - PERREN Bernhard (SUI) - 02:54,50
23 Ianuarie 1954 - PRAVDA Christian (AUT / K.S.C.) - 02:47,90
15 Ianuarie 1955 - MOLTERER Anderl (AUT / K.S.C.) - 02:46,20
18 Ianuarie1958 - MOLTERER Anderl (AUT / K.S.C.) - 02:40,70
17 Ianuarie 1959 - WERNER Bud (USA) - 02:33,40
16 Ianuarie 1960 - DUVILLARD Adrien (FRA) - 02:26,10
19 Ianuarie 1963 - ZIMMERMANN Egon II (AUT) - 02:22,66
22 Ianuarie 1966 - SCHRANZ Karl (AUT) - 02:16,63
21 Ianuarie 1967 - KILLY Jean-Claude (FRA) - 02:11,92
26 Ianuarie 1974 - COLLOMBIN Roland (SUI) - 02:03,29
18 Ianarie1975 - KLAMMER Franz (AUT) - 02:03,22
15 Ianuarie1982 - WEIRATHER Harti (AUT) - 01:57,20
18 Ianuarie1992 - HEINZER Franz (SUI) - 01:56,04
13 Ianuarie 1996 - MADER Günther (AUT) - 01:54,29
25 Ianuarie 1997 - STROBL Fritz (AUT) - 01:51,58

Din pacate, la Kitz au loc constant accidentari grave. Doua dintre cele mai recente sunt cele ale lui Scott McCartney si Daniel Albrecht

Scott McCartney (USA)

Daniel Albrecht (SUI)

Tot aici au loc si unele dintre cele mai spectaculoase si memorabile coborari din istoria Cupei Mondiale.

Hermann Maier (AUT)

Kristian Ghedina (IT)

Bode Miller (USA)

Didier Cuche (SUI)

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

21 Raspunsuri la “HAHNENKAMMRENNEN”

  1. mariusica on 21 January 2011 10:45 am

    Un articol foarte profi, bun asa :)

  2. Mirel on 21 January 2011 10:46 am

    F.bun articolul. Felicitari!

  3. alexosu on 21 January 2011 11:17 am

    Radu, multumin din nou. Ai numai articole bune pe aici :). Keep’em coming!

  4. Radu Solo on 21 January 2011 11:44 am

    Merci fain! din pacate trebuie sa fac un update trist: un nou accident pe Streif la antrenamente (din cate am inteles): Hans Gruber- zona Mausefalle-…in coma…

  5. Radu Solo on 21 January 2011 11:47 am

    rectificare: Hans Grugger…

  6. alexosu on 21 January 2011 1:09 pm
  7. patrick on 21 January 2011 2:57 pm

    “Anul asta, cursa va avea loc pe 22 ianuarie (sambata adica) si va fi transmisa pe Eurosport de la ora 12.30. Astazi (vineri, 21.01) avem proba de SG si duminica un slalom. Totusi, cursa cea mai asteptata este, de departe, coborarea de duminica.”

    coborarea este sambata sau duminica, pana la urma?

  8. Radu Solo on 21 January 2011 2:59 pm

    coborarea e maine (sambata) 100% (probabil s-a strecurat o greseala in articol) in transmisiune LIVE pe eurosport

  9. alexosu on 21 January 2011 4:06 pm

    Clasamentul SuperG-ului de azi. A fost o cursa la siguranta, dupa oribila accidentare a lui Grugger.

    1 KOSTELIC Ivica 1:17.33
    2 STREITBERGER Georg 1:17.56
    3 SVINDAL Aksel Lund 1:17.61
    4 CUCHE Didier 1:17.69
    5 BAUMANN Romed 1:18.06
    6 ZURBRIGGEN Silvan 1:18.07
    7 THEAUX Adrien 1:18.22
    8 GRUENENFELDER Tobias 1:18.27
    9 REICHELT Hannes 1:18.30
    10 MILLER Bode 1:18.40
    ….
    22 LIGETY Ted 1:19.07

    25 JANKA Carlo 1:19.37

  10. alexosu on 21 January 2011 4:08 pm

    @patrick, @Radu Solo
    Sambata e. Multumesc de atentionare, am modificat in articol.

  11. alexosu on 22 January 2011 1:16 pm

    Cursa uluitoare a lui Cuche. A schiat, de departe, cel mai bine, mai ales in partea superioara si in portiunea plata. A intrat cel mai hotarat in saritoare, si parea ca ar putea schia si cu ochii inchisi… Revin cu un articol pe tema asta, pentru ca maniera in care a castigat a fost incantatoare.

    Clasamentul:

    1 CUCHE Didier 1:57.72
    2 MILLER Bode 1:58.70
    3 THEAUX Adrien 1:58.90
    4 SCHEIBER Mario 1:59.08
    5 FILL Peter 1:59.10
    6 INNERHOFER Christof 1:59.22
    7 HEEL Werner 1:59.36
    8 HOFFMANN Ambrosi 1:59.37
    9 KROELL Klaus 1:59.50
    10 BAUMANN Romed 1:59.54
    11 STREITBERGER Georg 1:59.63
    11 KOSTELIC Ivica 1:59.63

    13 ZURBRIGGEN Silvan 1:59.89

    17 SVINDAL Aksel Lund 2:00.28
    18 JANKA Carlo 2:00.63

    Buna cursa!

  12. Tudor on 22 January 2011 3:13 pm

    In opinia mea, la 36 de ani, Cuche a demonstrat fara drept de apel ca cel mai important lucru in ski este tehnica.

  13. Mirel on 22 January 2011 4:34 pm

    Se poate vedea undeva cursa inregistrata?

  14. Radu Solo on 23 January 2011 9:42 pm
  15. Anonymous on 24 January 2011 12:40 am

    Fain articolu Solo:)! da trebe sa fiu carcotasa un pic: MACARTNEY Scott s-a retras in martie 2010, deci nu mai concureaza in cupa mondiala:)

  16. Radu Solo on 24 January 2011 9:57 am

    anul trecut a concurat…anul asta, se pare ca nu a mai concruat! am vrut sa subliniez faptul ca s-a recuperat complet dupa accident si a mai concurat de 2 ori la coborarea de la Kitz’

  17. Vlad on 25 January 2011 10:05 am

    bun articolul, chiar foarte bun pot zice. Asa iti mai vine cheful de duca la ski! Bravo Radu-solo, jos cu palaria pentru efortul depus. In felul asta creste valoarea “derdelusului”.

  18. Vlad on 25 January 2011 10:22 am

    Inca ceva legat de coborare si de partie, eu o stiam doar de Hahnenkamm nu de HAHNENKAMMRENNEN. Oricum, celebra cursa. Am vazut cursa lui Cuche. Extraordinar de ”curata” cursa facuta de elvetian. Se vede ca are multe starturi in picioare.

  19. Radu Solo on 25 January 2011 10:47 am

    merci de aprecieri, inca o data! intr-adevar, cursa se numeste Hahnenkamm. Sufixul ‘rennen’ insemana in limba germana cursa ; deci, in traducere ar fi cursa Hahnenkamm ;)

  20. Radu Solo on 25 January 2011 10:50 am

    off-topic: al 2-lea event dupa Kitzbuehel ca notorietate, spectacol si numar de spectatori (aprox 50.000 !!!) este slalomul in nocturna de la Schladming (transmis in direct de eurosport azi de la ora 18.45.). Enjoy!

  21. radubu on 28 February 2011 6:21 pm

    la pomul laudat sa nu te duci cu sacu…

    sambata am ajuns si eu in zona: zii frumoasa cu soare dupa o sapt de palida ninsoare si la nouafaraunsfertdimi m-am dat pe ea…. singuurr

    nu e lunga. in plus baietzii au rupt din ea doua -teri bucatzi, le lasa nebatute ca offpiste (de fapt la traficu de acolo se face ca o pista de moguli). asa ca portzini de autobahn gen oeasttereich alterneaza cu platuri gen drumurosu si praguri de sarit. daca ai cojones potzi apasa pe gas. eu n-am si imi place mai fluent si maaai luuung. asa ca din toata inima recomand mai bine planai, hausennstal sau zauchensee. sau flachau sub roteachter. sau patscherkofel slavit sa-i fie numele. chiar si axamer da si acolo e un balci…

    dupa 10 incepe prapadu, e ca in gara sau la mall in zilele de vacantza sau de vreme buna. iar gondola e singura cale de acces in sus din kitz deci si stau.

    de fapt tot domeniu este caracterizat de abrupturi aspre dar scurtutze cu platuri de legatura gen drumurosu.ma fainutz este spre jochberg thurn (scaunu de la zweitausender) sau in partea cealalta catre aschau da tre sa te intorci cu busu care e la intervale de 30 de min. maxitaxi 2 -3 euroi.

    de freeride ar parea valea de la pengelstein catre jochberg da era chel. nu stiu. duminica a nins toata ziua da nu vedeam nimic.

    scaunele sint gen anii 80. doar doua sau trei gondole. aaah si la baza uebungsliftele (pentru incepatori) sint moca. deci daca avetzi neveste, soacre sau copii care nu se daubine ii punetzi la dictare jos la baza si voi va rupetzi in figuri pe portziunea de slalom (in drepta, cu scaun separat)

    peste drum e brixenthal-wildekaiser dar atentzie alt pass.

    desi nu credeam e totusi un areal potrivit schiorului de fitze: sa fii vazut si sa ai ce povesti acas.

    va doresc distractzie placuta

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




Spam protection by WP Captcha-Free