Poiana Brașov, în sfârșit!

8 January 2012, by alexosu

Am fost în Poiană. După ce ieri dimineață au început să curgă veștile bune despre ninsorile de la munte, am avut de ales între Poiana și Azuga.

Nu a fost o deliberare prea lungă, așa că azi dimineață pe la ora 9.30 parcam aproape de gondola din Poiană. Era evident că a nins substanțial în ultimele 36 de ore, așa că abia așteptam să ajung sus. La fel și oamenii din jur, mi s-a părut.

În prima parte a zilei a fost ceață, dar măcar nu a fost vânt deloc și nici prea frig. Pe la 12 ceața subțire și oricum destul de prietenoasă, a lăsat locul soarelui, cel puțin în partea superioară a Poienii. Destul de repede s-a rispit de tot. Așa am putut să văd mai bine schimbările din Poiana Brașov.

În sfârșit Poiana Brașov a devenit, sau e pe cale să devină, o stațiune de schi cum trebuie. Instalații multe și destul de bine interconectate, pârtii variate și ca lungime și ca dificultate, și ele bine legate. Când se va rezolva și problema zăpezii atificiale (și a parcărilor) și dacă se vor confirma zvonurile despre snowpark-ul de la nul, va fi și mai aproape de foarte bine.

Abonamentul pentru o zi costă 125 de lei, dar există și cartelă de 4 ore (85 de lei) și chiar și de 2 ore (55 de lei). Evident sunt și puncte, dar oferta de abonamente mi se pare foarte bună. De remarcat că prețul unei zile de schi e de două ori mai mic în Poiană față de Bușteni. Și e o singură cartelă, deși noile instalații sunt ale Primăriei Brașov, nu ale Ana Teleferic. Din câte am aflat, negocierile dintre cele două părți au fost destul de greoaie și s-au finalizat abia prin decemrie. Cheers for that!

Câteva cuvinte despre pârtii. Deși nu sunt mult mai multe, așa par. Drumul Roșu a fost mult lățit după porțiunea de sus și e aproape de nerecunoscut. E o pârtie pe bune. Apoi Lupului a fost și ea lățită semnificativ și e una dintre cele mai bune pârtii din țară în acest moment - lungă, destul de variată, iar peretele e un deliciu. Zona asta a Poienii a suferit cele mai mari schimbări, pentru ca sunt multe legături între Ruia și Lupului. Mai puneți la socoteală și cele două noi telescaune, ambele pe Lupului, și lucruile se leagă. Aici e și un punct slab, cele două scaune nu comunică între ele. Așa că după ce am ajuns jos de tot pe Lupului, a trebuit să urcăm cu telescaunul și apoi mergem la gondolă pentru a ajunge sus. Iar la gondolă era coadă.

Apoi a apărut o legătură foarte utilă între Subteleferic/Sulinar și Bradului, ceea ce înseamnă acces foarte bun la telecabina mare și o coadă serioasă la ora 13.00. Ceea ce a însemnat, din fericire, și 2 coborâri extrem de bune pe un Kanzel fără urme, dar cu zăpadă din plin.

Poiana era un teren foarte generos de backcoutry, în special pădurea dintre Lupului și Ruia/Subteleferic. Asta s-a pierdut într-o mare măsură, dar tot se pot găsi variante bune și pentru asta. M-am dat mult pe sub telescaunul superior de pe Lupului și primele 3-4 coborâri au fost foarte bune. Zăpadă, deși părea multă, nu acoperea complet pietrele, crengile și butucii rămași în urma lucrărilor, dar a fost suficientă încât să iasă turele astea bune. Și câteva trânte, că tot e sezonul.

Pe pârtii zăpada era în general bună, cu câteva excepții. Ieșiseră câteva pietre pe Sulinar, jos, și la ultima intersecție dintre Lupului și Drumul Roșu. În rest, pârtiile mi s-au părut destul de bine întreținute, având în vedere că e prima zăpadă mai serioasă. E clar că mai e nevoie de precipitații, e clar că ar fi fost ideal să meargă tunurile de zăpadă, dar începutul e bun.

Atenție nu toate pârtiile au fost aranjate de ratrak: Ruia, Subteleferic, peretele de pe Lupului și legătura dintre Ruia și Lupului. În consecință aici a fost rost de multă distracție până când s-a tocat bine.

Cam asta a fost prima zi în noua Poiana Brașov. Sper să atragă multă lume și să pună presiune pe stațiunile din Valea Prahovei. E prima dată în ultimii ani (sau prima dată cu totul?) când o zona de schi are cap și coadă, are sens și pare că cineva a construit acolo cu cap, nu doar a tăiat copaci și a tras un cablu.

Cum a fost la voi? Pe unde v-ați dat?

• TwitThis
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

21 Raspunsuri la “Poiana BraÈ™ov, în sfârÈ™it!”

1. Barti on 8 January 2012 8:06 pm

Salutare! Un foarte bun articol despre Poaiana, intr-adevar s-au facut multe schimbari. De mentionat ca deocamdata doar Drumul Rosu si Drumul Albastru sunt singurele partii deschise oficial. Au fost puse in functiune si cateva tunuri de zapada, chiar si cele din canal de pe Sulinar. In curand se vor deschide toate partiile si atunci va fii o statiune “completa”. Din fericire au mai ramas cateva locuri de backountry, dar sunt cunoscute de “poienari”. Cheers

2. foxtremnoname on 8 January 2012 10:48 pm

Bravo voua!!! Ce ma-nervati!!!:)))
    As fi vrut sa fiu si eu acolo, cu voi….cu oricine….sau singur nu conteaza!
    Misto, oricum….am mai vazut ceva poze faine si la cineva pe Face’, oricum cred ca de maine o sa curga ceva randuri despre weekendul asta!

3. Bogdan on 8 January 2012 10:49 pm

Salutare. Si eu am fost azi tot in Poiana Brasov nerabdator sa vad scpoerit de zapada ceea ce vazusem prin octombrie in timpul lucrarilor. Ma intrebam daca zapada abundenta din ultimele zile reusise sa acopere aglomerarea de bolovani denumiti cu atata mandrie ” partii noi “. Dupa umila mea parere parii noi nu exista, ci doar partii reamenajate plus cateva legaturi intre partii precum cele mentinate in articol. Totusi mi se pare destul de exagerata afirmatia referitoare la extinderea domeniului schiabil de la 14 km de partii, la 20 sau 24. Intradevar deschise erau doar Drumul Rosu si Drumul Albastru - oficial. Neoficial te poti da pe oriunde. Chedtia asta mi s- a parut iarasi aberanta si am dedus ca era doar o scuza ieftina, romaneasca a faptului ca ratracurile care ar fi trebuit sa amenajeze partiile cu o noapte inainte, straluceau mandre in soarele dupa amiezii parca erau la un show auto. Ruia si Subteleferic chiar aveau o zapada de vis care dupa parerea mea ar fi putut fi batuta fara riscul de a scoate la iveala bolovanii. Norocul meu ca imi place zapada cat mai mare si neatinsa dar in cazul de fata era tocata sa rastocata. Totusi un deliciu pentru mine, dar un tip de zapada care nu place tuturor. Eu cred ca o sa incetez sa ma mai amagesc cu partiile noastre mega tari, ca suntem pe drumul cel buna, bla, bla, bla. ……… Cred ca peste cinci ani va fi aceeasi vrajeala si ma gandesc serios sa trec la schi de tura si sa nu ii mai fac pe altii cu bani. Schiul si legatura le am deja pe lista, dar nu ma pot hotara inca asupra claparului. Niste sugestii ar fi binevenite. Mentionez ca as opta pentru ceva cat mai versatil sa ma ajute la urcari lungi dar si sa ma tina bine la cobarari atat pe partie cat si pe vale. Va multumesc si zapezi pufoase tuturor.

4. mihai on 9 January 2012 7:16 am

Mi se pare de necrezut cat de carcotasi sunt unii, asa ca Bogdan. Mai pasionati de numarul listat de partii, numarul de ratrace stralucitoare, etc, decat de o zi absolut superba de ski cum a fost cea de ieri.
    Lupului in zona inferioara a fost ieri asa cum nicio partie din Ro nu a fost vreodata. 125 ron/zi e chilipir fata de valea Prahovei, mai ales cand nu e vacanta si revelionul pe rit vechi.
    Au fost partii deschise suficiente si mult teren de powder tocat si fresh.
    Daca nu e suficient, exista oricand solutii in Europa - cu cat mai multi acolo, cu atat mai putin aglomerat aici.

5. Marius on 9 January 2012 8:32 am

Mie nu mi se pare carcoteala. Am fost si eu ieri in poiana si evident, in stil romanesc, ratracele erau la salonul auto poiana brasov parcate in loc sa bata zapada pe partii. evident acum dupa ce s-a tocat bine, e tardiv pentru a fi batuta zapada, insa era suficienta pentru a fi batuta fara a scoate pietrele la iveala.
    Una peste alta, in rest totul numai de bine. Statiunea s-a schimbat, partiile s-au latit, sunt X la patrat variante de legaturi intre partii pentru toate clasele de schiori si placari, telescaunul superior Lupului isi face treaba, si per total domeniul schiabil arata infinit mai bine ca inainte. Pacat ca lacul de acumulare era doar 10% plin si in consecinta canci tunuri de zapada functionale.
    In afara de peretele de pe Lupului, care e oarecum izolat ca si instalatii pe cablu, cea mai buna zapada a fost pe Ruia/Subteleferic.
    Cheers

6. Dan on 9 January 2012 9:00 am

Backcountry inseamna sa urci cu telecabina si sa cobori la cativa metri de partie prin padure? :D Intreb si eu… , ca omul cat traieste, invata.

7. alexosu on 9 January 2012 9:49 am

Yeap, cam asta inseamna. In general se refera la trasee de schi (marcate sau nu) in afara partiilor, dar in zona statiunii. Exista si termenul sidecountry, care poate ca e mai potrivit in cazul nostru.

8. Vali on 9 January 2012 10:03 am

Dau curs propunerii lui alexosu si marturisesc ca am facut exact ca el, doar ca alegerea mea a fost Azuga. S-a deschis doar Sorica, Cazacu fiind “neatinsa”. S-au dat prietenii mei pe Cazacu si mi-au spus ca zapada este de 40-50 de cm, au bagat cateva zile la rand si tunurile, dar inca nu e batuta. Deliciul celor cu placa ieri - chiar erau fericiti.
    Pe Cazacu se va skia bine in viitor cred, dar partia nu e pregatita inca in prezent. Toate premisele sunt asigurate.
    Temperatura jos era de -3 grade, iar sus, la gondola, de -6 grade.
    La intrarea pe Sorica, am dat de o suprafata mare de gheata, deci intrati cu atentie, fie nu kantati deloc pe acea portiune de inceput. Deoarece partia este insuficient batuta, dupa 5-6 ture, zapada s-a rasfrant si nu permite un ski in viteza. S-au format mormane, mai ales pe partea stanga. Pe alocuri tunurile au strans o cantitate mai mare de zapada, in care te afunzi fara sa poti evita din timp. In ultima parte (3/4 din partie) apar pietrele si bolovanii care sunt cu preponderenta pe mijloc, destul de greu de ocolit 100%. Pietrele si bolovanii sunt “scosi” la suprafata mai ales acolo unde incepe partia destinata teleski-ului si are o lungime cam de 15 metri, pe doua portiuni. Ultima parte e zapada tare, deci merge intins. Partea cea mai dureroasa este faptul ca au scos cartela de 1 zi (cea de 140 RON) si au inlocuit-o cu cea bazata pe puncte si numar de urcari/coborari. 10 urcari 160 RON. Deci Sorica a devenit mult mai scumpa ca Zermatt-ul. Eu faceam 20-23 de ture intr-o zi anul trecut x 16 lei tura, ajungem la 80 EUR/zi. Au reusit sa bata si Busteniul unde 1 zi = 250 RON/60 EUR.
    Se pare ca vor introduce cartela de 1 zi = 140 de RON, doar dupa 16 ianuarie. Nu am inteles de ce.
    Varianta locala cea mai buna, pare de departe Poiana Brasov, care va obliga prin diversitate si prin preturi ori falimentul celorlalti, ori o oferta mai decenta si mai respectoasa fata de toti ceilalti care ne mai dam pe skiuri.

La finalul curselor, as fi intrat cam cu 70 km/ora, cat aveam cred eu la capatul cursei (am 117 kg, 197 cm), in grupul de tigani care inchiriaza sanii la capatul partiei sa vad si eu cum sar saniile in aer ca in reclama de la Orange, dar m-am gandit ca poate stric un business mult prea elaborat.

Multumim pentru acest ski report tuturor !
    Si pe mai departe, alexosu, tine-o tot asa.
    Mie imi fac viata mai buna.

9. Tammy on 9 January 2012 10:52 am

De Sinaia Valea Dorului ce se stie? Vreau sa merg maine ( marti,10 ianuarie) si nu stiu ce statiune sa aleg. As fi preferat ceva cat mai aproape de Bucuresti. Mersi.

10. alexosu on 9 January 2012 10:56 am

Din câte știu, în Sinaia au aranjat cât de cât pârtiile din Valea Dorului/Soarelui. A nins, dar a viscolit puternic. Ieri au bagat ratracele si au dres-o cumva. Nici vorbă de Carp/Drumul de Vară.
    Astea sunt, însă, informații neverificate la fața locului.

11. SnowM3 on 9 January 2012 11:01 am

Ieri m-am dat in Predeal. Clabucet batuta cu ratracu cu 4 tunuri in functiune toata ziua: 2 sus, 2 jos. Cocosul, o placere, cu cateva frunzulite si pietricele -evitabile- in cele 2 sectiuni mai inguste. Subteleferic, nebatuta si oficial ‘inchisa’, foarte buna in prima parte a zilei. 143 RON cartela de o zi, coada maxima 10 min la telescaun. M-am pacalit odata cu teleschiul, am stat vreo 20 min, din doua instalatii cu crose duble acum e una singura cu ciuperca si merge cam greu. Soare cu nori dimineata, s-a inseninat dupa pranz, ca la -4 C. Zapada noua circa 15-25 cm. Pentru mine a fost prima tura a sezonului, foarte multumitoare.

12. Vali on 9 January 2012 12:24 pm

Tammy, ieri am auzit de la prieteni care stiu destul de bine sa skieze, ca a fost batuta Valea Dorului intr-un mare fel. Mi-au spus ca ieri, partia a fost excelent amenajata si cu ajutorul zapezii nou cazute.
    Cat despre celelalte “partii”, subscriu la ce a scris alexosu, nici macar nu sunt amenajate cat de cat.
    Maine ar trebui sa fie la fel de buna pentru ca meteo, conditiile sunt aceleasi. Doar vantul sa n-o fi spulberat-o foarte tare.
    Partie buna !

13. Tammy on 9 January 2012 1:37 pm

Mersi de raspunsuri. Problema cu Valea Dorului ar fi vantul asa ca cred ca nu ma risc. O sa aleg Predeal. Sper sa fie inca in regula. Cu ninsorile ce se mai aude? Ne mai dau….sau atat a fost portia pentru Romania?

14. Vali on 9 January 2012 2:06 pm

Tammy, vezi ca pe Jurnalul au pus camera pe Valea Dorului. Se vad la distanta si cateva pete de pamant, in partea dreapta.

15. bogdan on 9 January 2012 4:41 pm

@mihai
    Crede-ma pe cuvant si cred ca multi din cei de aici pot sa o confirme: am prins - in cei aproximativ 30 de ani de cand schiez - Lupului in conditii mult mai bune decat acum cu investitia de cateva milioane de euroi in spate, si nu stiu de unde pana unde chestia cu pasiunea pt. nr. de partii si ratrace. Am incercat sa fiu obiectiv doar si sa imi scot praful din ochi aruncat de cei cu propaganda. Intradevar cum spunea Marius domeniul schiabil este schimbat nimic de zis dar totusi pe ziua minunata de care zici tu am scos din buzunar pentru doua ore de schi, ca nu mi-a permis timpul mai mult, aproximativ 13 Euro. 13 Euro platiti teoretic doar pentru Drumul Rosu si Drumul Albastru. Pentru patru ore de schi la Obertauern am platit 23 de euro pe sa nu iti mai zic cati km de partie si cate variante de coborare si pe cate sarme ca poate o sa ma faci iarasi in nu stiu ce fel. Deci asa cum tu te-ai bucurat de partea inferioara a Lupului si de soarele minunat, permite-mi si mie sa fiu carcotas pe banii mei. Si cand spui ca au fost destule partii deschise inseamna ori ca nu ai vazut afisajele electronice privind starea partiilor ori nu ai citit in totalitate mesajul meu, iar dupa stiinta mea un powder megatocat nu mai e powder.

16. Petru on 9 January 2012 6:59 pm

In Brasov ninge la ora asta (20.30), asa ca daca o tine tot asa toata noaptea, cel mai probabil se va mai aseza un strat de zapada pe sus…

17. Lucian on 10 January 2012 7:45 am

… de ~5 cm :(

18. GG on 12 January 2012 4:16 pm

Bogdan stai linistit ca utilajele alea care zici tu ca stau ca la expozitie isi fac treaba in fiecare seara. Daca vrei sa vezi asta, esti invitatul meu. Sau daca cumva esti un expert in inzapezire te invit de asemenea sa ne ajuti. Stie cineva ceva legat de tunuri/temperaturi/calitatea zapezii? a fost cineva de aici zi de zi acolo ca sa vada cum au evoluat lucrurile? Daca se face ceva, de ce s-a facut? daca nu se face, de ce nu s-a facut? tara asta e plina de clesti!

19. GG on 12 January 2012 4:24 pm

p.s. Stie cineva ca santierul din Poiana Brasov era programat sa se termine in 2012 si nu in 2011 asa cum a fost facut. Toata graba a fost doar ca unii din acei hateri sa se poata da in conditii mai bune. De asemenea lacul ala nu se umple cu una cu 2, se pompeaza 20 de litrii pe secunda din reteaua publica… nu poti pompa decat in anumite ore pentru ca altfel ii lasi pe poienari fara apa. “pacat ca nu se umple” Lacul ala e gandit sa se umple intr-un an de zile, cum sa fie umplut cand el a fost terminat abia acum o luna? oi oi

20. alexosu on 12 January 2012 4:34 pm

GG - merci pentru completari. Eu, personal, sunt foarte incantat de cum s-au miscat lucrurile in Poiana. Ca mai sunt lucruri de facut, mi se pare normal si sunt sigur ca se vor face.
    Dupa mine sunt doar 2 minusuri:
    - faptul ca cele doua cabluri de pe Lupului nu comunica intre ele. Banuiesc ca tine de topografia locului, dar ideal era ca telescaunul de jos sa aiba statia de coborare deasupra statiei de imbarcare a telescaunului de sus (suna complicat si funny, dar are un oarecare sens ce zic).
    - daca ai luat o cartela de 80 de puncte, nu poti incarca decat 80 de puncte urmtoarea data. E dubios.
    In rest e work in progress, asa ca mai vorbim iarna viitoare :).

21. Gabi Grav on 12 January 2012 8:43 pm

Mai sunt multe probleme de rezolvat in poiana, punctele nu se cumuleaza, se doreste reducerea scaunului de 6 persoane de la 4 puncte la 3…Inca mai sunt garnituri la tevi care sunt montate aiurea si mai trebuiesc sapaturi, mai trebuiesc inca vreo 120 000 de metrii cubi de apa in lacul ala… Pe lupului trebuie indreptat S-ul mare ca sa poti agata ratracul.

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.