Support your local shop

6 December 2010, by alexosu

Peste gard, la cei la care ne tot uitam, pe care ii admiram si ii dam exemplu exista o vorba care indeamna direct si franc - support your local shop. La ei este aproape o cultura in comunitatile mici, la noi pare o vorba cam desueta si anacronica. Si totusi…

Si totusi, parca e mai bine sa ai un magazin pe langa casa in care sa poti afla cum se aleg betele in mod corect si sa discuti relaxat despre timbrele si pasiunea ta. Sau in care sa iti intre pustiul si sa inteleaga ce este un BMX sau cu ce se mananca skateboardingul. Sau in care sa rasfoiesti in liniste o revista de munte si unde sa obtii sfaturi pertinente despre trasee de la oameni experimentati.

Nu totul se reduce la mega-hale pline cu te miri ce, nu totul este industrie si mass-market la pret de outlet. “Partea de vorbe” este poate la fel de importanta ca si produsul. Teoretic, un vanzator care stie ce are in magazin stie sa recomande echipamentul potrivit fiecaruia. E crucial ca omul care vinde sa practice sportul despre care vorbeste. In cazul nostru schi. Mai mult, e esential ca omul care vinde sa se fi dat pe schiurile pe care le recomanda. Iar in magazinele mici lucreaza de obicei o specie rara: entuziastii.

In trecut s-a practicat un comert mai haiducesc, sa spunem, si dupa ureche. Nu mai e chiar asa. Patronii de magazine au ajuns sa priceapa, preturile sunt in linie cu cele recomandate de producatori iar stocurile acopera in general majoritatea necesitatilor. Plus ca distribuitorii, mai ales noul val, isi fac treaba mult mai bine, se implica mai activ si atent in promovare, teste, evenimente.

Vorbe frumoase, dar ce facem cand vine vorba de preturi? Preturile practicate de majoritatea magazinelor sunt cele recomandate de producator, cam aceleasi in toata Europa. Totusi, cand vine vorba de discount-uri, treaba se schimba. Un outlet mare din Austria va matura cu micile magazine, fie ele din Romania sau din Austria. Pentru ca atunci cand cumperi 10.000 de kg de schiuri out-of-season, e clar ca marja de profit va fi alta decat atunci cand jonglezi cu citeva perechi atent selectionate. Si asa ajungem la piata.

Fara o masa critica si eterogena de consumatori e foarte greu sa tii un business ca asta. Ca magazin, daca ai prea putina marfa, risti sa pierzi cumparatori, dintr-un numar si asa mic. Daca ai prea mult, risti sa ramai cu ea pe stoc. Da, aici conteaza foarte mult si cat de bine isi cunoaste fiecare magazin audienta, dar problema ramane.

In ultimii ani am vazut o crestere semnificativa a calitatii comertului pe zona sporturilor de iarna. Cred ca e momentul ca si publicul sa invete, incet-incet, povestea asta. Mi-ar placea sa nu mai aud replica “schiuri d-astea, dar pe negru, nu aveti? ca nu mi se asorteaza cu costumul…“.

Daca nu sprijinim industria locala nu vom avea sportivi sponsorizati, nu vom avea evenimente, nu vom avea premii, nu vom avea partii mai bune, nu vom avea magazin de outdoor la Barlad, nu vom avea nici macar echipament mai ieftin! Vom avea in schimb aceleasi omniprezente gratare.

Promit sa revin si cu punctul de vedere “opus”.

Avem de mai mult timp in cap articolul asta, dar schimbul de idei de aici m-a facut sa il si public.

*photo credit singletrackworld.com

  • TwitThis
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
  • MySpace
  • E-mail this story to a friend!
  • Print this article!

Comentezi?? Comenteaza!!

24 Raspunsuri la “Support your local shop”

  1. ion on 7 December 2010 9:59 am

    pai nu asa facem toti? :)

    in viata mea nu mi-am luat echipament de la hyper-marketuri. pe de alta parte si vanzatorii de la magazinele locale au multe pacate (cel putin pe partea de ski). sa nu uita de celebra: “astea nu-s pentru romania”. si culmea, am auzit placa asta despre un JJ.

  2. Nebun on 7 December 2010 11:14 am

    Oare salariul mi-l plateste tot magazinul local?
    Baieti, eu sunt pentru liberalizare, cine e mai competitiv, ala sa traiasca.
    La fel cum sunt si pentru respectarea legilor dar asta-i alta discutie.

    @Ion
    Totusi, m-ai facut curios, cate zile pe sezon si unde gasesti dumneata zapada pt. JJ, in Romania (gandind ca esti genul de om care are un serviciu ce nu are legatura cu muntele, in viata de zi cu zi)?

  3. alexosu on 7 December 2010 11:48 am

    Si eu sunt pentru liberalizare si competitivitate, clar. Dar si pentru informare si bunavointa. As fi putin mai ingaduitor cu oamenii din magazine, pentru ca cei mai multi dintre ei se straduie pe bune sa faca treaba.

  4. Bun on 7 December 2010 12:54 pm

    @Nebun
    Ai auzit de Bâlea? E un loc drăguţ.
    De regulă, de prin ianuarie, te poţi scălda în metri de zăpadă cu gei-geiurile, grasele şi alte modele de această clasă.
    Dacă faci birou cinci zile pe săptămână, tot izbuteşti câte două zile pe săptămână de Bâlea. Acum, ia calculatorul şi vezi câte zile rezultă din ianuarie până în mai.
    Spor!

  5. marcu on 7 December 2010 1:56 pm

    Eu cred ca cel mai bine ar fi sa ne dam cat mai mult. N-om fi noi tari la business, dar… cu totii stim ca toate business-urile nisate de la noi, in special cele de iarna au pornit de la niste oameni foarte pasionati care au muncit si au sacrificat foarte multe ca sa putem alege azi dintre, ride, burton, rome, nitro, salomon, forum sau dintre armada, line, movement, etc.. parerea mea este ca prea sunt trasi la raspundere cei care sunt importatori si dealeri si retaileri si promoteri si care mai sunt si sponsori si organizatori de evenimente, toate asta ca sa existe o asa numita industrie… nu stiu daca va aduceti aminte cand in bucuresti era doar boarders si h2o pe partea de placi si trebuia sa scoti ceva bani ca sa-ti iei si niste boots cu defect la discount, doar pentru ca aia mai erau singurii pe masura ta… Iar daca esti doar retailer nu poti supravietuii pentru ca nu ai piata destul de mare… vezi exemplul magazinului Frogs din Bucuresti. S-a format un cerc vicios greu de rupt si facut spirala. Insa stiu ca unii distribuitori incerca sa faca asta si poate problema se va rezolva incet-incet. Asa ca eu sunt de parere ca industria trebuie criticata pana la un punct acolo unde chiar este ceva de criticat. Si in loc sa criticam fara noima mai bine ne educam cunoscutii (si pe noi insine) sa stim ce sa cerem de le ea…

    Si ca sa-i raspund celui care intreba de schiuri bune dar din colectii mai vechi, pe threadul: snow show -day 1, daca intrebai la standul Armada (e doar un ex pt ca tot s-a adus numele in discutie) puteai sa afli despre ceva oferte din colectiile anterioare. Pana una alta hai sa ne dam cat o mai fi zapada pe la noi :)

  6. alb_ca_zapada on 7 December 2010 2:06 pm

    @nebun:
    de dat ai unde cu orice schiu in afara de cele de race. pt ca stii bine, in Romania avem orice mai putin pirtii.
    in ceea ce priveste magazinele, nu iti cere nimeni sa le subventionezi, discutia este simpla si evidenta: intre doua preturi comparabile si/sau intre doua produse pe acelasi segment poate alegi totusi dealer-ul local. that’s it, that’s all, vb filmului :)

  7. CosminGE on 7 December 2010 2:09 pm

    @IonNu vad nici un pacat in faptul ca cei din magazin incearca sa te convinga sa iei perechea de skiuri sau snowboardul care ti se potriveste.De exemplu degeaba ma duc si cer varful de serie in materie de freeride pentru ca asta imi provoaca placere cand realitatea spune ca frec menta 80% din timp pe partie. Bun ma faci sa rad cu doua zile in Balea. Poate daca locuiesti in satele de sub munte…
    Pentru mine situatia este relativ simpla. Cand ati pornit derdelusul era un mesaj de genul ne adresam celor 1% care viseaza ski, mananca ski. Pai cam aia este si piata de ski din Romania pentru produse de top in masa skiorilor. Aceeasi problema o au de exemplu producatorii de rucsaci in tara. Nu pentru ca nu se pricep nu fac produse de calitate ci pentru ca nu are cine sa le cumpere la pretul cerut pentru un produs de top.
    Cercul vicios in viziunea mea este altul. Ca sa ai sportivi de valoare trebuiesc bani in primul rand. Cati copii din tara isi permit sa aiba un super echipament sau sa il schimbe periodic in functie de cum evolueaza? Ma uitam acum la preturile transportului pentru sezon. Sa fim seriosi, cu 130 lei ziua de schi majoritatea familiilor traiesc o saptamana.
    Ar fi interesant de vazut o statistica, (parca se mai facuse un chestionar la un moment dat:) cati dintre oamenii cu echipamente si produse varf de gama au in jurul a 30 ani de exemplu…

  8. perplex on 7 December 2010 4:52 pm

    …parerea mea,modesta,e ca brandurile care vor sa vanda trebuie sa puna la dispozitia clientilor cate un model pentru testare si asta nu intr-o zi pe sezon cand poate nu e vremea sau zapada favorabila…
    …din cate am citit pe aici chiar sunt curios cum e sa te dai pe un JJ si imi pare rau ca nu am putut sa ajung anul trecut la Miorita cu toate ca parca a plouat in ziua testului…as fi dispus sa si platesc pentru o zi de test…

  9. Nebun on 7 December 2010 4:57 pm

    @Bun
    Tu poate lucrezi part-time ca si cabanier la Balea, eu lucrez si traiesc in Bucuresti si decat sa ma duc in fiecare weekend la Balea, pe infrastructura din Romania, mai bine ma duc o data si bine (adica 2 sapt.) la ski, afara si in rest ciupesc cand pot, pe unde pot, cu cine pot cate o iesire prin zone mai apropiate sau cu acces/cazare mai pe gustul meu.

    @alb_ca_zapada
    Domnule, stii care-i problema in general? Astia din Romania nu prea se sincronizeaza cu aia d-afara. Si banii pleaca, zboara imediat pentru ca-i ispita mare, nu stai sa te rogi de roman sa vezi la cat iti lasa el, daca are pe stoc lungimea/marimea care-ti trebuie, daca o aduce pe comanda sau alte d-astea…
    Ai vazut pretul, oferta, stii ce vrei si ce-ti trebuie, ai dat facut deal-ul si gata.
    Tre’ sa fii killer pana la ultimul euro pentru ca asa stau lucrurile cu banii, toti vor sa-ti ia banii, e treaba ta sa dai drumu’ la bani din mana doar atunci cand simti ca vanzatorul a ajuns la fund cu pretul.

  10. radubu on 7 December 2010 9:46 pm

    destul de important este si segmentul online care la pretzuri cam lupta cu hypermarketurile.. din pacate nu si la .ro. in .de au omorit insa multzi retaileri sau shoppingul de catalog. de la local shop se cumpara ’sportivele’ dar au mulllte oferte. si mai e si ebay-ul care are si magazine…

    cit despre biciclete e o majora diferentza la rulaj cel putzin in .de. groaznic dar auzeam ca astia au vindut 70 mil intr-un an , cifra e realista oricit de ciudat ar parea pentru 80 mil de locuitori. e de spaima cind vezi stolurile de biciclete pe linga staziile de metro sau gari.

    rulajul la schiuri e mult mai mic insa. iar bastinasii in offseason se dau pe talpi mai vechiutze. iar jj la astia nu am vazut decit la un baiat din baia mare :). astia au p-aici un jj facut pentru hilfinger sau asa ceva.

    chestia cu pionieratu ramine insa importanta si toata aprecierea pentru unii domni care au facut asa ceva in romania (ma refer la test days samd) doar din pasiune si ca un serviciu adus comunitatzii

  11. ion on 8 December 2010 12:10 pm

    @nebun - in toate zilele fara zapada inghetata.
    si fii atent, ca sa te scot din intuneric, sunt dispus sa-ti dau JJ-ul meu, pentru 2 ture (una pe partie, una in afara). Daca-ti place iti cumperi o pereche. Daca nu-ti place imi mai cumpar eu una. :)

  12. ion on 8 December 2010 12:17 pm

    p.s.
    daca moare magazinul local moare si inovatia. astia-s singurii care sunt dispusi sa testeze nise noi. fara magazinele locale care nu cred ca am fi avut azi fatties, twin-tip-uri etc. nu am fi avut movement, armada etc. nu am fi avut jj, ant, kung-fujas etc.

    magazinul local se ocupa si cu educatia cumparatorilor. de exemplu ala de mi-a inchiriat JJ-ul in austria m-a si luat cu el a2a zi pe coclauri si m-a invatat una alta despre ski-ul in cauza.

    nu ma astept ca vanzatorul sa vina cu mine tot timpul sa ma invete. ma astept insa in magazin sa-mi spuna: “pai tie ti se potriveste mai bine modelul x. nu y-ul pe care ti l-ai ales tu”. cu argumente evident.

  13. Vlad on 9 December 2010 12:35 am

    @aproape toti: sa mor daca va inteleg! S-a transformat derdelus-ul intr-un forum de nisha?
    @admin & moderatori: chiar toate discutiile sunt despre off-piste si jj? A fost etapa in Finlanda. Au nemtii super echipa tanara de fete. Giorgio DiCenta e in mare forma; a spart in Suedia. Sa mai zic eu subiecte?
    @alexosu: erau la targ si skuri Fischer la un stand. Si inca unele de concurs, mai din susul gamei. Pare ca nici nu trebuiau si nici n-au fost mentionate in expozeul tau cu ziua 1 a targului. Sau nu sunt “cool”?!
    @Armada Team: Nu, nu am citit review-uri si nici n-am urmarit nus-ce americani ce fac filme curajoase in Muntii Stancosi. habar n-am de premiile alea dar pot zice un lucru: sunt skiuri de nisha. Doar anumiti oameni sunt interesati de skiurile astea. Majoritatea skiaza in domeniul skiabil nu pe langa. Daca Armada vrea sa prinda la public trebuie sa fie orientata catre client si nu sa-mi explice mie ca daca am Head sau Rossignol nu sunt in pas cu vremurile. Sa faca si Armada un ski de partie pentru skiat “in forta”, sa vina apoi sa ma convinga si cu restul gamei. Dar deocamdata doar Mr. Coman se zbate sa explice si sa convinga lumea. Dar daca firma producatoare nu vine in sprijin, normal ca nu o sa mearga bine treaba. Sunt multe lucruri de pus la pct ca sa iti faci o piata dar asta le pot zice doar platit cu bani de firma dvs, in nici un caz pe gratis. Oricum, nasucul pe sus nu ajuta, ba din contra. Armada e un nume dar intr-o lume micutza. Mai e mult pana la Elan, Volkl sau Atomic.
    @alb ca zapata: un ski de GS, face treaba buna in 99% din situatiile cu care ne intalnim noi la munte. Nu mai spune ca n-avem ce face cu asemenea skiuri. Eu ma dau pe race de 195cm si sunt foarte bune si pe karp si in afara lui. Chiar nu e cum zici tu, ca daca nu e partia de concurs pregatita nu ai ce cauta cu race pe ea. In general un ski de curse e un ski care stie ski, daca ma intelegi ce vreau sa zic. Si bine inteles, si piciorul stapanului.

    In final revin si insist: Nu mancati zapada galbena !!!

  14. Armada Team on 9 December 2010 11:09 am

    @Vlad
    Corect, Armada este un brand de nisa. E bine asa si nici nu ar avea cum sa se bata direct cu producatori ca Rossi sau Atomic. Dar pe partea de freestyle si freeride/all-mountain the battle is on :). Atat Rossi, cat si Atomic au invatat cate ceva de la Armada.

    Exista un schi de partie, se cheama Triumph (rigid, acrosaj bun, doua insertii de titanal). Nu stiu daca e de schiat “in forta”, pentru ca filosofia Armada nu prea se bazeaza pe forta, dar sigur e un schiu de partie pe care te poti baza, indiferent de cat de tare e zapada.

    Te asteptam la urmatorul schi-test sa incerci cateva modele Armada. Poate o sa vezi ca nisa nu e chiar asa mica ;).

    Respect Elan, Volkl sau Atomic. Si nu numai.

  15. Vlad on 9 December 2010 4:54 pm

    Sunt interesat sa stiu mai multe despre Triumph. Alimentati-ma cu informatii despre el. (Niste link-uri ar fi de ajuns. de acolo ma descurc)

  16. alexosu on 9 December 2010 5:18 pm

    Poti incerca aici http://www.skis.com/docs/armada-triumph-skis-2011-video-review-2/ pentru inceput. Poate vom avea un review ca lumea si de pe la noi curand.

  17. ion on 10 December 2010 1:24 pm

    @vlad
    pana sa ajung la fatties ma dadeam pe diverse skiuri competitionale (de la volkl in principiu) iar trecerea la fatties mi-a deschis mult ochii cu privire la ski. aproape ca mi-a parut rau c-am frecat-o atata pana sa fac pasu.

  18. Vlad on 10 December 2010 4:46 pm

    @ Ion: M-ai facut curios si am stat ceva timp pe net sa caut sa vad care-i treaba.
    In principiu m-am cam lamurit. Pot zice acum, cu mana pe inima ca nu sunt facut pt fatties. De ce zic asta? Din cauza stilului meu de ski. Fatties sunt foarte greu de virat si nici la cristiane mai largi nu exceleaza. Locul unde ele sunt bune pur si simplu nu il frecventez. In general skiez in domeniu skiabil, imi place zapada tare si batatorita si niciodata nu ma bag in zapada mare. Nu mai am genunchi pentru pulver si cozile incarcate de zapada e ultimul lucru pe care mi-l doresc.
    Stilul meu de ski e unul mai vechi, eu inca skiez facand balans sus-jos, eu punctez si ma ridic pe bat, o mai iau si peste hopuri tragandu-mi skiurile sub mine si flexand pronuntat genunchii si nu neaparat printre hopuri, cateodata ma mai surprind ca fac cristiana cu pas sau mai ridic coada skiului. Sunt asa numite atavisme de pe vremea skiului drept ce avea 2m, la unul ca mine de 1.74.
    Asa am apucat si asta e. Si din cauza asta nu pot sa ajung sa apreciez un skiu lat de 110 la mijloc.
    V.

  19. alexosu on 10 December 2010 5:14 pm

    Vlad, never say never :). Si eu eram genul care crosetam 3 viraje pe metru liniar acum 10 ani. Intre timp s-au schimbat foarte multe. Schiul care mi-a deschis ochii a fost un Volkl AC4 (foarte putin romantic, stiu). Apoi a urmat tot un Volkl, Mantra iar acum rar ma mai dau cu un schi mai ingust de 100mm.
    Genunchii mei apreciaza sincer un schi lat, mai ales pe langa partie. Daca as sta doar pe partie, evident ca altfel s-ar pune problema. Dar baga un test cand ai ocazia cu un schiu lat, s-ar putea sa iti schimbi parere. Mai ales ca multe dintre ele schiaza, de fapt, foarte clasic (Mantra e un exemplu, Dynastar Legend Pro Rider e altul).

  20. lucian on 14 January 2011 11:15 am

    Ce aberant, adica eu ar trebuii sa cumpar mai scump doar pentru ca il cumpar din tara.
    La fel cum nu ma uit la culoare atunci cand cumpar echipamentul, nu ma uit nici la vanzator.
    Este ca si cum mi-ai cere sa nu cumpar cd-uri cu Metallica dintr-un magazin al carui patron este Guta.

  21. alexosu on 14 January 2011 11:36 am

    Nu tocmai. E, mai degraba, ca si cum ai cumpara CD-ul cu Metallica in loc sa dai jos muzica de pe net. Sau e ca si cum ai cumpara bilet la concertul Metallica, in loc sa faci rost de o invitatie.
    Ideea e sa te gandesti ce se intampla cu banii tai, care e traseul lor si ce produc ei mai departe.

  22. fulgu on 14 January 2011 2:19 pm

    @lucian: discutia se invarte in jurul ideii de “protectionism” si este o masura economica pe care o aplica inclusiv organisme guvernamentale, in toata lumea. vest-europenii si americanii sunt renumiti pentru inclinarea catre astfel de politici (care contravin ideei de uniune economica si monetara, dar totusi intr-o forma sau alta se intampla). sunt convins ca poti gasi mai mutle detalii daca nu cumva stii deja despre ce e vorba.

    tot ceea ce fac colegii de derdesus este sa ne invite la o doza de bun simt de protectionism la nivel individual. evident ca in cazul in care discrepantele de pret sunt foarte mari, nu te epoate convinge nimeni sa faci voluntariat, dar unde este omeneste posibil, cumpara produse de la comerciantii sau producatorii locali. motivele sunt enumerate in articol.

    acum hai sa ne imaginam doua scenarii:

    a. una din rudele tale este angajata la un shop oarecare, iar tu realizezi ca job-ul acestei rude depinde de cumparaturile care se fac in acel shop (care aduc bani in shop-ul respectiv). de unde iti vei face cumparaturile? de la shop-ul cu ruda ta sau de vis-a-vis de la nea ion sau de la marele retailer?

    b. daca TU iti asumi riscurile de a deschide un business si devii un mic producator sau comerciant local, si nu poti concura cu economiile de scala pe care le ofera marii jucatori din industrie (oricare ar fi ea), nu te-ai oftica asa un pic sa vezi ca proprii tai conationali prefera sa cumpere de la straini decat de la un compatriot de al lor?

    desigur, daca diferenta de pret este foarte mare, nici un argument patriotic nu va rezista si cred ca toata lumea e constienta de asta.

    intrebarea e simpla si de bun simt: cand preturile sunt apropiate… sa zicem cu 10% mai mari in tara decat pe net sau aiurea… ce preferi? sa sustii economia locala sau sa scoti banii (putini) din tara?

  23. alexosu on 14 January 2011 2:36 pm

    Fulgu, man of words and wisdom :).

  24. george on 15 January 2011 10:48 am

    Si un pic poetic.

    Nu vreau sa fiu gica contra si nu am nimic impotriva faptului de a cumpara din tara daca merita pret si calitate. Cand am gasit astfel de produse am luat si de la salomon si de la himalaya si din sinaia si de la brasov.

    M-as bucura ca magazinele noastre sa castige bani si sa fie cat mai dezvoltate ca oferte pentru cumparatori. Sa fie afaceri de succes.

    Protectionismul clasic se refera la marcile autohtone. Sa-ti iei Dacia, sa mergi cu Tarom, etc. Banii nostri, in mare parte tot afara ajung la marii producatori. Insa daca o mica parte din bani raman in tara e bine.

    Pentru a incepe de undeva si a ne intalni comercianti cumparatori, pe langa “patriotismul” cumparatorilor trebuiesc si planuri pe termen lung ale comerciantilor de a dezvolta piata, de a convinge producatorii sa le acorde ceva facilitati, preturi pentru Romania, etc.

    PS. Astept urmatorul eveniment Armada, cand doresc sa platesc pentru a incerca ceva modele.

Ai citit articolul si ai o opinie... o intrebare... o injuratura? Orice ar fi, poti folosi formularul de mai jos.




Spam protection by WP Captcha-Free