Hypercarver - care e treaba cu asta?

24 January 2012, by alexosu

Acum câteva săptămâni a scris un articol despre schiurile frontside. Cum discuțiile au fost suficient de aprise și voi destul de interesați de subiect, revin cu un nou termen: hypercarver.

Primul carver a fost, se pare, Elan SCX, unde SCX vine de la Side-Cut Extreme. Cum pe vremea aia schiurile erau aproape drepte (dimensiunile variau in jurul cifrelor 80-67-70mm), faptul că SCX avea un profil decupat îi îndreptățea pe sloveni să folosească termeni așa radicali. Primul SCX a aparut in 1991, după mai bine de 4 ani de muncă de cercetare/dezvoltare. Dimesiunile: 110-63-105mm, 205cm, radius 15m.

A durat ceva timp până când publicul s-a obișnuit cu ideea. Sorinescu s-ar putea să vină cu niște povești domestice foarte interesante pe tema asta. Cert e că prin 94-95 a avut loc momentul de cotitură și schiurile ”drepte” au început să dispară, iar carverele să se specializeze. Au apărut câteva modele legendare - Volant SuperKarve, K2 Four (cu care Bode Miller a câștigat multe curse ca junior), Atomic Beta.

Nu peste mult timp urma o nouă lovitură - schiurile twin-tip, apoi reverse camber/sidecut, iar acum rockerul e subiectul principal al discuțiilor. Hypercarverele au apărut repejor (prin 98-99). Schiuri scurte (150-170cm), cu radius mic (10-13m), rigide și pretențioase, cu pedigree de race. Vin accesorizate cu plăci de înălțare a legăturii și sunt răspunzătoare pentru multe rupturi de menisc și ligament.

Ce oferă? Stabilitate perfectă în viraj, foarte multă energie, viteză chiar și pentru viraje foarte scurte. Senzații destul de tari pentru cine le gustă. Ce cer? Multe. Pârtii perfect întreținute, tehnică impecabilă, condiție fizică bună. Sweet-point-ul este, în general, foarte mic, ăsta fiind motivul pentru care nivelul schiorului trebuie să fie foarte ridicat.

Un reverse camber/sidecut și un hypercarver sunt schiuri la fel de nișate. Pot fi folosite, evident, în foarte multe condiții, dar scopul lor e destul de bine definit. După părerea mea, hypercarverul este ideal într-o dimineață pe o pârtie semi înghețată și pustie. Nici măcar nu trebuie sa fie prea lungă, radiusul mic îți va da prilejul să faci atăt de multe viraje, că nu le vei putea duce.

Multe dintre hypercarvere sunt vândute ca schiuri de race. Nu sunt, cel puțin nu pentru schiorii profesioniști. Schiurile pentru publicul larg nu au foarte multe în comun cu cele din Cupa Mondială - culori, dimensiuni și cam atât. E normal să fie așa, nici Impreza WRX STI nu e cu adevărat mașină de raliu.

Și acum câteva nominalizări. Mă voi rezuma la 3 modele, ca să nu mă lungesc mai mult decât e nevoie și o să încep cu un Elan, că așa e elegant.

SLX Waveflaex arată din nume din cine se trage. Elan a continua cu cercetarea și a ajuns la tehnologia WaveFlex care promite rigiditate torsională sporită și absorbția denivelărilor pârtiei. Să nu credeți că se referă cineva la bulgări de gheață, ci mai degrabă la urmele fine ale altor schiuri. Un schiu greu, solid și relativ ieftin în categorie.

Îmi place foarte mult ce face KTM cu Kaestle. Au readus brandul la viață și l-au poziționat foarte sus. Au început cu cîteva modele de freeride și au extins încet gama, dar au păstrat aceleași principii privind calitatea ridicată și designul elegant. Între timp și-au făcut o echipă de rideri beton.

Deși acum 2-3 ani părea puțin probabil să vedem un hypercarver de la Kaestle, iată că momentul a venit. RX SL e ce te-ai aștepta de la niște austrieci din creierii munților, unde schiul e mult mai popular decât fotbalul. RX SL vine cu un radius variabil vârf/coadă, în doar două dimensiuni - 155, 165cm. Dacă vrei un schiu exclusivist și ai de dat 1200 de euro, RX SL ar trebui să fie printre primele opțiuni.

Și totuși, poate vrei chiar un schi de race. Ei bine, e un producător care vinde modele de race foarte aproape de ce se vede pe TV. Stoeckli are în catalog inclusiv schiul de DH, lucru pe care nu l-am văzut la altcineva. Am schiat o singura dată un Laser și pot spune cu mâna pe inimă că e unul din cele mai bune schiuri pe care le-am avut în picioare - un review timid aici.

Laser SL FIS e schiul oficial de slalom al celor de la Stoeckli. Vine în aceleași dimensiuni ca și RX SL, 155 (11m radius) și 165 (13m radius). Pune-i o legătură cu mult metal, o placă orcât te țin nervii și tendoanele de înaltă și despică pârtiile cu cîte 2 viraje pe metru liniar. Viteză maximă, confort minim, fix ca o mașină de F1. S-ar putea să fie chiar mai greu de găsit decât RX-ul de la Kaestle.

Cu siguranță sunt multe hypercarvere tari de la Fischer, Atomic, Rossi, Voelkl, Blizzard șamd. Le-am adus în discuție pe cele mai speciale și care trezesc o oarecare doză de fascinație, în ciuda grafcii de cele mai multe ori respingătoare.

PS: Mai multe despre evoluți schiurilor parabolice puteți citi aici.

Foto credits: TelemarkTips.comSchi-Maier.at..

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

12 Raspunsuri la “Hypercarver - care e treaba cu asta?”

  1. mariusica on 24 January 2012 9:24 pm

    Un articol excelent. Felicitari, Alex ridici mult calitatea derdelusului in ultima vreme si o faci bine. O singura intrebare, cei de la Elan sunt slovaci sau sloveni? Eu stiam ca ar fi din Slovenia.

  2. alexosu on 24 January 2012 9:39 pm

    Evident, Slovenia, am corectat.
    Mulțumesc mult pentru observații și pentru încurajări.

  3. Mihai Savu on 24 January 2012 11:13 pm

    Tocmai am pus mâna pe o pereche de schiuri branduite Freudenhaus. N-am auzit de un producător de schiuri cu acest nume, dar logo-ul lor este al unei firme de inchirieri și service de schiuri. Mă rog, numele lor înseamnă și bordel :)

    Să le prezint: 159 cm lungime și cam atât scrie pe ele. Le-am măsurat și au 113-69-99, cu radius 13m după calcule. Legături: Vist 311. Perechea cântărește 6.5 kg, n-am ridicat schiuri mai grele decât astea. Sunt și foarte rigide la torsiune, adică nu pot torsiona deloc vârful schiului cu mâna.

    Am făcut o singură coborâre scurtă cu ele pentru că nu aveam voie să le zgârii. Mi s-au părut greu de condus, mai ales la viteze mici, dar la viteze mari se simt bine. Coada parcă nu mă scoate chiar așa puternic din viraje. Am scris în Austria să cer informații, încă nu am primit răspuns.

    Voi știți ceva despre ele? Mulțumesc.

  4. Flavius on 25 January 2012 8:55 am

    Vin şi eu cu o supărare: Armada va renunţa la modelul ARG, introducând în locul său BUBBA. Noutatea constă în faptul l-au mai luat la rindea la mijloc, aducându-l la 127mm. Cu alte cuvinte, un JJ mai lat, fiindcă l-au mai şi înmuiat. Oricum, nu va fi destinat pârtiilor (decât în tranzit) şi nici vitezelor ameţitoare, de aceea consider că se putea păstra ARG-ul, care era un model original.

  5. alexosu on 25 January 2012 9:02 am

    @Mihai
    Cel mai probabil e vreun Atomic vopsit special pentru centrul de închirieri.

    @Flavius
    Așa e, ARG e la ultimul sezon. Bănuiesc că motivația e una comercială - JJ vine foarte, foarte bine, ARG e mult mai nișat. Dar ce legătură are asta cu hypercarverele?

  6. Flavius on 25 January 2012 9:37 am

    Păi…azi am aflat. E în afara subiectului, într-adevăr. Promit că nu mai fac.

  7. foxtremnoname on 25 January 2012 10:31 am

    Mihai daca alea ti se par grele, ti le pot inprumuta pe ale mele, sa le cari un pic….
    http://www.newgear.net/skitest_skis_show.asp?LA=EU&SP=SKI&YR=2006&S=&L=&I=&BR=AT&ID=ATSAS1002&TY=M
    …nu au decat vre-o 8kg, dar inafara de greutate, este absolut excelent acest vechi allmountain….merge binisor peste tot…..

  8. alexosu on 25 January 2012 12:14 pm

    Băi, adevărul e că nu am înțeles niciodată fascinația pentru Metron. L-am schiat acum câțiva ani, mi s-a părut infernal de greu pentru un schi de offpiste. Iar dacă nu pot ieși din pârtie, nu mai înțeleg de ce se cheamă all-moutain.
    Ca schi de pârtie era ok, dar nici așa nu m-a dat pe spate. Din nou, prea greu.

  9. yyz on 25 January 2012 1:33 pm

    De curand am avut ocazia sa testez un Kastel RX 12(176 cm), ski care face parte din aceeasi familie cu SL si RX 10. Mi s-a parut un ski docil, unde il pui acolo sta, oricat am apasat in el nu am simtit acel rebound specific al skiului de race(rigid).
    Nu l-as cataloga ca si un ski mort, dar mult prea prietenos pentru gusturile mele.

  10. alexosu on 25 January 2012 2:28 pm

    @yyz
    Așa am dedus și eu din prezentarea de pe site, ca RX-12 e mult mai lejer. Deci nu l-am considerat hypercarver.

  11. Radu Solo on 27 January 2012 9:21 pm

    Stoeckli-ul de special (FIS) e…alta dimensiune!..

  12. Cosmin on 29 January 2012 3:23 pm

    Eu am o pereche de Stockli GS laser 4D si-mi plac la nebunie… Oricum, din ce gasesc pe net ambele sunt de world cup, ambele de slalom urias. Care-i diferenta intre ele? Eu despre astea vorbesc: http://www.ski-mag.com/equipment/skis/article/stoeckli-laser-gs-08-09?id=19362. Multumesc.

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




Spam protection by WP Captcha-Free