Frontside - care e treaba cu asta?

27 December 2011, by alexosu

Cam de sezonul trecut se vehiculează un nou termen - frontside. Cum de anul ăsta majoritatea producătorilor de schiuri au o categorie separată numită frontside, hai să vedem despre ce e vorba.

În esență frontside nu reprezintă nimic nou. E vorba de carver-ele all-moutain de până acum ceva timp, schiuri care ar trebui să se descurce pe o varietate mare de tipuri de zăpadă. De ce apare, totuși, un termen nou pentru ceva ce există deja?

Înainte de a da răspunsul, puțină istorie. Acum mai bine de 10 ani, Salomon lansa 1080, primul twin-tip. Sunt absolut sigur că pe vremea aia, cu excepția celor care au pus umărul la crearea și fabricarea lui 1080, mai nimeni nu s-a gândit la revoluția care va urma. Deși inițial twin-tip-urile au fost făcute pentru freestyle, nu a durat mult ca lumea să se prindă că un twin poate fi un all-moutain excelent. All-moutain, din nou, dar pe o rută diferită.

Frontside e carverul clasic, mai lat sau mai îngust, mai rigid sau mai soft, cu rocker/early rise, sau fără, dar sigur-sigur cu coada dreaptă. Termenul a apărut pentru ca schiorii să facă diferența între cele două tipuri de all-moutain: frontside si twin-tip.

Diferențele sunt substanțialte. Frontside vine pe ruta race / high-performance carving / all-moutain. Sunt foarte multe schiuri bune și foarte bune în categoria asta. Personal le consider schiuri de pârtie, în ciuda încercărilor pe care le fac producătorii de la le face mai adaptabile și pentru offpiste. Dar pentru o schior mai conservator și care vrea o singură pereche de schiuri (oricare ar fi motivele), aici trebuie să se uite.

Și acum câteva exemple practice. O să mă limitez la 3 dintre cele mai dezirabile schiuri despre care am citit în ultima vreme.

Încep cu Head GTO 200. Un schiu unic în  momentul ăsta, dar cu un concept irezistibl și un aspect pe măsură (chiar nu înțeleg de ce nu pot arăta la fel de bine toate carverele astea de partie). E lung (pana la 2m), rigid, ilegal de îngust - doar 63mm, și radius mic - 17,6m@200cm.

Mă aștept ca GTO să îți facă picioarele să ardă de durere, iar creierul să explodeze de valurile de adrenalină și alți hormoni ai plăcerii. Problema cu GTO e că cere pârtii de tip autostrada închisă circulației publice. Chiar și așa, pentru mine e cam cel mai dorit schiu pe sezonul ăsta, mai ales ca prețul a coborât sun 650E, după ce la lansare batea spre 900. L-aș lua numai în varianta de 2m, ca să știu o treabă. Păcat că e imposibil de testat în România.

Al doilea pe listă este Volkl RTM 84. Ăsta e mult mai abordabil, pentru că e urmașul lui Volkl AC4, schiu pe care îl cunosc inside-out. Trecând peste numele odios (RTM vine de la Ride The Mountain), RTM 84 vine dotat cu toată tehnologia Volkl din ziua de azi: flex progresiv, rocker față/spate, inserții de titan, legături iPT Wideride.

Din review-urile pe care le-am citit, lumea e de acord că RTM 84 duce onorabil mai departe ideea lansată de Volkl cu mulți ani în urmă cu seria 24/7 și Unlimited. Poate amicul Radu C. să ne spună mai multe, din câte știu este proaspătul posesor al unei asemenea perechi.

RTM e o gamă construită cu mult cap. Tronează The Grizzly - un schiu mult prea greu și tehnologizat ca să fie atât de adaptabil pe car se laudă, și urmează RTM 80, RTM 77 și restul.

Al treile nominalizat vine de la Salomon, e șeful de detașament Enduro și se cheamă XT 850. Înainte de toate, mă inclin în fața deciziei celor de la Salomon de a face din nou schiuri ca lumea. Enduro e cea mai buna dovadă - core din lemn full, in strat de bambus plus un laminat de titanal pentru mai multă rigiditate. Ar putea fi concurent direct cu RTM 84, doar că are rocker numai pe vărf și e mai puțin pronunțat. Deci mai clasic.

Nu îmi aduc aminte să îl fi văzut în magazinul Salomon, dar e posibil să îl fi trecut cu privirea. După cum era de așteptat, importatorul Salomon în România a decis ca XT850 nu e ce trebuie, așa că nici măcar nu poate fi comandat. Mare păcat. Ca și în cazul RTM de la Volkl, Enduro e o gamă serioasă, cu câteva modele remarcabile.

Poimâine sper să ajung pe pârtie și să vin cu un review complet pentru Armada Triumph, un frontside care se crede twintip. Plus un review complet pentru noii clăpari Full-Tilt Seth Morrison pe care abia aștept să îi pun în picioare.

Game on!

Image credits.

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

    Comentezi?? Comenteaza!!

    10 Raspunsuri la “Frontside - care e treaba cu asta?”

    1. sorinternet on 27 December 2011 9:30 pm

      Alex, am dat netu’ n sus si’n jos cautand o definitie pt frontside ski… Am iesit mai hazy decat am intrat. Fu’ suficient sa-l intreb pe googu’ pe romaneste ca sa iti gasesc articolul… (Te-a Indexat din prima zi, felicitari). Multumesc, m-ai mai luminat. Tind sa cred totusi ca temenii nu sunt inca maturizati…
      Sunt addicted Volkl, de la P60 incoace. Cautam schiuri mai versatile decat batranele Tigersark-uri care greu se dau prinse in viraje stranse si m-am lipit de The Code. Nu-mi mai ies din cap de asta -primavara cand am citit primele review-uri. Chiar asa sa fie, stabilitatea unui schiu lung plus manevrabilitatea unuia scurt? Explicatiile tehnice sunt convingatoare, asta ar trebui sa faca un tip&tail rocker, sa angajeze lungimea schiului, activ, f de ce-i ceri. Dar review-uri necomerciale nu am gasit. Te citesc de mult iar opiniile tale sunt pertinente si adesea din proprie experienta (tu m-ai convins sa-mi iau Tigershark, multumesc pt review). Producatorul se lauda ca modelul asta va deschide o noua era dar eu pe tine te cred… :)

    2. alexosu on 27 December 2011 10:31 pm

      Oh, mulțumesc pentru cuvintele frumoase, dar cred că îmi pasezi o responsabilitate cam mare.
      Mă bucur că te-a nimerit recenzia despre Tigershark, e un schi într-adevăr, foarte bun. Nu știu ce să zic despre The Code. Nu l-am schiat și, cum zici și tu, review-urile nu sunt tocmai concludente. Din câte știu, nu ajunge sezonul ăsta în România, altfel ar fi pe lista de teste cu siguranță. Câțiva oameni pe care obișnuiesc să îi citesc spun ca The Code e înlocuitorul perfect al lui TigerShark, că se schiază foarte ușor și e un schiu fun, chestie care nu prea le ieșea celor de la Volkl cu schiurile de pârtie.
      Mă mai documentez pe tema asta și revin.

    3. brandonel on 28 December 2011 7:34 am

      Alex, unde se gasesc clapari Full Tilt in Bucuresti?
      merci.

    4. alexosu on 28 December 2011 8:46 am

      Din câte știu, doar în Sinaia poți găsi FullTilt, la Funride (http://funride.ro/22-clapari-schi-baieti-)

    5. raduac on 28 December 2011 9:08 am

      Mai exact fratele meu este noul posesor de RTM84, dar feedback nu putem da, ca inca nu atins zapada aceste skiuri. Dar vor fi prezente in Andorra ca sa ne facem o idee despre ele. In schimb pot sa comentez despre Salomon Enduro. O mica corectie dar care poate fi importanta: modelul este Salomon Enduro XT850. Asta pentru ca am vazut deja intr-un magazin Salomon din Bucuresti modelul XW Enduro 84 pe care insa nu am reusit sa il gasesc pe site-ul Salomon (asta apropos de discutia cu skiurile de supermarket, se pare ca in Romania poti sa le gasesti si in magazinul de firma). In primavara, de Paste am bagat 3 zile de ski in Hintertux cand am inchiriat si skiat alternativ Salomon BBR 8.9 si Enduro XT850. In prima zi am incercat BBR-ul dar nu prea m-a convins, lopetile alea imense din varful skiului vibreaza prea mult si iti dau o senzatie de nesiguranta. A doua zi am schiat XT850. La primele viraje pe partie pareau un pic inerte, dar imediat ce am bagat un pic de forta in ele s-au trezit la viata si s-au comportat excelent atat pe partie cat si pe langa partie.Pe partie zapada era compacta, mai ales dimineata, pe langa partie am prins si un praf de zapada proaspata peste zapada inghetata cu urme multe, conditii in care s-a XT850-ul a fost mult peste BBR. De fapt ne-a placut asa de mult skiul si mie si fratelui meu incat am decis sa cumparam un astfel de model. In vara (dupa ce am trimis niste mail-uri la care nu am primit niciun raspuns) m-am dus la magazinul Salomon din Bucuresti ca sa aflu ca XT850 nu va fi adus in Romania si nici nu poate fi comandat !!!. Ar fi trebuit sa ma multumesc cu XT800 dar nu am vrut, am cautat prin review-uri un ski asemenator care mi se pare mie ca ar fi RTM84 si l-am achizitionat cu ajutorul celor de la SkiCenter. Deci nu este de gasit XT850 in Romania, mai aveau insa (in toamna) un XWing Enduro XT de 170cm de sezonul trecut care practic este acelasi ski cu XT850.

    6. alexosu on 28 December 2011 7:11 pm

      Multumesc pentru completări, Radu. Banuiam ca nu e de găsit 850. BBR arată, intr-adevăr bine, dar pare si ca s-ar simți bine doar la viteze mici/medii.

    7. yyz on 28 December 2011 9:46 pm

      Tinannd cont ca varful de lance al seriei AC a fost AC50, as spune ca
      RTM84 inlocuieste AC50, RTM 80 - AC30 iar RTM77 - AC 20.
      Just my 2 cents!

    8. mihai on 29 December 2011 5:22 am

      Felicitari pentru articol, putina lume a auzit de frontside line. Funny e ca unii sales rep-i il traduc ca “schiuri de top”.

      O precizare: am vazut The Code in stoc la Ziper Sport, deci schiul e in tara si e de gasit cu siguranta in magazine - cel putin in cel deschis de Ziper la Bucuresti, cred eu.

      Sunt uimit ca nu mentionezi Salomon BBR dar ti-a placut gama Enduro. Pe afara BBR face valuri, multi instructori il folosesc pt ca e versatil si jucaus, doar ca trebuie schiat mai pe centru la fel ca unele modele de Volkl.

    9. Sorinternet on 29 December 2011 8:36 am

      Iata cum definesc cei de la livestrong.com termenul. E o incadrare generalista, si destul de imprecisa, dupa aceasta descriere schiurile racing s-ar incadra (gresit) tot aici:
      SKI GEAR LEXICON
      Skiing has its own lingo, which often changes every few decades. Learning this inner circle language is important, because manufacturers use it to describe the conditions which best suit their specific products. Backcountry, also called the BC, or off-piste, describes the unpatrolled, ungroomed area outside of the resort boundaries. Front-side, in contrast, is the area inside the resort’s roped off boundaries. Some resort managers recently added lift-serviced backcountry terrain, called side-country.. ”
      Volkl incadreaza The Code la frontside si le recomanda exclusiv pt partii amenajate. As putea trage concluzia ca frontside sunt schiurile dar care nu sunt freeskiing, merg doar pe partii amenajate si nu sunt racing… Din nou o incadrare imprecisa.

    10. alexosu on 29 December 2011 3:54 pm

      @yyz
      Corect, RTM 84 inlocuieste AC50, care la randul lui inlocuia AC4.

      @Mihai
      La SnowShow nu am vazut The Code si am presupus ca Ziper a adus acolo ce avea mai interesant. Si nici pe site. Chiar si asa, e greseala mea. O sa verific daca e testabil schiul.
      Prima data cand am vazut BBR (sezonul treccut), m-a dat pe spate look-ul si mi-ar fi placut foarte mult sa il incerc. Dupa care am tot citit review-uri care mi-au mai potolit entuziasmul. Enduro, in principal 850, pe de alta parte, a facut traseul invers.

      @Sorinternet
      Imi mentin parerea. Frontside vine sa faca diferenta fata de all-moutain-urile twintip. Ma gandesc ca ar fi buna o discutie despre modele hypercarving, si atunci va fi si mai limpede la ce se refera frontside. Ma documentez putin si revin.
      Cum The Code e urmasul lui TigerShark, nu m-as gandi niciodata sa il scot din partie. Am incercat treaba asta cu TS, nu a fost deloc o idee buna.

    Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




    Spam protection by WP Captcha-Free